Annons:
Etikettallmänt
Läst 8191 ggr
Mikaela_B
2/7/11, 11:45 PM

Tråkiga nyheter om inavel

Nu får väl helvetet bryta loss om de vill de, men jag behöver få ut detta iallafall!

Tack vare diskussioner med uppfödare runt om i Sverige så har vi kunnat hitta nya inavels linjer, där ifrån vi upptäckt de är inte den/de uppfödaren/uppfödarnas fel utan de ligger redan tidigare hos andra uppfödare, dessa som är informerad om hur läget är nu har tagit på sig fulla ansvar och satt de gällande kottarna åt sidan och brukas inte mer i avel, för folk som fortfarande kan vara osäkra pga den här informationen kan jag gå i god för uppfödarna i frågan, att kottarna inte längre är i avel utan går som sällskap!

DOCK finns det uppfödare som inte tycker det samma som oss och fortsätter med medvetande att avla på dessa linjer! Jag tänker inte hänga ut någon på forumet vet inte ens ifråga om personen/personerna existerar här, men informationen om att det föregår medveten avel på inavlade kottar där uppfödare tycker att det är okej finns tyvärr.

Jag tycker det är skandalöst tråkigt, och jag tycker synd om de uppfödare som tar på sig sitt ansvar och sätter stop för det och tar ut igelkottarna ur avel! och att det sedan finns dom som fortsätter trotts att dom blir informerade och sedan också försvarar detta som att det är okej!

Bakåtavel ÄR INTE okej! Avel med halvsyskon ÄR INTE okej, kusiner, mormor + sonson är INTE okej!

Så jag ber alla som är inne på igelkotts tankar att kolla upp stamtavlor, kolla ordentligt och se till att ni hittar från en seriös uppfödare, lägg ner tid och energi på att hitta en som känns rätt, lyssna på era magkänslor minsta lilla tvivlan KÖP INTE! Lika så alla uppfödare säger magkänslan nej till en ev köpare SÄLJ INTE!

Uppfödare, jag uppmanar alla er att vara försiktiga med att köpa igelkottar från blocket, detta gäller även ägare i sällskapssyfte, snälla lägg hellre ut mer pengar från en seriös uppfödare än att köpa billigaste ni hittar!

Vi måste alla samarbeta och hjälpas åt när de kommer till detta, jag är så ledsen att det kommer fram sådana här saker med konkreta bevis också i Sverige när stamen redan är svag som den är! Och jag stödjer inte detta för 5 öre.

Är ni osäkra gällande en uppfödare, säljare, stamtavla, tidigare uppfödare vad som helst, snälla kontakta hellre mig då, jag har koll på dom flesta kända uppfödarna i Sverige och jag har bra koll på kottarna som finns.

Jag kommer aldrig att hänga ut någon, men jag kan med gott samvete säga att jag rekommenderar aldrig igelkottar där jag vet att det förekommer inavel oavsett vilken grad den är på, 8 led, 25 led bakåt. Jag stödjer det inte.

Så var försiktiga åk hellre några mil extra, betala hellre lite mer, men hjälp oss få bort inaveln och stärka igelkottarnas linjer i Sverige och stöd inte oseriösa uppfödare!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
vinteralvan
2/8/11, 2:03 PM
#1

Mycket bra skrivet.

Ypsilon1
2/8/11, 2:34 PM
#2

Jag håller med! Och tackar Mikaela för att avslöja detta.

Det vore kanske bättre om tråden ska ligga som viktigt / läsvärd så att alla som ska besöka forumet kommer att läsa och ta kontakt med dig för att få veta vilka uppfödare man ska undvika.

[Nininosen]
2/8/11, 3:51 PM
#3

Detta var utmärkt skrivet. Jag har inte ord för de "uppfödare" som trotts information fortsätter med inavel. Jag håller med fullt ut i svanstippen och hoppas att några/någon känner sig träffad och börjar tänka om!!!

skandal!

Lupin
2/8/11, 5:09 PM
#4

Kanon bra skrivet, det är en sån viktig del i en seriös uppfödning. Precis som nininosen sa, man kan hoppas att andra tänker om. För man vill juh föda upp sunda och friska igelkottar.

www.vovvensdagis.se

MoaL
2/18/11, 9:47 AM
#5

Hej!
Jag skulle gärna vilja veta vad det är som är så skadligt för just igelkottar med en viss linjeavel/inavel? Inom de allra flesta djurgrupper förekommer linjeavel - alltså inavel - inom en seriös uppfödning, då det används för att stärka vissa egenskaper och ta reda på sjukdomar och andra dåliga egenskaper hos avelsdjuren och därmed kunna utesluta vissa eller många djur ur avel.

Tvärtom kan jag anse det vara oseriöst och mycket osäkert att enbart utavla - därav min nyfikenhet i frågan. ^^

Inavel innebär inte bara sjuka, osunda och missbildade djur, tvärtom kan det snarare innebära friska, sunda djur med ett oerhört bra temperament. Man kan alltså inavla seriöst, och man kan inavla oseriöst. Gör man det på ett seriöst sätt förstår jag inte problemet? :)

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av mina funderingar. :)

Tack på förhand.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Nininosen]
2/18/11, 11:05 AM
#6

Okey, men måste respektera allas åsikter och du får gärna ha din och dela med dig om vad du tycker såklart. Men jag förstår inte hur inavel skulle på något sätt gynna NÅGON grupp vare sig det är människor eller djur.

Om vi som människa har möjlighet att styra kottar till friska sunda gener är det såklart en självklarhet att vi skall göra det.

Kan du förklara lite mer exakt vad du menar friska sunda djur som har inavel?

Annons:
MoaL
2/18/11, 11:52 AM
#7

Det är vanligt att linjeavla exempelvis inom kaniner och andra smådjur. Det gör att man får reda på styrkor och svagheter inom sina linjer. Det är dock endast riktigt kunniga människor och duktiga uppfödare som bör syssla med inavel, då det lika gärna kan bli fel om man inte är oerhört noggrann och insatt i avelsarbete, och har koll på alla sina djurs fysiska och mentala hälsa.

Alla djur har ju sina genuppsättningar och genfel. Parar man närbesläktade djur så dubbleras den genuppsättningen, och man ser tydligare vilka som bär på dåliga gener och vilka som bär på bra. Det finns en väldigt bra zoonen-artikel som beskriver det här med inavel och dess för- och nackdelar. Vänta lite..

Här är den. :) Här har hon också skrivit ännu mer och bättre.

Man inavlar alltså för att få reda på vilka recessiva anlag djuren bär på. Om man alltid utavlar så får man heller aldrig riktigt veta vad djuren bär på för gener, och varje parning kan få både goda och dåliga resultat, eftersom djuren man avlar på kan bära på gener som inte syns förrän de kombineras och visas i avkomman. Inavlar man under kontrollerade former så vet man vilka recessiva anlag djuren bär på, och vet vilka djur man ska och inte ska avla på. Bara för att ett djur är friskt och med gott temperament så innebär det inte att det är ett djur som bör gå i avel, då det djuret lika gärna kan bära på gener som inte bör föras vidare. Om man endast utavlar så får man heller aldrig reda på riskerna, och varje parning blir en chansning.
(Dock ska man förstås aldrig inavla för mycket, man måste förstås ta in nytt blod också.)

Nu vet inte jag hur drabbade igelkottar är av diverse fel, det är därför jag frågar. Är det en väldigt frisk djurart så kan man nog både in- och utavla ganska mycket utan problem (extrem och okontrollerad inavel är förstås dåligt, det är då det blir missbildningar och allt möjligt hemskt), men har arten många fel så kan en kontrollerad linjeavel vara bra för dessa djur för att i den mån det går avla bort så många fel som möjligt. :)

Det är okunskap att tro att inavel enbart är fy skam och oseriöst, då det lika gärna kan vara höjden av seriositet - liksom det när det är totalt okontrollerat därmed förstås är höjden av oseriositet. ^^ Det är en hel vetenskap. ;)

Det finns väldigt mycket man kan lära sig om avel, och det viktigaste är att tänka efter noga före varje parning, vare sig det är in- eller utavel, då både och kan få både goda och dåliga konsekvenser. Det handlar helt om vilket avelsmaterial man håller sig med, och det man bör avla på är djur man bör veta så mycket som möjligt om - och då menar jag inte bara skötselmässigt. :)

Jag skriver inte för att jag vill trampa någon på tårna, jag är bara nyfiken på vad för tankar som ligger bakom er negativa attityd till all slags inavel. Seriös inavel innebär ju nämligen inte missbildade och sjuka djur, tvärtom. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/18/11, 12:27 PM
#8

Humhum, jag har precis läst igenom det jag har skrivit och det låter som att jag förespråkar enbart inavel, och jag vill bara säga att det gör jag verkligen inte. Det är bara det att en viss kontrollerad inavel kan ha stora fördelar också. :) När jag födde upp möss för sällskap (endast mitt eget förvisso) så linjeavlade jag några linjer, och mössen blev bara goare och goare, och större, tryggare och kraftigare. Jag fick även fram hanar som kunde gå tillsammans utan problem, och allt det fick jag fram från nerviga djuraffärsmöss som knappt gick att ta i när jag köpte dem. Inavel kan om man utför den på rätt sätt alltså ha vissa fördelar, liksom det även har vissa nackdelar.
Ujuj, som sagt, avel är en hel vetenskap. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ypsilon1
2/18/11, 5:34 PM
#9

Jag känner också till de två artiklarna och uppskattade dem väldigt mycket när jag läste dem. Och jag uppskattar också att du påminde om dem och om "bra inavel".

Men det är visst oseriös uppfödning i allmänhet som tråden handlar om. Ett hypotetisk (från vad jag hört är det mer än hypotetiskt tyvärr) scenario kan vara att man först köper (eller "investerar" i) 2 individer, man tycker att det vore kul att uppleva små ungar av den arten och sen börjar inavla hur som helst . och det finns tyvärr vissa som även erkänner att de (in)avlar "hur som helst" (och inte för att främja vissa genetiska egenskaper) och säljer kull efter kull efter kull…

MoaL
2/18/11, 6:23 PM
#10

#9 Oseriös och okontrollerad avel är aldrig bra, vare sig det är in- eller utavel, och en del kombinationer hos vissa djur kan få död eller missbildad avkomma som resultat, vare sig föräldradjuren är släkt eller inte. Att djur är obesläktade innebär inte nödvändigtvis att en parning får ett gott utfall. Sedan är det aldrig seriöst att köpa två djur i syfte att avla, bara för avlandes och eventuella pengars skull. Då är vi snarast på grossistnivå, och den vet alla är oseriös och okunnig. Om någon som kallar sig seriös medvetet avlar hur som helst så är den personen inte heller seriös, fast då spelar det förstås ingen roll vilken slags avel det är - man kan förstöra en linje med all slags selektiv avel.
Jag tolkade första och några av de följande inläggen som ett totalt bannande av all slags inavel;

"Bakåtavel ÄR INTE okej! Avel med halvsyskon ÄR INTE okej, kusiner, mormor + sonson är INTE okej!"

"jag kan med gott samvete säga att jag rekommenderar aldrig igelkottar där jag vet att det förekommer inavel oavsett vilken grad den är på, 8 led, 25 led bakåt. Jag stödjer det inte."

"Jag har inte ord för de "uppfödare" som trotts information fortsätter med inavel."

"Men jag förstår inte hur inavel skulle på något sätt gynna NÅGON grupp"

Om jag har missförstått tråden så är det en sak, annars hoppas jag att de som tror att all slags inavel är något fruktansvärt har lärt sig något nytt. ^^ Jag tycker också att det är fel att ta ut fysiskt och mentalt friska djur ur eventuell avel bara för att de har en viss inavelskvot. Om de är friska så kan det snarast vara en fördel att använda just de djuren i vidare avel. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ypsilon1
2/18/11, 7:42 PM
#11

#10 du har rätt i det du skriver :) jag har tolkat tråden på mitt sätt efter att jag skrivit TS och frågade om ytterligare upplysningar. och det ser ut som om det finns folk som i princip grundar sin hela uppfödning på inavel. och detta är inte rätt

MoaL
2/18/11, 8:05 PM
#12

#11 Aha, nej en uppfödning kan såklart inte bara bestå av inavel, det håller jag med om. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mikaela_B
2/18/11, 10:36 PM
#13

Tråden skrevs i upplysning på den nya information som uppkommit de senaste som nämnt ovan av GAS1 där de är uppfödare som enbart använder sig av medveten inavel där det inte är någon som helst fråga om kontroll eller respekt mot individerna.

Är fullt medveten om de artiklar som du postade #12 :) men som sagt kanske luddigt skrivet av mig i inlägget när man tänker så, dock är de min och andra uppfödares reaktioner om aktuella uppgifter som är anledningen till inlägget, därav rubriken " tråkiga nyheter om inavel" för att det skall vara lite mer baserad på nutida information mm :)

I fallen som ligger hos oss nu så handlar de helt enkelt inte om kontroll eller linjeavel på så sätt att det skall stärcka utan de är motsatt att de snarare kommer skada hela svenska igelkotts världen om folk inte ser upp mer med vem och vart ifrån ens igelkottar kommer.

Som nämnt så är de flera uppfödare som är informerade om just inriktade linjer som de gäller, och ett flertal igelkottar är tagna ur aveln pga svår inavel på "icke godkända" grunder, men de finns då dom som medvetet fortsätter och som styrker sig sin rätt att göra detta genom de mest befängda jämnförelser jag hört innan…

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Gio
3/29/11, 5:41 PM
#14

Hej!

Långt om länge har vi blivit uppmärksammade på, och läst, olika diskussioner som tydligen förekommit angående oss och våra djur…

Sååå tråkigt, och oförskämt att föra diskussioner "bakom ryggen". Det ska du ha "cred" för att du påtlalat, Mikaela, och Victoria också. Vem eller vilka just denna tråd syftar på vet jag inte, men väljer att svara något här iallafall.

-När vi skaffade våra första kottar, för ca 7 år sedan, hade vi aldrig sett några andra i landet. Vi fick tag i dem från tyskland och danmark via ett naturbruksgymnasium som vi hade mycket kontakt med. Vi förälskade oss direkt, och genom olika kontakter (vi har ju hållt på med många djur i många år, och känner många överallt) så blev det snart fler importer och färger. Eftersom vi väl var tidiga i hobbyn så blev det ju ganska snabbt( efter ett par, tre år) så att i stort sett alla uppfödare hade våra blodslinjer inblandade. Så det var bara enstaka som hade djur som vi kunde köpa för blodförnyelse. Alltså fick vi nöja oss med att importera, mest från tyskland eftersom även många danska kottar var besläktade med våra. Vi förde heller inga stamtavlor eftersom de djur som kom hit inte hade några med sig från utlandet, och själva behövde vi liksom inga eftersom vi visste precis vad vi sysslade med, och nästan aldrig köpte någon "svensk" kotte. Hur sedan de som köpte härifrån, som du själv Mikaela, hanterade vidare avel har vi naturligtvis ingen aning om. Seriös linjeavel har vi kört vid ett par tillfällen, enligt de principer  som nämns här ovan, och då bara en enda generation för att bevara ett arv som annars skulle ha försvunnit. Vi har under många år nu bedrivit en seriös uppfödning och nog bidragit en del till utvecklingen av igelkottshobbyn i landet, och grannländerna. UTAN inavel eller konstigheter. Vi har heller aldrig sålt en kotte "vidare", utan alla kottar som är köpta härifrån är födda här(med undantag för en enda liten hona, som visade sig vara tidigt tjuvparad av en bror innan hon kom hit från importören). Idag har vi bara ett par ensamma honor kvar som sällskap, och efter att ha läst allt det här är det bestämt; -nu hittar vi nya hem åt dem också, och avslutar det här. Tack ska ni ha och lycka till! De av er som verkar fokusera mer på att framställa er som seriösa genom att okunnigt trampa på andra, än att dela er kärlek till fantastiska djur kan nog behöva det.. Till alla er andra, som svarat vettigt och bl.a föreslagit snackarna att ta direkt kontakt, önskar jag också ett lycka till. även om t.ex. du, Mikaela tycker dig veta tillräckligt för att hålla borta "mymlans" från din avel… Ändå var det där det  började, även för dig. Jag minns mycket väl när du var här och köpte din kotte…

Hoppas nu bara att detta inlägg inte blir suddat, utan att man har anständigheten att låta oss svara och ta farväl en gång för alla.

Gio på mymlans

Mikaela_B
3/29/11, 8:36 PM
#15

#14 Orkar inte ens läsa hela inlägget utan komenterar följande.

- För en sak är säker, "mymlans" uppfödning är inte ens orsaken till detta inlägg för 5-öre och är inte i första hand som man ens haft i åtanke med detta inlägg…

Dessutom att du ens kommer in och skriver att jag i fråga startade mitt med igelkott ifrån er är fel. Jag har ALDRIG avlat på djur ifrån er, och tänker inte göra det heller, jag har haft stamtavlor ifrån er uppfödning där det skall vara djur som vart helt obesläktade där det dock på papper gick att konstatera motsattsen!

Mer behöver jag inte veta, sedan drar jag gått och väl mina egna åsikter efter vad jag har sett inte vad jag hört, vad andra gör är deras problem inte mitt.

Så att sitta och diskutera om huvida de är riktat mot Mymlan eller inte är ovesäntligt om du nu känt dig träffad är inte heller mitt problem, dock är det jag som skrivit de, och jag vet i fråga vem / vilka som startade att jag drog upp tråde, mymlan för mig är gammal historia.

Inlägget i sig är en uppmaning att man skall kolla upp vad man köper!
Sist jag kollade så har inte ni uttryckt er med idiot kommentarer där man jämför igelkottar med människors status till vad lagen ser det acceptabelt att göra och inte.

Ser ingen som helst anledning till att ta bort inlägget, så de är ingen som behöver oroa sig för heller..

www.blueberryhedgehogs.com

GioJ
3/29/11, 11:58 PM
#16

Synd o skam att du inte ens bemödar dig att läsa hela…

-Som jag skrev tidigare har ju alltså ingen aning om huruvida du använde den kotte till avel som du köpte.

-eftersom vi, också som sagt, aldrig har haft stamtavlor, så är det omöjligt att du skulle ha läst några sådana. möjligen kan du ju ha sett uppfödarbevis, som vi alltid lämnade. Då är det ju så, att vi, som somliga andra, återanvände ett namn på en individ med samma utssende och dolda anlag för att lättare kunna hålla rätt på dolda arv. som tex kossan Rosa85, utan 85 då förstås…

-Att jag svarar något här och nu är, som tidigare sagt, att jag först nu, närmare bestämt igår, har fått höra talas om några skriverier. Lyckligt ovetande i många år, verkar det som…

-så, nej, jag känner mig inte träffad av just denna tråden, men sammanhanget såg lämpligt ut att göra ett avslut i. Och du har helt rätt, mymlans är härmed gammal historia… Vi tackar för oss i igelkottsammanhang, och låter framtiden tillhöra de raljanta, självutnämnda experterna..

[Nininosen]
3/30/11, 9:21 AM
#17

Kanska kan ta personangrepp via mail ist? Tråkigt att hänga ut namn och uppfödare inför personer som ej har med det att göra. Tips…

Mikaela_B
3/30/11, 8:26 PM
#18

Äh vi formulerar om inlägget istället……

#16

- nej klart ingen har, jag sålde den pga min syn av de uppgifter jag hade på bordet, dock vet jag att igelkotten har vart brukad i avel, dock ej av mig.

- Jo uppfödarbevis då då, men hela grejen är ju den att detta handlar om papper ifrån er där djuren som ett namn som dyker upp i huvudet som jag minns är "Styx" som på båda papprena har hetat styx också, de handlar inte om "liknande" namn eller skillnader i namnet utan de är precis samma namn, precis samma färg/teckning and so one…

Vilket gör att de är ju ni själva som satt er där ni är nu, med de som folk tolkar, säger och tycker. De är ju inte direkt några missförstånd, för som jag antar att du menar då om ni hade använt namnet "styx" fast på en annan individ för att ni skall kunna memorera  dolda arv etc så hade arvs namnet vart ex styx85 då? inte bara styx….
Rätta mig om jag tolkar dig fel!

- Att du igår fått höra om några skriverier borde ju vara detta inlägg då, om man skall namnge då eran uppfödning mymlan så har inte det vart några "skriverier" om uppfödningen jag vet inte på hur länge, som sagt gammal historia. Allt har handlat i dagsläget om konkret fakta som också är aktuell! Inte vad man tyckte, tänkte, och resonerade / uppfattade för 3-4 år sedan….

så din "källa" är ju antingen uppdaterad på information baserad på årgången lååångt tillbaka, och inte i dagsläget. Här handlar de om uppfödare som missbrukar annonsmöjligheterna och de fantastiska sätt som internet har att erbjuda på att dölja information som en annan resonerar borde vara självklar att dela med sig av!

Om inte annat för en vettig uppfödare utesluta helt! Så att du ens får in mymlans uppfödning till ett inlägg daterat i 2011 förstår jag inte, om de inte är baserat på "skriverier" från 2007-2008 då jag kan säga med gott samvete att - ja de förekom åsikter huvida aveln sköttes och hur andra tar ställning till det som fanns då på bordet.

- Nej de var väl bra att du inte  gjorde de, vad de nu är för avslut du vill åstakomma med genom att dra upp mitt namn x-antal ggr i ett inlägg vet jag inte heller. Men jag tänker inte säga annat heller, för jag står för mina åsikter och resonemang till er uppfödning, och nu när man dessutom fått konkret att ni använde arvs namn dock att dom var skiljda ( som min tolkning ) och inte exakt de samma, styrker ju bara mina åsikter och de man själv sätt. Och jag tycker de är fel…

Men de är väl tur att vi har yttrandefrihet i detta land, sedan att jag skall hålla mig neutral på forumet eftersom att jag driver de är också något man försöker med, men när folk väljer att använda mitt namn och rikta saker personligen mot mig så anser jag mig ha rätten till att svara tillbaka oavsett om jag då håller mig "neutral" eller inte.

Sedan är de ingen här inne som har påstått att dom är "experter" heller, så lite av en onödig kommentar enligt mig. Dock anser jag mig tillräkligt kunnig för att kunna skiljdra på rätt och fel, och då med detta med gott samvete kunna avgöra själv vem/vilka uppfödare jag väljer att stödja och vem/vilka jag inte vill. Alla har olika mål och strävar efter olika saker med sin avel, det syns gott i dagsläget.

Sedan så kan jag ju faktiskt eftersom att jag ser att du Gio gjort en ny användare återta din gamla om du vill ha kvar den och svara, blev väl lite dubbla bud där med tanke på att du skickade privat medelande att jag skulle ta bort dig direkt efter ditt inlägg? så kan ju vart jag som misstolka dig med….

www.blueberryhedgehogs.com

Bulle
7/31/11, 11:07 AM
#19

Bra skrivet Mikaela_B

ps gillar dina pinto kottar

http://horsfieldii.com/igelkott.html

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

[Hanna-Ellie]
8/16/11, 11:55 AM
#20

Bra skrivet! Känner mig lugn att jag betalade lite mer, men köpte min kotte hos en seriös uppfödare och fick med stamtavla etc.

Annons:
Mikaela_B
8/18/11, 9:11 PM
#21

Bara för att man får med en stamtavla så betyder de inte att de är en seriös uppfödare som sagt, de är innehållet i den som avgöra de, dvs avelns bakgrund mm. Vilket är precis hela meningen i tråden, stamtavla bevisar inget om hur seriös man är som uppfödare…

www.blueberryhedgehogs.com

[raowr]
9/28/11, 11:56 PM
#22

Jag har läst tillräckligt här för att kunna konstatera att jag troligen kommer att importera kottar i framtiden om jag bestämmer mig för det och möjligheten ges mig. Stora delar av Sverige verkar bestå av inavel när det kommer till lite ovanligare och mer exotiska djur. Tråkigt värre.

Jag stödjer tyvärr inte inavel alls, hur mycket ni än försöker säga att det är bra. Jag kan liksom inte riktigt ta det på allvar :)
Jag stödjer inte planerad inavel inom några djurarter över huvud taget.
Sen att det händer misstag är en annan sak!

nuttan85
9/29/11, 3:29 PM
#23

Det är tråkigt när inavel förklaras som riktig. Jag har sett detta på annat håll närmare bestämt inom hundvärlden. Då var orsaken brist på individer pga exportförbud i ursprungslandet. Detta resulterade i att de brister som rasen hade sen innan flerdubblades och antogs sakta men säkert som standard normer.

Om inavel är det enda alternativet för att hålla en hobbyverksamhet igång anser jag att det är bättre att lägga ner aveln. Visst finns det linjeavel som kan vara bra för att förstärka eller blotta svagheter hos sina egna linjer. Men jag tror personligen inte att detta kan vara hälsosamt mer än ett led i så fall. Nytt blod är alltid att föredra.

Om man ser till linjeavel (vilket ofta används för att få fram nya morpher/färger) så vet vi av erfarenhet att detta inte alltid är så lyckat. I många fall blir individerna mindre, svagare och pälsen, tänderna etc blir i regel sämre. Ett lysande exempel på detta är enigma morphen hos leopardgeckos. Dessa är otroligt vackra men drabbas mer som regel än som undantag av enigmasyndromet vilket gör att de får handmatas för att de inte ens klarar av att äta själva.

Så jag kan inte annat än ge en eloge till Mikaela och Co för ett väl genomfört argumenternade och viktig information till igelkottsköpare. Speciellt då man som nybliven kotteköpare inte kan avgöra på vilket sätt linjeaveln skulle kunna gynna den individ som man köper. Rimligvis bör en linjeavlad individ behållas i den egna aveln om det är stärkta egenskaper som är målet med kombinationen.

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Mikaela_B
9/29/11, 8:39 PM
#24

Jag kan faktiskt inte mer än att tacka för de kommentarer som visar att folk förstår lite mer av tanken till allt och mina argument till de… Efter all crap rakt av som man fått och får stå ut med pga mina åsikter och min yttrande frihet i detta sammanhang så är de skönt med lite positiv feedback för omväxlingens skull…

De är super att man delar med sig ang hur linjeaveln skall gå till och vad meningen är med den från början och att ett missbruk inte skall förekomma, och hur lätt de kan slå över till oseriös ev omedveten inavel etc….

Tack allihop iallafall! Så hoppas jag verkligen att informationen och annat kan komma till användning för både ägare, uppfödare och för kotte sverige i övrigt!

www.blueberryhedgehogs.com

[TrevorS]
10/22/11, 11:17 PM
#25

Jag trodde nästan detta var olagligt med inavel. Har sett omhändertagna djur där vissa kroppsdelar inte har utvecklat som öron, näsa, födda med navelbråck och även värre där de kan föts med öppen mage på grund av inavel.

Upp till toppen
Annons: