Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3147 ggr
Betta
11/30/10, 8:31 PM

Torrt öra

Min kotte har ett öra som ser alldeles torrt och ser ut som hon har små jack i det. Finns det något man kan smörja med eller något man kan göra? Det andra ser ut helt som vanligt.

Annons:
Ypsilon1
12/1/10, 2:26 PM
#1

Det kan vara svamp som man kan behandla med t.ex. pevaril, men det kan också vara kvalster. Jag vill inte säga att pevaril kommer att funka i detta fall, jag ville bara säga att det är säkert något som kommer att bli lätt att behandla. Men veterinären ska ha det sista ordert. För att undvika åka i onödan till veterinären, kan du ta en bild och skicka det till djurdoktorn som tack vare deras webbservice kan hjälpa dig avgöra vad du ska göra näst.

Från djurdoktorns hemsida:

"Webbveterinärtjänsten är kostnadsfri, och fungerar bäst kontorstid. Beskriv ditt problem, och skicka gärna med foton från olika vinklar - helst närbilder med så bra skärpa som möjligt."

Soppkey
12/1/10, 5:16 PM
#2

Nu blir jag helt förvtvivlad själv, då min ena kotte har så på sina öron. Svamp? Kvalster? Hur kan det ha blivit så? Är det något jag har gjort fel?

Ypsilon1
12/2/10, 8:11 AM
#3

Jag menade inte spridda panik :) Öronen ska inte vara torra och med strimlor. Om de blir torra kan detta inte bero på för lite luftfuktighet i rummet med tanke på artens ursprungliga habitat.

Min poäng var att det bästa är att fråga veterinären och att nu finns det en möjlighet att få en första värdering utan kostnad.

Att de kan få svamp eller kvalster beror inte på att man gör något fel. Kvalster är den parasit som förekommer mest hos igelkottar och, om man har andra djur som går ute kan det hända att de bär på kvalster eller om man anväder trä-grejer: pellets, hus, leksaker. Leksaker och sånt kan man desinficera innan man ger dem till igelkotten.

en annan orsak till torra öronen kan vara avsaknad av vitamin E. vitamin E finns mest i nötter och frö och sånt som man inte ska ge till igelkotten. men det finns också i papaya, sötpotatis, broccoli och spenat.

Betta
12/6/10, 9:22 AM
#4

Jag har provat smörja med babyolja och då blev det lite bättre men ska nog försöka ta ett kort och skicka till länken du gav.

Men kanske ska försöka ge lite tillskott av broccoli eller något annat till henne. Hon är lite knölig så och vill mest äta kattmat. Försöker blanda mat men hon väljer helst ändå kattmaten..

Tack för svaret!

Upp till toppen
Annons: