Annons:
Etikettatt-importera-igelkott
Läst 6216 ggr
Mikaela_B
1/15/11, 9:52 PM

Importera igen

Nä nu har jag funderat klart, jag har beslutat att jag skall ge mig på en importering detta året, så vill kolla ifall de är någon mer som är intresserad? Eftersom att ett godkänt importintyg gäller för 10 st igelkottar och så många skall jag verkligen inte ha in själv, så tänkte ja att man kan komma undan lite med kostnader om man delar med andra…

Intyget kostar 500 kr…

Fundera och skriv så uppdaterar jag mer snart :)

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Mikaela_B
1/15/11, 11:41 PM
#1

Ja lite mer ingående fakta kanske, de igelkottar som jag är ute efter just nu är leverans klara redan i februari, dock är ju saken att ta sig till tyskland för att hämta dom en annan historia!

Som jag för övrigt sitter och bönar och ber om att min sambo ska lösa åt mig genom att han åker ditt och hämtar dom, så får helt enkelt fortsätta tjata, om inte annat får ja nog komma på något som helt enkelt omedvetet tvingar han att åka ;)

Som de ser ut nu så är det 2 st småttingar jag är ute efter, sedan har jag reserverat en plats till för ev en 3:e liten krabbat, lite beslutsångest och måste seriöst se över platsen här hemma… humm…

Så just nu finns de alltså 7 st lediga "platser" på ett import intyg.

Så min tanke är ifall detta nu blir av ( VILKET JA HOPPAS! ) och jobbar för, då ja desperat vill ha dessa två små!

så ifall de finns 1 eller 2 eller kanske 3 personer till som vill importera från tyskland så delar alla på den 500 lappen helt enkelt, sedan så får man bidra med liten del av bensinkostnader ifall de nu blir så att jag får karln till att hämta dom.

i tyskland finns ju Rina K med Charminghedgehogs som uppfödare, många Svenska uppfödare ( nästan alla ) har hennes linjer i sin uppfödning, även jag… Det finns andra också, och jag letar mig utanför Rinas krätsar lite för att hitta något nytt ( de två jag vill ha kommer dock ifrån Rina )

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
1/15/11, 11:49 PM
#2

Om man hade pengar…lalalalla, eller nåt sånt!

Får vänta och se fram emot bilder på dina nytillskott istället.Skrattande

Mikaela_B
1/16/11, 5:28 PM
#3

Ja detta med pengar e alltid lika kul… noot….

Men men en dag Ulrika så skall du ha kotte igen hoppas ja på :D!

Ja jag får förhoppningsvis ny kamera denna veckan *håller tummarna* så då banne med skall de bli foto nörds varning här hemma!! mahaha, hoppas att gubben håller va han lovar bara… ;)

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
1/16/11, 9:14 PM
#4

Oj oj oj, det låter väldigt intressant. Men då var det där med att hitta någon med kottar till mig också då. :)

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
1/17/11, 1:23 AM
#5

Jag har mailat Rina ang 2 st jag vill ha från henne, dock inte fått något svar, sedan har ja mailat två till uppfödare så får väl se om någon svarar….

Ett allternativ med transport är att om Rina ex fortfarande ( hon brukar ) åka på Hamm mässorna, de kommer upp en sådan nu i Mars, till denna mässa så känner jag ett flertal som brukar åka, jag vet dock bara en som åker nu till 100% och de är en kille från danmark, dock har ja lättare att själv ta mig till fredrikshavn för att hämta dom i så fall men då måste ja få tag på de uppfödare som åker till hamm och som kan tänka sig lämna över dom till personen från danmark.

i så fall utfärdar jag ett import tillstånd från danmark till sverige, då transporten mellan tyskland - danmark inte kräver ett….

Så ja hojtar till så fort jag får tag på följande uppfödare och ifall dom i så fall skall till Hamm och personen i danmark i fråga kan hjälpa mig med detta =)

Annars så kommer jag hålla koll på repti.net för att se vilka i Sverige som åker till Hamm, för i så fall så kan jag ev åka med någon ditt, eller om man kommer överens om att man splittar buss resan som brukar gå årligen ditt, så kan jag åka eller någon annan om dom vill och hämta hem kottarna!

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
1/17/11, 1:31 AM
#6

dock såg jag nu att vi kan stryka buss resan till hamm för den gäller för hamm mässan som är i september såg jag nu, men men kan man hitta samåkning så funkar de allternativet fortfarande!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Lupin
1/17/11, 10:25 PM
#7

När i mars är det?

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
1/18/11, 4:51 PM
#8

Jag får kolla upp de datumet, meddelar de ikväll :)

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
1/18/11, 8:44 PM
#9

Det låter jätte bra det Mikaela. :)

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
1/19/11, 1:15 AM
#10

12/3-2011 går stapeln av för Hamm mässan i år :)

www.blueberryhedgehogs.com

cissiz
1/20/11, 4:47 PM
#11

Hej Mikaela

Jag funderar själv på att åka och hämta från Rina. Dock ser det inte ut som om hon har några kottar just nu. Men det föddes några igår som kanske kunde vara intressanta.

Jag kan tänka mig att köra om inte du har möjlighet, men går det då att använda importtillståndet?

Hör gärna av dig till min mail. Gissar att du har den men här kommer den ändå

cissiz@hotmail.com

Mikaela_B
1/21/11, 8:31 PM
#12

Jag vet att hon fick nyligen nya, och jag skall ev ha från dom om hon kan svara på mina mail…. vilket hon inte gjort…..

Jag kan åka med som sällskap om de ska vara så! Inga problem för min del… Du bor ju inte långt ifrån mig heller…  Om inte nu import tillståndet täcker men de tror ja att de skall göra de…

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
1/21/11, 9:21 PM
#13

#12 Men du Mikaela vilka andra finns det än hon då? Jag vill jätte gärna ta hem några jag också. Jag kan tänka mig att åka jag också.

www.vovvensdagis.se

Annons:
Mikaela_B
1/22/11, 1:14 AM
#14

Jag får inte tag på en enda av uppfödarna, dock kan de ligga en orsak bakom detta tyvärr, men jag försöker gå runt de på en annan väg så jag hör av mig så fort jag vet om ja lyckas eller inte…

De är nämligen ganska många som missgynnat detta med import hos speciellt tyskarna, då folk bokar, men inte genomför köpen, för jag vet att de uppfödare ja kontaktat alltid vart snabba på svara, och sidorna är uppdaterade så vet att lever om så säga, dock blir ju alla drabbade av de när de blir så…..

Men ja försöker vidare och se ifall ja lyckas få tag på dom…

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
1/22/11, 2:10 AM
#15

Det låter jätte bra det, jag får fortsätta att vänta med spänning. :)

Men jag måste juh säga att det är tråkigt att folk bokar och sen hoppar av. :/ Men men. Lycka till. :D

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
1/23/11, 3:25 PM
#16

Hejsan alla!

Cizzi och Lupin jag skickar ut medelande till er ang importen,
jag har reserverat 3 st igelkottar som jag skall ha från Rina nu, och betalat handpenningen på dom.

Så vill ni fortfarande vara med så behöver jag fixa med import tillståndet nu snarast så de blir godkänt och klart till den 12:e Mars!

Lupin dig har jag mailat ang kolla igenom hemsidan osv!

Får ingen svar ifrån Rina säg då till mig om ni har bestämt er till 110% att ni skall ha någon från henne, i så fall så kan jag boka dom i mitt namn så länge, men jag har sagt till henne att Cizzi i alla fall försöker få tag på henne!

Kolla era mail / medelanden :)

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: