Annons:
Etikettfoder
Läst 2530 ggr
Mikaela_B
2011-02-12 22:44

Lördags kocken

Ja då var min lördag kväll slut. Eller ja mina sysslor, det blev att placera sig i köket under kvällen, jag har nu kokat mat i mängder till kottarna, kött, fisk, kyckling, färs och gud vet allt… vägt de och gjort mina portioner, nu skall allt bara svalna och sedan frysas in….

Även styckat upp kött och kyckling till lilla Zingo, dvs illern, och fryst in så nu är frysen full av djurmat igen :D

Till veckan blir de att shopa lite mer roligheter, som zofobas, rosenbaggs larver och kackerlackor jiha! 
Mer torrfoder behövs det med…..

Så nu skall jag ta mitt lilla anteckningsblock och sätta mig och skriva mat schema för resten av februari.

IKEA imorgon dessutom och handla en egen privat kastrull till kotte maten, finner de inte speciellt fräscht att koka ihop alla saker inkl insekter i mina egna kastruller :P så dom får helt enkelt få sig en egen liten miniatyr kastrull!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Lupin
2011-02-13 00:19
#1

hehehe. späckat schema med mat. :D

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
2011-02-13 00:32
#2

Ja, man slipper ju iallafall stå varje dag och förbereda och hålla på, istället slänger man fram de kvällen innan så är de tinat och klart på morgonen…

Underlättar lite när man har mer än 1 iallafall, ska fylla upp hela frysen innan dom små liven fram tyskland kommer också, så är allt sånt klart :D

Men man klarar sig VÄLDIGT länge på 1 kg kyckling, 500 g fisk, 1 kg färs och 2 kg kött :P dock tillagar ja ju inte allt på en gång, men som sagt de räcker :)

Har ju en iller som äter mig ur huset också så han tar allt för sig :P och vovve, så jag behöver inte oroa mig för rester i hemmet iallafall :)

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
2011-02-13 03:55
#3

Ja visst är det så. Jätte fin och smart ide, bra att du delar med dig. :)

Kommer ihåg när barna var små(alltså mina barn) när dom skulle få smak portioner och man frös in i istärningsformer med olika smaker som potatis mm. Känns nästan lite så ibland.

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
2011-02-13 13:00
#4

Haha, ja här hemma har vi ju kört samma princip på lillen :P
Nu fryser jag dock i stora burkar åt han hehe :D
Så de är inte bara djuren man skall göra mat till och frysa in hihi

www.blueberryhedgehogs.com

vildvittranlindis
2011-02-14 17:37
#5

Hej hej :)

Jag vill också kunna stå och göra storkok till min lilla kottekille Ozzy. Problemet är att han VÄGRAR att äta någonting annat än torrfoder. Så skumt! Har testat med det mesta, allt från kyckling,kött,ägg till diverse frukt och grönt.

Kan det bli så att han får vitaminbrist pga detta, eller ska det funka med enbart torrfoder och vatten?

Hoppas han ändrar "smaklökarna", för det vore skoj att få ge lite varierad kost.

MVH
Linda

Mikaela_B
2011-02-14 22:04
#6

Hehe, ja om de är så kul att stå och stor koka vet jag väl inte :P men jag är nöjd över att mina äter så varierat och äter de mesta :)

Man tillsätter ju vitaminer i vattnet ex för att veta att dom får i sig allt, jag har vitamin tillskott och foderkalk till mina trotts deras varierande kost vanor, dock är de väl mer till dräktiga honor speciellt som jag ger extra foder tillskott till i första hand….

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: