Annons:
Etikettuppfödare
Läst 6894 ggr
miss-starfield
2/13/11, 10:09 AM

Uppfödare i södra sverige

Funderar på att skaffa en lite kotte om ett tag, men vill redan nu få reda på bra uppfödare medans jag kollar upp fakta och verkligen ser efter så att det är något som passar oss.

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

Annons:
Mikaela_B
2/13/11, 1:07 PM
#1

Jag finns ju :)

Dock finns jag ju i Göteborg, men transporter etc brukar oftast vara de minsta problemet, speciellt jag som alltid kan hitta mig ärenden i Sthlm, Malmö etc =)

Eftersom att du påpekar att du ev vill skaffa om ett tag så kanske jag är ganska aktuell, jag är just nu i planeringsstadiet på en kull, den beräknar jag inte vara leverans klar förens i Juni iår om den går vägen då vill säga.

Sedan kommer de väl komma någon mer kull lite senare i år :) Som sagt, jag är i planerings stadiet bara på 2011 kullarna!

Här hemma lär dom sig dessutom en vardag med barn ( har en 10 månaders hemma ) hund, iller och stök helt enkelt, kanske kan vara lämpligt med tanke på att du har 2 barn själv? :D

Du kan alltid kontakta mig här på forumet eller på min mail
Bluehedgeis@live.se

www.blueberryhedgehogs.com

miss-starfield
2/14/11, 12:15 PM
#2

Hej!

Göteborg är ju inte så långt bort, inte heller om man passar på att åka till Ullared också… När jag hade häst så köpte man ju häst på det avståndet utan problem.

Jo barnvana är ju bra, tur är att illern har fått lite fason på barnen ;) Så det är ju bra att igelkotten har vana vid illrar också.

Jag tänkte knåpa ihop ett mail inom dem närmsta dagarna med lite frågor och sådant =)

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

Mikaela_B
2/14/11, 12:23 PM
#3

Bara att höra av sig :D

www.blueberryhedgehogs.com

RisOtto
2/15/11, 9:11 PM
#4

Hej!
Jag ställer en liten fråga här eftersom det är roligt när det händer lite i trådarna :P

Mikaela, föder du upp, eller känner du till någon som föder upp Egyptiska små kottar? :)

Mikaela_B
2/15/11, 9:57 PM
#5

Nej föder inte upp, och för att jag skall vara så ärlig jag kan bli, kommer aldrig göra de heller eller rekommendera den arten heller :P Sorry men tyvärr så har jag inte heller någon aning om någon som födder upp dom, har vänner som har koll men jag beblandar mig inte med dom…. hehe

www.blueberryhedgehogs.com

RisOtto
2/15/11, 10:28 PM
#6

Nininosen har, iaf tidigare, fött upp egyptiska vad jag har kunnat se. Vad är det som får dig att tveka på den arten. Dåliga gener i Sverige eller arten i sig som husdjur?

Annons:
[Nininosen]
2/15/11, 10:43 PM
#7

Nininosen här!

Egyptiska igelkottar är INGET husdjur. Avråder starkt alla privatpersoner att skaffa ett sådant djur.

RisOtto
2/15/11, 10:51 PM
#8

Hur kommer det då sig att det har förekommit avel på egyptiska igelkottar, har det tillkommit nya  regler och information?

Varför avråder ni privatpersoner till detta om det ens klassas som husdjur? Har inte läst någon information om att egyptiska igelkottar ska vara så hemska?

Mikaela_B
2/16/11, 1:24 AM
#9

Det är inga nya regler eller ny information utan de är utav ren egen erfarenhet av arten, jag har ALDRIG träffat en trevlig sådan, och sen kan jag säga att aveln på dom inte är speciellt seriös här i Sverige ( kanske en anledning till deras temperament? ) inte en aning, men jag skulle inte rekommendera dom av egna erfarenheter och av samma erfarenheter som andra kotte ägare har upplevt med dom.

Dock kan jag ju inte gå ut med info på sidan och bojkotta dom eftersom att dom förekommer dock inte i samma stora skala som afrikanska, men kanske finns det en anledning till detta också…

Men som sagt jag kan inte bojkotta dom från forumet, däremot så kan jag starkt avrekommendera att köpa dom :) Iallafall inte som första igelkott!

www.blueberryhedgehogs.com

[Nininosen]
2/16/11, 11:43 AM
#10

Av efrarenhet av ex antal så ser jag inte varför man skulle skaffa ett sådant djur. Ingen ny lag eller information men erfarenhet om aggresiva djur som man inte vet om de är friska eller ej. Jag avråder starkt till att äns fundera över.

RisOtto
2/16/11, 5:34 PM
#11

Okej, det är bra att veta, man ska hålla sig till de afrikanska helt enkelt :P

Dock så kan jag inte låta bli att fundera över detta, då det inte finns någon information någonstans alls som talar för att de egyptiska ska vara mer aggressiva, och ni får förlåta min nyfikenhet men i gamla inlägg här på iFokus står det att de är "mycket trevliga i personligheten" och det verkar inte som att folk blev avrådda att skaffa dessa för några år sedan, vad har förändrats? och visst hade du nininosen uppfödning av dessa förrut? var de inte lika aggressiva då?

Mikaela_B
2/16/11, 5:46 PM
#12

Jag har aldrig haft dom personligen, dock har jag haft dom inom omplacering så dom har vart här.

Finns ett inlägg om Floppy von Fräs som var en egyptisk igelkott. Första han gjorde var att sätta sig i handen på mig, han attackerade fötter och va hemsk! Alla mina djur var rädda för han :P

Visst blev han bättre så ja kunde omplacera han efter en tid, men fortfarande inte så att han var 110% bra.

Vad jag vet så finns de inga egyper i sverige som är ren avlade!
Nininosen hade uppfödning på dom men som hon säger så är dom inte trevliga och då avlar man inte vidare på dom. Och ju längre ner man gräver i aveln i kotte världen ju mer gråtfärdig blir man

jag skämms över uppfödare i Sverige idag! Att vissa ens kan med sig att kalla sig för uppfödare!

Vill man ha en egypt, köp en bebis, hantera mycket, och se till att ha god erfarenhet sedan innan de är ingen första kotte..

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: