Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 2209 ggr
Kottesnutt
11/17/10, 4:20 PM

hur tusan klipper jag klorna?

hej!

har en kotte som är allt annat än medgörlig, dvs han bollar ihop sig och fnyser för det minsta lilla.. Har försökt klippa hans klor ett par gånger men inte lyckats och igår tänkte jag ge mig på ett nytt försök vilket inte heller blev bra.

Det enda sättet för att få honom att bolla upp sig för det här är ett bad, men då sprattlar han så mycket så det försvårar ju det hela. MEn jag tänkte inte ge upp lika lätt nu och kom faktiskt åt en klo…efter 1timme..Sedan sa han tillslut ifrån och bet mig i fingret för första gången (aj!) Då gav jag upp och kotte fick äntligen vara ifred igen.

Har ni några tips om hur jag kan fixa detta? har läst om sandpapper på ställen där han brukar gå mycket, ex springhjul(min kotte vill inte använda sitt hjul dock..) och rampen till buren och att det ska slipa ner klorna så pass att man inte behöver plåga stackaren med kloklippning. Försöker få honom mer medgörlig hela tiden för att kanske komma åt klorna, men det går tröööögt (för mer info om min surkotte så har jag en hel tråd om att försöka få min kotte att vänja sig vid mig). Förstår faktiskt inte vad jag borde göra och inte göra, allt verkar gå fel :(

klorna är inte så fasligt långa ännu, men de kommer ju att bli det tills slut. Fasar för veterinärbesök för att få klorna klippta, då kommer väl kotten att behöva sövas ner och det känns ju sådär..

tacksam för hjälp!

Annons:
vinteralvan
11/17/10, 8:30 PM
#1

Har du någon som kan hjälpa dig? En som håller i kotten och en som klipper klorna.

Kottesnutt
11/17/10, 10:07 PM
#2

jo, sambon, men han har lite svårt att hantera kotten så det är svårt i vilket fall…

[Nininosen]
11/18/10, 11:39 AM
#3

www.nininosen.se

Under fliken information hittar du längst ner frågon och svar där står det lite om kloklippning. Iaf om hur jag gör på alla mina kottar. Lycka till!

Kottesnutt
11/18/10, 3:47 PM
#4

tack för tipset! Ska pröva igen om någon dag :) Dock är jag tveksam att jag kommer åt tassen till att börja med..

Såg föresten att du skriver om sövning av igelkott, är det verkligen så dyrt?? Förvånad Såg någon annanstans att rutinkollar går på några hundra, men de flesta måste väl söva igelkotten innan kollen ens kan göras, så då går det väl automatiskt åt en massa pengar för en rutinkoll på kottar?

[Nininosen]
11/18/10, 5:45 PM
#5

Beror på vet såklart men ja det är så dyrt iaf i sthlm. Här lurar vi pengar av folk!

Helt sjukt, därav nödvändigt med försäkring!

Ta bara tag i tassen bakifrån och håll fast var bestämd så brukar det gå vägen!

Kottesnutt
11/18/10, 6:40 PM
#6

helt sjukt! usch.. :(

Ok, jag och sambon får nog göra ett till försök då tillsammans med lite vatten i en balja så han rullar ut sig iallafall och sen bestämda tag ;)

Annons:
[Nininosen]
11/20/10, 1:29 PM
#7

Låter mycket bra!Lycka till!!

Upp till toppen
Annons: