Annons:
Etikettallmänt
Läst 4316 ggr
Olliz0r
2010-09-27 22:44

Min lilla Tenrec

Hej!

Har skaffat en ny liten familjemedlem, en dvärg Tenrec (Echinops telfairi). Jättesöt med ett fint temprament :)

Detta är min första dvärg tenrec och det hade varit jätteroligt om ni andra tenrec ägare ville dela med er av era erfarenheter! Glad

Vilka matvanor har era sötnosar? Beteende? Något speciellt man ska tänka på eller undvika?

Min var väldigt aktiv hela natten och höll mig vaken till 7 imorse. Är era också så pigga inpå morgonkvisten?

Glada hälsningar

Olivia

Annons:
UlrikaD
2010-09-28 00:35
#1

Kan du inte visa bilder? Jättenyfiken ju.Skrattande

[Nininosen]
2010-09-28 09:16
#2

Bilder!!!

Ypsilon1
2010-09-28 10:35
#3

Det är vanligt att man förknippar tenrecs med igelkottar, och detta kan vara missledande när det gäller bur och sånt. Men de är ganska olika. Igelkottar tillhör ordningen Insectivora som tillhör super-ordningen Laurasiatheria, tenrecs tillhör ordningen Afrosoricida som sen tillhör superordningen Afrotheria tillsammans med bland annat elefanter, sirendjuren, jordsvin och andra djur som liknar möss och mullvader.

Echinops telfairi behöver både grävningmöjligheter och klättermöjligheter och bur på min 2 kvm, 1,5 hög. Man kan ha flera tillsammans, dock bara en hane / grup.

De behöver en temperatur mellan 24-32 och 60-80% luftfuktighet under sommaren när de är mest aktiva. De går i ide i det vilda när fuktigheten minskar (under den torra, kallare årstiden). De behöver också sandbad.

Man ska inte klippa klorna för de behövs för att klättra och detta ingår i djurets naturliga beteende.

80-90% av deras foder ska vara insekter, resten frukt och grönsaker, ägg, pinkies. De behöver calcium tillskott och vitamin tillskott; doseringen är beroende av tillverkare (en gång i veckan om det handlar om en produk med högt calcium innehåll, till exempel den som säljs av djurdoktorn.nu innehåller 99% calcium + mineraler, Rep-Cal innehåller bara 35-40% calcium) och kroppsvikt

almazs
2010-09-28 18:13
#4

#3: Jag tror och hoppas att ts redan vet det där… Flört

Ypsilon1
2010-09-28 18:38
#5

Det hoppas jag också Flört

Vad jag vet det är 2 danska uppfödare som säljer tenrecs just nu och det kan hända att man får missledande info från dem, först och främst när det gäller burmått / burkrav (enligt lag) som ser ut väldigt olika mellan Sverige och Danmark.

Det är inte så ovanligt att man pratar om tenrecs på igelkott forum (i andra länder) och även placerar tenrecs bland insectivora tillsammans med igelkottar.

Men jag ska säga Grattis och ser fram emot bilder, som alla andra Glad

PS: Det är kanske att jag tycker att inlägget hör hemma bäst på exotiska djur istället för igelkott Obestämd

Olliz0r
2010-09-29 08:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej allihopa!

Här kommer bilder på min sötnos!

Anledningen att jag skrev inlägget här var för att jag såg ett mycket bra fakta inlägg om Dvärg Tenrec på Igelkottsforumet.Därför tyckte jag att det passade att skriva här, men jag kan göra ett inlägg på exotiska djur med Flört

Tack för tipset om calcium tillskott och vitamin tillskott! Glad
Har varit inne på djurdoktorn.nu men det finns ingen flik för Tenrec. Syftade du på mineraler&vitaminer för igelkottar?

Hälsningar

Olivia

Annons:
Ypsilon1
2010-09-29 09:36
#7

Det kan vara förrvirande. Den artikeln är faktiskt lånat från exotiska djur :) Och det är en väldigt bra och unik artikel om tenrecs.

Det enda som jag inte håller med är att tenrec ska tillhöra ordningen Insectivora, för att det gör de inte.

Det är sant att Insectivora på latin menar Insekt-ätare, men detta betyder inte att alla insektätare ska finnas i denna ordning (fåglar och reptiler ätere också insekter Flört. Zoologerna ska ersätta denna förvirrande ordning Insectivora med andra som reflekterar bättre de fylogenetiska relationer. Och där ser man att tenrecs är närmare släkt med elefanter än med igelkottar.

PS: Jag har svarat på exotiskadjur om vitaminer och mat

Upp till toppen
Annons: