Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2690 ggr
iknor
2010-10-01 21:23

Kan man lämna dem ensamma?

Jag funderar på att köpa en afrikansk pygméigelkott men kommer behöva åka iväg 4-5 dagar ibland (ca 4 gånger per år).

Kan igelkotten klara sig ensam dessa dagar, om den får en stor portion torrfoder och fylld vattenflaska, eller måste jag skippa antingen igelkotten eller resorna? (eller fixa igelkottsvakt)

Annons:
UlrikaD
2010-10-02 21:23
#1

Igelkottar bör väl som alla andra djur falla under lagen om daglig tillsyn.

Alltså det är alltså olagligt att inte se till sitt djur minst en gång per dag.

Personligen tycker jag inte att man lämnar något djur ensamt flera dagar, utan isåfall ber man någon gå upp varje dag, byta mat och vatten samt titta till så att allting är ok.

iknor
2010-10-03 04:46
#2

Lag om daglig tillsyn hade jag faktiskt inte hört talas om (sunt förnuft ersätter den dock för det mesta).

Gäller det även fiskar?

[Nininosen]
2010-10-03 10:02
#3

Fixa kotte vakt, det gjorde jag i sommras. Gick jätte bra!

Lämmna inte den ensam i så många dagar, tänk om det fastnar och gör sig illa och så är inte du där för än försent…

Mikaela_B
2010-10-06 15:46
#4

Som #1 sa så går dom precis som alla djur under lagen om daglig tillsyn ( Sedan så kan man rätta sig efter sunt förnuft också- vilket talar för sig själv som påpekat )

Så kotte vakt eller skippa resor eller kotte, finns inga andra alternativ…

www.blueberryhedgehogs.com

dragonstar
2010-10-13 23:42
#5

Litet tipps!

Finns en lista på Djurhem med personer som kan ta hand om djur när ärgaren inte har tid.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Soppkey
2010-10-27 12:54
#6

En sak jag vill påpeka är hur viktigt det är att se till sin kotte varje dag, förutom frågan med mat och vatten.

Igår hittade jag en av mina kottar intrasslad i en hårtuss han hittat i duschen. En slinga hår var hårt hårt årsnurrad runt hans ena baktass och jag var tvungen att klippa bort den, vilket tog ungefär 20 minuter då Styx inte alls förstod vad jag höll på med.

Det gick bra, men jag får ont i magen när jag tänker på hur det skulle varit om han var ensam utan tillsyn. Om hårtussen skulle suttit så hårt i flera dagar och skavt in i skinnet, och kanske stoppat blodflödet till tassen.

Mitt långa inlägg är egentligen bara ett sätt att påminna om allt som kan hända när man inte är där, och varför det är så viktigt med den dagliga tillsynen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: