Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2041 ggr
manebane
2010-08-09 17:21

hur toatränar man sin taggiga vän?

Jo, jag har en afrikansk kotte hemma sedan i vintras, allt har funkat bra utom det där med toaträningen. Han bajsar liksom överallt. Trotts att jag haft en låda i kanten av buren och en ute på golvet där han får springa fritt.

Ni som haft kottar förr, har ni några tips på hur man toatränar dom? Har provat att varje morgon flyttat  "korvaran" till avsedd låda och det har funkar både och, han bajsar där men överallt också. Med katter flyttar man dom ju till lådan när det är dags.. hur hur gör man med våra taggiga vänner?Finns det någon hemligt knep jag missat =)

Annons:
Soppkey
2010-08-10 13:22
#1

Med min Styx gjorde jag så att jag kollade in var han helst bajsade, och där ställde jag lådor (blev fem-sex stycken) och lade bajset i. Efter hand tog jag bort lådorna, och det var faktiskt så att han bara bajsade i de två som nu finns kvar. Sen sker det förstås olyckor, men bara man är noga med att ta bort det direkt och tvätta bort lukten ordentligt så går det bra. Det är i alla fall mitt tips :) Lycka till!

PeterSt
2010-08-10 14:30
#2

Man ger dem mat och väntar tills dom ätit upp. Lyfter dom sedan till lådan med sand och väntar. Det är bra om man har plockar bort bajs och kiss så dom har möjlighet att sandbada först innan dom bajsar och kissar. Men detta är ingen garanti då dom bajjar och kissar ändå här och där ! :-)

Lycka till!

TimmyL
2013-05-12 20:48
#3

Börja med att flytta all avföring utanför lådan till lådan, håll på så några dar. Om det inte funkar så flytta lådan till där det är mest avföring och låt det hålla på så ett tag. Om det inte funkar på nåt sätt kanske inte din kotte kan lära sig använda låda. Vissa kan det, andra inte.

SofiaLoow
2013-05-12 22:57
#4

Glöm inte att visa kotten var bajset ska vara när du flyttat dit det, lägg alltså bajset i lådan och sen sätter du dit kotten.
Viktigt är att berömma en kotte som gör rätt också, en bit köttbulle eller lite leverpastej brukar uppskattas :)

TimmyL
2013-05-13 16:35
#5

Och när kotten väl bajsar där, beröm den med en mjuk och mild röst.

UlrikaD
2013-05-18 13:59
#6

Den som frågade detta frågade för tre år sen. Hade varit jätteintressant att veta om kotten blev toatränad nån gång.
Själv innefattar min toa träning av att jag suckar och hämtar golvmoppen.

Annons:
vinteralvan
2013-05-18 16:21
#7

#6 Så var det för mig också. Spike blev aldrig rumsren.

Upp till toppen
Annons: