Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 5152 ggr
ayla93
2011-01-25 15:34

Uppfödare?

Hejsan!

Jag är en tjej som går djursjukvårdslinjen på Gamlebygymnasiet.
Som projketarbete har jag att skaffa lite nya djur till skolan, och vem kan då inte förälska sig i dessa underbara kottar? ;)
Dock undrar jag nu hur många uppfödare/importörer det egentligen finns i Sverige? Och var i landet i så fall?
Vilket pris brukar de ligga på?
Jag har läst väldigt olika..

Tack på förhand :)

Annons:
Mikaela_B
2011-01-25 19:50
#1

skall du skaffa djur för att dom skall hållas på skolan?

Jag har gått samma utbildning som du går nu och vi höll också djur på skolan, kan dock säga att de är inte många skolor som faller in under att klara av vad lagen säger om 20 kvm, det gjorde absolut inte våran skola och dom hade problem med att få till lagliga chinchilla burar av utrymmet….

Så är du och skolan först och främst insatta med vad lagen säger? Dom räknas under djurpark inte sällskapsdjur…

Jag som uppfödare hade aldrig sålt till en skola på detta sätet, tror inte många gör de, hoppas inte många gör de rättare sagt!

1500 kr får ni ge styck, men jag rekomenderar inte igelkottar för detta ända mål! Tycker ni skall hålla er till den utbildning ni läser, djurvården gissar jag på inte skilljer sig speciellt mycket beroende på vart man kommer i landet utan de är sällskapsdjur dvs

Hund, katt, häst ( ev bondgårdsdjur ) reptiler/amfibier, fisk, fåglar, gnagare och iller som ingår i den studielitteraturen.
Skaffa då in djur ni läser om, jag har haft undervisning på skolor inom djurvård om igelkott, som ett studiebesök med info etc, men de har vart på skolans önskan, eftersom att ni antingen får chansen till Zoorf och C1o licenser?

Mvh Mikaela

www.blueberryhedgehogs.com

ayla93
2011-01-25 21:10
#2

Främst till skolan, ja.

Och ja, lagen är vi faktiskt väl medvetna om, skulle aldrig ta in ett djur som inte får det utrymme det behöver.
Vi har funderat, mätt, och försäkrat oss om att allt är som det ska på den fronten.

Vad gäller djurpark/sällskap så har vi innan vi började leta kollat med jordbruksverkets regler och hört vad de har att säga.

Och grejen med att vi vill ha då ev. igelkottar är att allt fler av oss har lite mer, vad ska man säga så att det inte blir fel, "annorlunda" djur hemma, och vi vill verkligen lära ut om dessa djur också.
Vi läser relativt mycket om dessa djur teoretisk, men det blir en helt annan sak i praktiken.

Men jag tar verkligen till mig det du har att säga, tro inget annat, det gör jag.

Jag har haft ögonen på detta djur under ett par år, men inte velat skaffa något själv då jag kännt att jag inte hade full koll.
Nu ser jag detta som en personlig chans att först då kanske skaffa till skolan, där jag har en underbar lärare som hjälper mig, för att då senare köpa loss dessa till mig själv.

Men tackar åter igen för dina åsikter, ska ha dem i baktanken

MVH Elin

Mikaela_B
2011-01-26 13:09
#3

Okej, jo då förstår jag tanken bakom det hela, men för mig är det just att dom är så känsliga som dom är. Vilket gör att en studiemiljö på heltid knappast gynnar en igelkott till de bästa.

De är liksom en stor grundregel i om man har som jag "underrvisningar" där jag tar med mig igelkottar, ingen rör dom! ingen annan förutom jag, de är verkligen se men inte röra teorin.

Lika så när folk har vart iväg på sällskapsdjurs mässor, där får man inte heller röra dom, se men inte röra, så funkar de inte i en studie miljö.

Antar att ni kommer ha lov och helg vakter på skolan? Jag jobbade som det på min skola på helger och lov, var alltid hos djuren då, vilket ju är ett måste.

Sedan under vinterhalvåret, nu vet jag inte hur era lokaler ser ut men 20 kvm + studie yta på det lär ju vara någon form av uthus liknande, där är chansen extrem hur tätt det än är osv att luft kommer in, och då kall lust, att det drar.

De kan gå på mindre än 1 timme för en igelkott att bli såpass nerkyld att det verkligen är kritiskt läge. Om detta händer under en helg och kanske pågått i några timmar, man lyckas tina upp kotten men sen då? Dom påverkas av inre skador och annat pga nedkylningen trotts att dom ej dvalar, därför man är så noga

även i lägenheter etc med fönster osv .

Ursäkta att jag reagerar som jag gör, men jag gillar inte tanken, ens ideén då jag inte ser att de gynnar dessa djur på något sätt, snarare tvärt om och kommer påverka dom på alla möjliga stress faktorer mm.

Men de är av samma anledning som jag inte tycker att exotiska djur hör hemma på en gymnasieskola utan i så fall högskole utbildningar som lägst Djursjukvårdar utbildningen. Lika så som jag inte är för att zoo butiker säljer dom, avskyr att Imazoo lyckas få tag på dom genom någon uppfödare.

Jag tyckte inte ens om att vi hade chinchillor på skolan liksom, dom reagerar också på stress faktorer och tappar lätt sin päls och man såg att dom inte trivdes på skolan.

Gud vilken grin kärring man låter som nu men ne, jag måste verkligen få säga de jag vill i denna frågan, jag har inte lärt mig och hållt på med igelkottar så länge som jag gjort för att sedan bara titta på när dom flyger in i samhället men inte alla gånger på bra sätt i bra förhållanden.

Även om ni säker är jätte duktiga djurvårdare på alla sätt och tänker med hjärtat i detta :) så säger jag fortfarande, no good idé hehe

www.blueberryhedgehogs.com

ayla93
2011-01-26 14:19
#4

Tacksam för dina åsikter, det är jag verkligen! :)

Och när det gäller var vi i så fall skulle ha dem
(lååååångt ifrån bestämmt, så oroa dig inte ;) )
men de skulle iså fall få bo inne i vårat helt nya djurvårdshus, där vi har olika avdelningar, ett isolerat gnagar rum, nattrum, en fågelavdelning, klinikavdelning och så vidare..
Så de skulle ha det varmt, ej i något uthus.

Vi hade även på sommaren tänkt sätta in dem i en av de mindre innomhusbururna, som har en tunnel ut till en utebur, fortfarande med korekta mått på ytor.

Och nej, du ska inte tycka att du låter som en "grin kärring" jag uppskattar dina åsikter.

Men nu har jag en till fråga till dig, och det är ifall jag får citera och nämna dig i våran rapport?
Det handlar ju som sagt om ett projektarbete.

Mikaela_B
2011-01-27 16:06
#5

Okej okej, måste ju påpeka en till sak då när du skrev:

"Vi hade även på sommaren tänkt sätta in dem i en av de mindre innomhusbururna, som har en tunnel ut till en utebur, fortfarande med korekta mått på ytor."

Du vet att lagen har andra krav på ytor när de kommer till hållning av djur utomhus? :P där är de inte 20 kvm längre som gäller…
Och sedan att dom inte kan ha fri tillgång under sommaren för att vara ute eftersom att de är sällan vi har dagar även under sommaren som håller standard rekomendationerna av vad som är tillräkligt varmt i långa omgångar för dom för att det inte skall ha en negativ påverkan på deras hälsa…

haha, ja om det är något att ha så är de inga problem använd du mig i projektarbetet i så fall;) Har gjort samma saker som er så vet hur de är… =)

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: