Annons:
Etikettveterinärer
Läst 4025 ggr
Kottesnutt
2010-09-13 23:39

ID-nummer för försäkring, vet. besök

ursäktar om jag missat ifall det finns en tråd om detta..

Men nåja, jag har kollat på agrias försäkring för min kotte och fick hem ett papper om att de vill ha ID-nummer. Min kotte har aldrig varit till vetten vad jag förstått och har inget nummer.. Dock ligger det största problemet inte i själva numret som sådant, utan hur jag ska få kotten att kunna genomgå en veterinärskoll osv.. Han är fortfarande rätt fräsig och bollig av sig så tror det blir svettigt för vetten att kunna göra något överhuvudtaget. Är det verkligen standard att de söver ner kottar just av denna anledning?

Står liksom i valet och kvalet om jag ska ta försäkring ännu och vänta tills kotten blir mer hanterlig, men är orolig att han aldrig kommer att bli det inför främmande folk.. Vill ju inte utsätta honom för narkos heller liksom.. Hur har ni löst problemen?

Annons:
Ypsilon1
2010-09-14 09:43
#1

Har du pratat med dem, vad de menar med ID-nummer? De krävde inget ID-nummer när jag har teknat försäkring; i juni har vi flyttat hennes försäkring från min sambo till mig.

Veterinärbesöket är olika från ingelkott till igelkott. Min Iggie var en fin tjej, hon var vaken t.o.m för röntgen. Men om man behöver ultraljud, MRI eller sånt, måste man söva ner dem. Min veterinär erkände också att Iggie var den första igelkotten som de kunde hantera vaken.

UlrikaD
2010-09-14 22:50
#2

Varför måste du göra en vet.koll för att få teckna försäkring till att börja med? Det är ju inget krav.

Kottesnutt
2010-09-14 23:12
#3

GAS1: Fick ett brev om att jag ska meddela ID-nummer till dem inom 30 dagar ifall Kotte skall få sin försäkring..blev lite smått förvirrad i och med att det inte stod något om det när jag fixade försäkringen via Internet för någon vecka sedan… :/ Ska nog höra med dem i morgon om vad jag skall göra egentligen..

UlrikaD: om jag nu måste skaffa ID-nummer åt kotten så måste jag till vetten, eller? :o

På brevet jag fick står följande: För att teckna en livförsäkring för ditt djur behöver vi ett ID-nummer.

heter den vanliga försäkringen "livförsäkring" då, eller är det liksom ett tillägg på "vanlig" försäkring?

usch allt blev så rörigt för lilla kottes försäkring :(

UlrikaD
2010-09-14 23:26
#4

Jamen precis, du behöver id nummer för livförsäkring, men inte för den vanliga veterinärvårdsförsäkringen. Och det är ju den som är viktigast.

Teckna den först så kan du ju göra en tilläggsförsäkring sen ifall du vill och känner att du behöver.

Livförsäkring betyder ju bara att du får pengar tillbaka (oftast inköpspriset) för ditt djur ifall det dör. Men det är ju inte det viktigaste utan det viktigaste är ju att man har råd att åka till veterinären ifall kotten blir sjuk. Och den vanliga veterinärvårdsförsäkringen kan du teckna över telefonen.

Kottesnutt
2010-09-15 01:18
#5

jahaaja ok, då hänger jag med! tycker allt pappersarbete (även via internet;)) är så rörigt..men då så! vanlig veterinärvårdsförsäkring är det som gäller för Kotte då :)

tackar och bockar för svaren!

UlrikaD
2010-09-15 02:24
#6

Inga problem. Tycker du att det är krångligt så ring istället. Då får du det fixat och klart över telefonen och försäkringen börjar gälla från kl.00.00 samma natt för olycksfall. Du har dock karenstid för sjukdom.

Men då får du ju reda på direkt att allting är rätt och riktigt iallafall.

Annons:
Kottesnutt
2010-09-15 02:32
#7

ja, ska nog ringa dit, blir nog bäst för virriga mig ;)

lovebuz
2010-09-15 13:47
#8

Själv klickade jag i livförsäkring och skulle komplettera. Men så kan det gå :)

[Nininosen]
2010-09-24 15:01
#9

id nummer, någon som har det på sin kotte undrar jag då?

Mikaela_B
2010-09-24 15:35
#10

Jag har det inte iallafall…
Meningen att ha det på en igelkott förstår jag inte, visst om man vill påverka i så fall försäkringen, men så mycket ger inte det ändå, och eftersom att dom nästintill aldrig är ute etc så chansen att dom skulle "rymma" / Försvinna är ganska marginal enligt mig..

Men de är väl bara jag kanske :P Lika så jag inte förstår varför man skall ha chip på en orm.. :P men men…

Jag har chip/id nr på min hund och på min iller tycker jag räcker för mig med djuren här hemma :)

www.blueberryhedgehogs.com

Kottesnutt
2010-09-24 19:11
#11

sådärja, nu löste allt sig, Kotte är äntligen försäkrad! :)

Tack för all hjälp på vägen dit!

Upp till toppen
Annons: