Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2361 ggr
strykmig
2010-12-03 11:55

Molly har precis flyttat hit!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag och min sambo har precis blivit kotte-ägare.

Vi har några frågor nu som vi har blivit osäkra över.

Vi väcker Molly runt 6-8 på kvällen för att ge henne mat och försöka få henne att vänja sig. Hon har aldrig rullat ihop sig men fräst lite, mest för att hon är rädd för oss "jättar" skulle jag tro.

Men varje gång vi gör det så går hon och lägger sig igen när man släpper henne ur sikte. Vi blir rädda att hon tycker det är för kallt och är på väg att gå i ide. Vi har trägolv som kan vara kyligt men har höjt elementen överallt. Hon går oftast in och ställer sig under elementet bredvid sitt bo.

Sen när vi har släckt överallt oftast vid 12 tiden så hör man henne komma fram och käka lite till, men sen inget mer. Är detta normalt eller måste vi vidta några åtgärder för att hon ska trivas bättre?

Hon har bollar, tolalettrullar och springhjul att aktivera sig med också

Och sen angående maten, hur mycket katfoder i gram brukar ni ge? och vad/hur mycket kompletterar ni det med sen?

bifogade en bild på underbaringen :) hon var lite rädd för kamerans ljud^^

Annons:
Ypsilon1
2010-12-03 13:27
#1

Grattis :)

Jag tycker att ni ska kolla temperaturen först, att den ligger över 22. Rekommanderat temperatur åt atelerix albiventris, enligt igelkottböckar som jag har och olika vetenskapliga artiklar, ska vara mellan 72-80 Fahrenheit grader som ger 22,2-26,6 Celsius.

Afrikanska PygméIgelkottar kan också gå i ide om det blir  för varmt, en form av ide som kallas for "aestivation"

Vi har köpt såna termometrar på Clas Ohlson och hade en på Iggies halm låda, en liten bit ovan golvet så att vi kunde kolla temperaturen hela tiden.

strykmig
2010-12-03 13:33
#2

Tack :) och tack för det snabba svaret, jag plockade faktiskt ut kylskåpstermometern som mäter upp till 40 grader och la den på golvet och den visar runt 22 graderoch. Och då lade jag den nära fönstert för jag vet att det brukar vara kallare där, dock har vi ett element under fönstert. Men just golv ytan känns kylig :S

UlrikaD
2010-12-03 17:55
#3

När jag hade min kotte så var han aldrig vaken på dagen. Han kom fram väldigt sent på kvällen och sen var det fullt ös hela natten istället. Jag väckte aldrig honom utan han fick komma fram när han var redo.

Jag tror eran tjej tycker att det är för tidigt "på morgonen" helt enkelt när ni väcker henne.

Lupin
2010-12-12 01:31
#4

Hon kanske inte har bott in sig riktigt än eller vad man ska säga. Sen tror jag som Ulrika säger att det helt enkelt är för tidigt att kliva upp. Jag har vissa som kan gå upp både under dagen och sen vid runt 18 igen, men vissa andra som bara nästan är uppe senare på kvällen runt 20 och det är fullt ös på. Alla dom är olika. Men Det blir nog mer när lilla kotten har vant sig mer vid er och sitt nya hem och det är juh också olika från kotte till kotte hur lång tid det tar.

www.vovvensdagis.se

Upp till toppen
Annons: