Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1527 ggr
Starsprinkle
8/31/10, 5:15 PM

Hur badar jag Omran?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla Omran som vi haft en vecka idag har så jäkla torr hud och han 'mjällar'.
Sen så kan man även se som små "sår" där han tappat taggar.
Tänkte vi ska bada honom med olja samt ha olja i hans mat som jag läst här i forumet.
Får hoppas problemen försvinner…

Men,HUR exakt badar man sin kotte?
Hjälp?

Annons:
Mikaela_B
8/31/10, 5:37 PM
#1

Har ni badkar? i så fall så tappar ni upp lite vatten ( inte mer än så att de kommer i kontakt med magen! ) Om inte, så kan ni använda diskhon, handfat eller en balja ( som man har till små barn etc ) egentligen bara fantasin som kan stoppa en…

Tror det skall finnas en artikel om du söker efter de, där de står information som man behöver veta när man skall bada dom..

Baby olja, och en tandborste ( MJUK ) sådan…
Om det är en liten unge ni har, så ta det försiktigt om ni använder tandborste mellan taggarna, eftersom att dom tappar sina taggar när dom byter så kan de bli slitage istället att dom slits av pga tandborsten, jag använder sådana där små borstar som tandläkaren har ex när dom pänslar på den där banan grejen som man fick som liten, på mina små bebbar när dom ska bada, kommer åt huden lättare och lämnar taggarna ifred….

Inte lika obehagligt för småttingarna heller i början, med mina större har jag mjuka tandborstar…

Se bara till att torka din kotte efter badet riktigt noga :)

www.blueberryhedgehogs.com

Starsprinkle
8/31/10, 8:34 PM
#2

Tusen tack Mikaela_B

Ska bli lagom spännande att bada honom.
Nej,han är ett år gammal nu nästa månad,så det är lugnt.
Dock är han inte supertam,fräser o har sig mest men det går framåt :)

Mikaela_B
9/2/10, 8:56 PM
#3

Se bara till att du har bra temperatur på vattnet och att de inte är för mycket, och självfallet i med oljan :) Dom brukar tycka de e helt okej att bada faktiskt så brukar inte vara några svårigheter på den biten :)

Och som sagt se bara till att du har den mjukaste tandborsten du kan hitta att köpa till han :) Apoteket har bra tandborstar som är väldigt mjuka, sedan kan jag ju rekomendera barnborstar..

Inte kammar nu då utan borstarna som man har till spädbarn/barn dom är väldigt mjuka och funkar toppen :)

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: