Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 5444 ggr
MoaL
2011-01-30 17:38

Tugga sönder?

Är afrikanska pygméigelkottar skötsamma eller brukar de gnaga/tugga på saker när de springer fritt så att man måste vara noggrann med att "kott-säkra" sladdar och liknande?
Tror ni att en sådan liten kotte skulle gå bra ihop med en kanin? :)

Någon som vet ifall det finns någon uppfödare i närheten av Skellefteå eller Luleå? Vad brukar priset för en liten igelkott vara?
Jag fantiseeeerar just nu, de är så underbara! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Mikaela_B
2011-01-31 00:24
#1

Självklart skall man kotte säkra hemma, trotts att jag aldrig vart med om att dom tuggar på saker osv så skall man alltid ha ett kotte säkert hem, gäller för alla djur, de skall vara lämpliga levnadsytor.

Dom ligger mellan 1200-1500 kr, visst kan man hitta billigare också, men vill man vara säker på vad man får så är det de priset dom ligger på.

Uppfödare i trakterna du nämner har jag dock ingen koll på…

www.blueberryhedgehogs.com

MoaL
2011-01-31 01:18
#2

På vilket sätt ska man kottesäkra? Är det bara gällande sladdar, eller något annat också? Och hur var det, skulle en liten igelkott kunna hålla sams med en lösspringande kanin? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mikaela_B
2011-01-31 02:19
#3

Just de ja, kanin var de också något om :D

Det beror på individerna, jag ser inga problem i att ha igelkott med andra djur eftersom att jag själv har hund, iller, igelkottar ihop och de funkar utan problem….
Va är det för kanin?

Förutom sladdar så får man ju se till att de inte finns små springor/ hålor som dom kan ta sig in i och fastna, ex bakom ung, spis, kylskåp etc.

Allt som kan vara en skade risk, eftersom att 20 kvm är stor yta för en så liten individ! Så bort med allt bröte och in med mjuka filtar, mysiga bohålor och annat kotte vänligt ;)

www.blueberryhedgehogs.com

MoaL
2011-01-31 03:12
#4

Det är bara en liten dvärgkaninkille. Visserligen okastrerad, men jag har svårt att tro att han skulle göra några oanständiga närmanden till en igelkott. Jag menar, skönt kan det knappast vara. ;)

Tack för informationen. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Lupin
2011-02-01 22:43
#5

Jag vet inte riktigt om jag skulle vilja ha en kanin och igelkott tillsammans när det gäller olika behov som matvanor, bakterier mm.

www.vovvensdagis.se

MoaL
2011-02-01 23:00
#6

Jag menar inte att de skulle få tillgång till samma mat förstås. :) Min lilla kaninkille har en stor 140cm bur, men den står nästan alltid öppen dygnet runt. Eftersom jag inte har tillgång - eller plats - till någon 20m²-bur Flört så skulle i sådana fall kaninen och kotten springa lösa i samma rum. Skulle det vara möjligt, eller skulle igelkotten bli sur?
Bakterier spelar knappast någon roll, alla djur i en lägenhet blir utsatta för varandras bakterier, genom både luften och mig, så det är ingenting man kan oja sig över. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Mikaela_B
2011-02-01 23:22
#7

Jag jag kan inte riktigt ytta mig av just kanin, men jag har ju iller och om atvanorna där skulle vara mindre fräscha vet jag inte, med tanke på att de äts rått kött dagligen hehe….

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
2011-02-01 23:39
#8

Jag tänkte på om kaninen eller igelkotten skulle börja äta varanadras bajs och nu vet jag inte riktigt exakt vad du har för mat till din kanin men jag vet inte om det är bra att en igelkott går och äter sig mätt på det ist dagligen eller tvärrt om. En iller äter juh lite mer lika och lever lite mer lika som en igelkott om man jämför mot en kanin. Men det kanske funkar att ha dom tillsammans men jag skulle inte vilja testa. Jag tycker det är onödigt att utsätta dom för det. Varför inte ha dom på olika ställen i lägenheten?

www.vovvensdagis.se

MoaL
2011-02-01 23:49
#9

Vad skulle skillnaden vara mot för i det vilda? Jag tror nog att kottar hellre äter insekter och annan igelkottsmat än kaninlortar, och vilket som så är kaninkulorna inte skadliga, de innehåller mestadels bara hö och liknande fibrer. ^^
Jag bor bara i en tvåa, där det som ursprungligen var sovrummet sedan ett par år tillbaka är smådjursrum. En kotte skulle inte kunna springa fritt i hela lägenheten om inte vår hund helt plötsligt blev världens lugnaste vovve, och det tror jag inte kommer att hända förän den dagen han ska begravas. :) Jag kan bara tänka mig hur han skulle studsa runt som en galning och buffa i den stackars kotten, det skulle aldrig gå.
Jag har svårt att tro att en kanin och en igelkott skulle må dåligt av varandra, då igelkottar går ihop med både hundar, katter, illrar.. Det jag ville veta var bara ifall någon har upplevt kottar som "aggressiva" mot mindre djur? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Nininosen]
2011-02-03 12:26
#10

Inget aggresivt beteende jag sett mot katt hund och iller  och marsvin men kan inte yttra mig om kanin. Tror inte det skulle vara nått problem.

Mikaela_B
2011-02-03 15:11
#11

jag har inte sätt att en afrikansk pygmeigelkott har visat aggresivitioner mot andra djur, beroende på vad man menar med aggresiv då…

Dock har kaniner ett sätt att varna genom att stampa med fötterna ganska hårt och skulle den då göra detta mot en kotte så tycker jag synd om båda… men speciellt kaninen…

Sedan de  fibrer som de innehåller behöver inte vara något som är nyttigt för igelkottar.

Men skall du ha den i ett rum? Är sovrummet ens 20 kvm? väldigt stort sovrum i så fall :P blir jag änna avundsjuk…

www.blueberryhedgehogs.com

MoaL
2011-02-03 18:13
#12

Min kanin är väldigt snäll, bara lite överdrivet pilsk, precis i kaninhanars anda. :P
Rummet är väldigt stort, men skit också, nu mätte jag igen och det är inte riktigt 20 kvm. I sådana fall skulle jag få spärra av hallen också, med en grind eller någonting, så att hunden inte kommer dit. In that case blir det 20kvm. ^^ Nåväl, jag vill flytta till större inom en snar framtid, och då går det kanske att lösa bättre. Någon kotte kan jag ändå inte skaffa ännu, men det kommer att hända i framtiden. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: