Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3438 ggr
Soppkey
10/14/10, 7:23 PM

Kottarna bråkar?

Hej där.

Jag har redan mailat uppfödaren men inte fått svar på en vecka, så nu börjar jag bli lite panikslagen och skickar en officiell vädjan till er där ute istället.

Det är så här, att jag i slutet av augusti skaffade en igelkott, Pyr, som nu är dryga tre månader. Sen tidigare har jag även Styx, som är 1 år och 9 månader.

Uppfödaren berättade att när de träffades första gången kunde de göra en slags "dans" där de tuffade och fräste och sprang runt runt varandra, men att det inte var någon fara utan bara så de beter sig. Så gjorde de också, och det var ingen fara. Men grejen är att de fortfarande gör det, man hör dem varje varje natt. Styx snusar Pyr i baken och fräser, och Pyr piper högt och låter som ett marsvin. När jag går upp och tittar på dem stannar de upp och tittar förvånat på mig och kvittrar lite, så de verkar liksom inte vara upprörda eller bråka. Men det låter så mycket att jag blir orolig. Vad är det som pågår? Kommer det här att fortsätta? Är det så att de inte funkar tillsammans? Just nu har jag dem separerade och då står de på varsin sida av barriären och kvittrar och vill till varandra. Ska jag låta dem vara ihop eller separerade?  Snälla hjälp.

Tack /Jennifer

Annons:
Mikaela_B
10/17/10, 11:40 PM
#1

Det dom gör är ju normalt så sätt, och så länge dom inte skadar varandra eller att du kan se sår etc på dom så är de ingen fara heller, dom kommer över de, men den stora du har och som vart där längst skall ju sätta lilla på plats och de är hans revir etc, han som bestämmer helt enkelt, och är då lillen lite trögfattad eller om inte annat enveten så kan de ligga i det :P

Har haft igelkottar som hållt på sådant här och från och till hela tiden, fortfarande vissa som gör de av dom äldre mot de yngre, men aldrig att dom skadar varandra på något sätt men oftast så upphör de, men kan också återkomma någon gång ibland, speciellt hos hanarna har ja märkt…

www.blueberryhedgehogs.com

Soppkey
10/18/10, 8:28 PM
#2

Ja precis, det är den stora som "jagar" den lilla, så då är allt som det ska då. Tack så väldigt mycket för lugnande och utförligt svar :)

Upp till toppen
Annons: