Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 3231 ggr
Beato
12/17/10, 11:21 AM

kvicka?

Jag och min syster funderar på att skaffa en kotte men eftersom att de ska kunna springa på en 20 kvm yta så undrar jag hur lätt de försvinner. Jag hade tidigare en hamster och jag hade gjärna låtit henne springa run oftare än vad hon fick men hon var för bra på att gömma sig och var inte så tam att hon sökte kontakt med mig.

Är igelkottar bra på att försvinna och om de är det, är de tillräckligt tama för att komma tillbaka isåfall?

Hade tidigare en kompis som lät sina marsvin gå fritt men de är ju ganska mycket större än tamigelkottarna.

Annons:
vinteralvan
12/17/10, 1:23 PM
#1

En afrikansk pygmeigelkott är i samma storlek som ett marsvin. Dom vill ju gärna gömma sig under dagen eftersom dom sover då men på kvällen kommer dom fram för att äta och brukar springa omkring.

Mikaela_B
12/17/10, 1:52 PM
#2

storleken på en igelkott och ett marsvin kan skilja BIG TIMES, tror inte jag har en enda igelkott som är i sice med ett marsvin :S dock beror de ju på va de är för arter man jämnför med … Kan sträcka mig till att en enda hona av mina 6 kottar här hemma kan uppnå storleken av ett marsvin, men då sitter också hon på diet för övervikt!

Försvinna dock? Menar man då på att dom försvinner på 20 kvm? Ja under dagtid gör dom det, dom gömmer sig i dvs olika ställen, under soffan, sängen, hyllor etc under filtar, kläder allt dom kommer åt att gömma sig under som lockar dom lägger dom sig i under dagtid och sover.

På kvällar kommer dom fram och då är det oftast matdags och då är det raka vägen till matskålen, sedan kutas de runt över allt och ingenstans, kan även komma och hälsa på dig som ägare, men oftast sköter dom sitt egna. Tillbaka kommer dom ju alltid? Dom tar sig ingen annanstans än på de ytor där man har dom.

men någon speciellt sällskapliga skulle ja inte påstå att dom är, så att dom kommer raka vägen till dig när dom är uppe, skall man vara riktigt ärlig så sover nog dom flesta människorna på kvällar/nätter när väl igelkottarna vaknar.

Jag är inte vaken när mina får för sig att gå upp! Men jag har också fördelen att mina vaknar en gång på eftermiddagen när de börjar skymma så ja får träffa taggbollarna ändå =)

www.blueberryhedgehogs.com

[nelly104]
4/4/11, 8:24 AM
#3

Ungefär vilken tid vaknar dom?

RisOtto
4/4/11, 2:37 PM
#4

Min kotte vaknar när man börjar släcka ner. Nästan omgående springer han fram till matskålen och börjar knapra. Tiden kan variera några timmar, när man är hemma brukar han titta fram mellan 23-00. Om man inte har varit hemma under dagen kan han vara uppe och springa redan kl 20.

Idag fick jag leta efter lilla Otto. Han låg inte under skrivbordet, inte i sin låda, under matten var han inte och bakom dörren gav inget resultat. Nä, han hade krupit in och lagt sig allra längst in i en raggsocka. Efter en stund kunde man lirka ut honom innan han fick lägga sig i sin favvofilt.

vinteralvan
4/5/11, 9:35 AM
#5

Mellan 20-21 brukar våran kotte krypa fram.

[Nininosen]
4/5/11, 12:25 PM
#6

rejset brukar börja här hemma vid middagstid, då trfodring av hund och katt sker då kommer även kottar.

Annons:
Ypsilon1
4/5/11, 4:19 PM
#7

Min Iggie brukade vakna 6-7 på kvällen, så att hon åt sin "frukost" samtidigt som vi åt middag :)

Upp till toppen
Annons: