Annons:
Etikettallmänt
Läst 2118 ggr
[isdrakee]
2010-11-24 00:36

Lagar

För några månader sedan skrev jag en tråd angående minimimått för igelkott och hur många det är som egentligen följer detta. Jag har en annan fundering som jag tänkte ta upp i den tråden men jag kan helt enkelt inte hitta den. Därför skapar jag en ny tråd.

Igelkottar förefaller som ni alla säkert redan vet under samma föreskrifter som djurparker.

Som jag har förstått det så brukar inte svenska igelkottsägare hålla sina djur i speciella inhägnader utan snarare ha dom lösa i lägenheten/huset.

Jag har funderat lite kring detta (mest för att jag själv är intresserad av ett annat L108-djur som jag skulle vilja kunna ta in och umgås med).

Får man verkligen ha den lös i lägenheten sådär rakt upp och ner? Finns det folk här som haft en djurinspektör hemma hos sig och fått denna "anläggning" godkänd?

Det jag tänker på är detta som man kan hitta i L108:

"Allmänna bestämmelser

13 § Djurutrymmen ska utformas enligt artspecifika krav och berikas på ett sådant sätt att djuren har möjlighet att bete sig naturligt. Berikningen omfattar såväl fysiska egenskaper i djurets miljö som de dagliga skötselrutinerna."

Nu är jag inte insatt i vilka berikningar igelkottar behöver för att kunna bete sig naturligt men vad gäller många andra arter kan jag tänka mig att det handlar om underlag, gömställen, inredning osv.

Jag är nyfiken på ifall ett vanligt rumt med vanliga möbler lever upp till detta eller ifall det är något speciellt som behöver tilläggas för att dessa föreskrifter skall uppnås.

En annan sak jag funderat på är det här med att ta med dom utomhus. Då är det plötsligt 100kvm som gäller. Detta borde göra det svårt för dom som vill att sina kottar ska kunna komma ut och njuta under sommaren.

Är det någon som har koll på vad man får och inte får göra med sina L108-djur? Får man behandla dem som "husdjur" och ta med dom ut under uppsikt? Eller skall dom alltid befinna sig i "inhägnader"? Skulle man i teorin få ha dom i koppel (nu är det nog inte passande för kottar dock)?

Det känns som det blir problematiskt när L108 djur hålls mer som klassiska husdjur.

Annons:
lovebuz
2010-11-24 11:35
#1

Mat, vatten, yta och egna små gömställen. Sandbad har några då det innefattar en av deras renlighetsprinciper. Man kan nog med fantasi få det så bra det går. De har ju ingen aning om hur det skulle ha varit om de var i sitt ursprungsland med naturen där.

Krypa under saker gör de gärna, och min lilla taggboll har en dyna med en fleecefilt som hon älskar. Varmt, mjukt och mörkt. Soffan är en annan favvo men hon är lite för stor för att klämma sig under. 

Har en liten bolåda där hon kan vara och såklart huvudburen med ramp där maten och sånt finns. 

Utebiten har jag ingen erfarenhet av. :)

Mikaela_B
2010-11-25 01:58
#2

Det kan bli problematiskt om lagen i sin tur menar på att man skall hålla dom i de biotoper som dom lever i i det vilda, men i min egen tolkning och standard som jag lever upp till så är de att dom skall kunna leva i de levnadsformer som dom skulle gjort i det vilda beroende på arten du håller, de finns ju allt från öken levande till dom som gillar att klättra etc, men att man skall skapa en biotop som skall vara precificerad till hur verkliga livet skulle se ut e ganska svårt i en lägenhet ex.

Så där som #1 nämner är de bara fantasin som sätter sina gränser, har du en art som är öken levande så kanske man inte gör utrymmet dom lever på till en klätterställning över allt och ingen stans…

Grund och botten enligt mig och som jag inte fått något nekande på eftersom att jag haft inspektioner i mitt hem gällande mina djur just pga igelkottarna ( eftersom att folk fortfarande ser de som djurplågeri att hålla dom i fångenskap så blir de lätt att dom anmäler ) Och de är mat och vatten, gömmor, ytan som krävs, aktivering och sedan då någon typ av plats som är lite mer baserad på hur dom lever och anpassar sig till deras levnads biotoper. Självfallet också att man har rätt temperatur som dom är vana vid och skall ha mm.

Vad gällande ute biten så vet jag faktiskt inte där, men kan inte tänka mig att de skulle bli något liv om man har ute dom under uppsikt, ( är dom lösa ute så blir den totala ytan av vad dom går på lätt över 100 kvm ) så enligt mig blir de enligt en luddig lag som jag tycker bör skrivas om just pga att dom är mer som "sällskapsdjur" än att du ser dom på en djurpark?! Om inte annat göra den mer rellaterad till hur dagsläget ser ut idag för dom. Så för min del är de en tolkningsfråga.

Ja menar, har ja mina igelkottar i slottskogen så är ju den totala springytan där lätt över 100 kvm, bara då för att den inte är inhängnad så skulle ja bryta mot lagen? I sin helhet tycker inte jag det, men sedan vad dom då vill ha ut av lagtolkningen är ju en annan sak.

I det stora hela så är lagen luddig, och inte får man några direkt konkreta och ordentliga svar om man tar kontakt med dom och frågar om det heller, utan du får nästan en kopierad version av de som redan står…

Men jag har som sagt aldrig haft problem med inspektörer etc när jag har mina lösa, 20 kvm står de och 20 kvm får dom…

www.blueberryhedgehogs.com

[isdrakee]
2010-11-25 14:22
#3

#2 Tack för ett väl utvecklat svar. :)

Igelkottar verkar vara det L108-djuret som är absolut vanligast hos privatpersoner och därför borde även kotteägare vara dom som har mest erfarenhet av att följa dessa föreskrifter.

Jag är själv intresserad av en fåglar som faller under L108 men jag vill fortfarande ha dom som sällskapsfåglar och inte som rena voljärfåglar. Och jag tror att jag riskerar att bli anmäld av precis samma anledning som kotteägare blir det.

Jag vill fortfarande ha möjlighet att umgås med fåglarna, kunna ha med dom utanför voljären osv. Helst hade jag velat ha möjligheten att ta med dom på semester också men det tror jag tyvärr är omöjligt.

Pga höjden måste vara minst tre meter så kommer det vara svårt att lagligt ta med dom inomhus. Men jag tänker att deras voljär kan vara kopplad till huset och att dom på så sätt alltid har möjligheten att flyga ut i sin voljär när dom är inne, dvs huset blir som en slags extra yta till deras lagliga voljär. I så fall borde man komma runt problemet med höjden.

Ifall nu kottar få bo i lägenhet och det är godkänt av inspektör så tror jag nog fåglar som flyger ut och in som dom vill också får det.

Jag är mer tveksam till att kunna få ha med dom ut i flygsele dock. Min gissning är att man inte får hålla fast L108 djur på det sättet.

Upp till toppen
Annons: