Annons:
Etikettpresentation
Läst 3363 ggr
Heidi
2014-01-01 22:46

Allmänna presentationstråden på Igelkott !

Tänkte att ni som hänger här på Igelkot i fokus gärna får presentera er och era igelkottar lite om ni vill?

Nålar detta inlägg sen.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

  • Redigerat 2020-12-18 12:34 av JessikaFlacke
Annons:
Angelica Hallberg
2014-01-02 08:41
#1

Jag heter Angelica , blir 39 år i år o bor i Säffle. Min sambo heter Mats och det är han som är ägare till mysan Jag har 2 döttrar som blir 18 och 14 och Mats har en dotter som blir 18 :) mysan är född 1 mars 2013 på stora skedvi naturgård och kom till oss som omplacering i september. Hon hade då bott hos ett yngre par i Borlänge. Vårt kotteintresse började när vi upptäckte en vuxen igelkottshane som bodde under vår veranda där vi bodde förra våren. Den blev så tam så den kom o åt mat morgon o kväll o lärde sig att om han ställde sig o vickade på assietten så det lät mot plattorna så hörde vi o kom ut o gav han mat. Vi döpte han till Kottos. O efter ett tag kom det flera så tillslut var de 4 vuxna kottar o åt mat hos oss varje dag :) Kottos Bosse Ronny och en tjej vi aldrig hann döpa. Kottos blev dödad av en grävling under vår altan sen såg vi ingen mer av de 4. Vi satte grävlingsfälla. Vi hade blivit så vana dessa 4 så det blev tomt. När sambons dotter var ute ca 3 veckor senare så sprang hon på 5 små bebisar utan mamma ca 500 m från oss. De var enligt viltrehabiliterare knappt 3 veckor o hade inte en chans att överleva utan mamma då de inte hade tänderna fullt ut. Vi tog med dem enligt råd och var där o letade efter mamman flera ggr per dag i flera veckor. Tillslut fick vi veta vad som troligen hänt henne… De som bodde där hade hittat 2 igelkottar i en dagvattenbrunn 😔 Vi tog hand om 5 övergivna vilda kottebebisar i somras som va så små så vi fick handmata med djurnappflaska o lammnäring vilket tog mååååånga timmar. Tur ja hade semester. Det gällde ju dock att hela tiden tänka på att se till deras vilda beteende så de till slut efter några veckor klarade sig när vi placerade ut dem. Mats bygde isolerade bon o vad vi vet så ligger minst 2 av dem i dvala i ett varsitt bo ute på landet :) Vi stod i kontakt med viltdjursrehabiliterare hela tiden och nu i efterhand så vill Naturskyddsföreningen ha kontakt för studie angående om de äter mördarsniglar :) vilket vi har på film att de gör när de små liven var på jakt hihi. Vi döpte dem till Kottis Maja sonic Bertil o köttni :) När de vägde 500 gram skulle de placeras ut o då valde vi att sätta ut dem där vi dels inte sett grävling förr samt där det bodde folk som vi visste skulle hjälpa att stödmata. Sambon bygde 5 bon och en efter en flyttade från oss.. DET var jobbigt men ändå kul. De ringde oss o hade hittat igelkottar mitt i stan som vi hämtade det var 2 honor o 1 hane , de var så stora så de kunde placeras ut dagen efter o valde att sätta honorna där de andra hanarna var. En hane o hona tydde sig direkt till varandra :) Sambon fyllde år strax efter så när jag o barna åkte 40 mil o kom hem med Mysan var glädjen total :) Haha det blev en hel roman :)

i fokus
2014-01-02 13:28
#2

#1

Ja, du fick turen att hitta vilda kottar!
När jag var mindre ville jag alltid göra lövhögar på marken och hoppades på att det skulle komma igelkottar. Men det kom inga, inte vad jag sett. 🙂

Heidi
2014-01-02 22:48
#3

Puttar upp

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2014-01-03 00:58
#4

#1 Helt fantastisk och underbar historia 😘

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2014-01-03 07:35
#5

Ja dey var fantastiskt att få vara med om det :) ska lägga upp lite bilder o film så ni får se :) Vi vägde dem 3ggr om dagen o förde journal. Minsta vägde 74 gr när de hittades o han är en av dem som ligger i dvala i sitt bo på landet :)

[erikam]
2014-01-03 13:08
#6

Jag heter Erika och är 22 år gammal. Jag är tyvärr pälsdjursallergiker och hade tidigare marsvin. Mina marsvin har fått flytta till min bästa vän som jag tillsammans med driver vår marsvinsuppfödning. Det var ett tag sedan jag upptäckte kotten och har nu börjat hänga på den här sajten för att lära mig mer. Jag hoppas jag kan besöka en kotte alternativt i framtiden låna hem en för att se om jag tål dem små liven. Jag hoppas det går bra med en presentation fast jag själv tyvärr inte har någon kotte 🙂

Annons:
i fokus
2014-01-03 14:11
#7

#6 Hoppas verkligen att du tål dem!

i fokus
2014-01-03 14:20
#8

#6 Har hört att man brukar reagera mer på taggarna, typ som röda prickar?

AvyogAlge
2014-01-03 17:29
#9

Piggene/ taggarna er tit lidt beskidte, og når du stikker dig på dem, kan dette skidt komme ind under din hud, og så reagerer de fleste ved at få røde prikker. Normalt forsvinder de hurtigt igen. Og med tiden får de fleste hård hud, så det ikke genere noget videre mere.

Heidi
2014-01-03 22:47
#10

#6 Håller också tummarna att du tål kottar!  🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2014-01-03 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tänkte jag också kör en presentation här 😉

Jag heter Heidi, är 27 år och från småland (har ingen direkt dialekt dock) men bott i Stockholm i 8 år nu. 

Har varit djurnörd sen barnsben. Släpade hem det mesta jag hittade ute och ville ha som husdjur, allt från insekter , övergivna fågelungar till kopparödlor. 

Mitt första riktiga husdjur var min första katt O´Malley som jag hittade när jag var 7 år. Under min uppväxt har jag haft katt, kaniner, hästar, möss, råttor, fiskar och eremitkräftor. 

Katter ligger mig väldigt varmt om hjärtat så 2007 kom katterna Theodore, Hugo och Eddie in i mitt liv. De har alla sina egna historier så det tar vi en annan gång. 2010 kom även katten Luna in i mitt liv. Här hittar ni min kattblogg: kattfamiljen.se

Bland de vilja djuren har jag alltid varit förtjust i igelkottar. 2010 hittade jag info om att man kunde ha igelkottar som husdjur. Mitt ex som jag då var tillsammans med ville absolut inte ha någon igelkott så jag la det på is men fortsatte läsa på en massa då jag tänkte att jag ändå någon gång skulle ha en igelkott. Saker hände och 2011 blev jag och min sambo Christian tillsammans och han har lite mer förståelse för min djurtokighet så 2012 kom vår första lilla Afrikanska Pygmeigelkott Amy in i vår familj 🙂Jag hade redan när jag skaffade henne planer på att föda upp så jag läste all info jag kunde hitta samt att jag har kontakt med uppfödare utomlands som jag bollar med. Eftersom djur är mitt största intresse så har jag väldigt lätt för att lära mig olika fakta om djur och läser ofta på bara för att det är kul. I år kom även lilla igelkotten Peach till vår familj. Har även två kottehanar boende hos fodervärd, dom heter Jesse James och Musse. 

Just Jesse James har medverkat på en filminspelning så till våren kommer han förhoppningsvis med på Bio om de inte klipper bort hans scen. Man vet aldrig när det gäller film. Filmen heter i alla fall "Odödliga" och är gjord av samma producent som gjorde " I rymden finns inga känslor".

Förutom katter och kottar så har vi ett stort akvarium på 720 liter med amazonfisk och ett gäng på 5 stycken afrikanska pygmemöss. 

Till sommaren kommer jag importera in ca 2-3 honor till, till vår kotteuppfödning.

Den dagen vi köper hus kommer vi också skaffa hund, det blir en Bullmastiff då jag sen flera år tillbaka fallit handlöst för dom charmörerna. 

Då jag verkligen förälskat mig i dessa taggiga små varelser så nappade jag direkt när jag såg att iFokus sökte ny Sajtvärd hit till Igelkott. Det är verkligen kul att hänga här på sajten och prata med er alla igelkottälskare. 

Jag älskar ju djur som ni förstår så sen två år tillbaka jobbar jag på en webbtidning där vi skriver om djur. Jag har mest hand om marknadsföring och annonsdelen men gör även intervjuer då och då. Här hittar ni tidningen: Vimeddjur.se 

På bilden, jag och min katt Eddie.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

mollylinn
2014-01-05 23:15
#12

Hej! Nu när jag hämtat hem min söta Pixi (en albino-igelkottflicka född i november förra året) så kanske jag också ska presentera mig. :) Jag heter Molly Linn (båda är förnamn) och är 37 år. Jag bor med min man och mina två yngsta söner Mimo 6 år och Elian 4,5 år på Färingsö utanför Stockholm. Min äldsta son William 16 har precis flyttat till sin pappa ett tag för att studera utomlands. Jag kommer från Södermalm från början, men har flyttat längre och längre bort från stan för att slutligen hamna i ett hus 'på landet'. Min äldsta son har en extrem kattallergi, men vi har haft två leopardgeckos i lite ovanligare morpher i 10 år. Vi har även haft utekaniner i ett stort hägne, när vi bodde i Hässelby och äldsta sonen har haft chinchilla. Min man är allergisk mot hund, så det har inte varit självklart vad som funkar. Men inga allergier mot djuren hemma hittills. Jag själv har vuxit upp med allergier överallt omkring mig (hos syskonen, mammas man m fl) och fått kämpa för de djur jag fått/kunnat ha. Jag har drömt om att ha igelkott ett tag och är väldigt glad att det blivit så! Det var väl allt för nu. :)

sjuttielva
2014-02-14 22:04
#13

Hej! Jag heter Paulina och är 24 år (nåja om nio dagar) jag bor i Mölndal på gränsen till Göteborg. Jag jobbar på posten och skriver min c-uppsats nu under våren. Jag köpte ett gammalt (gammalt! 92 år) hus för elva månader sedan där jag hyr ut övervåningen till min vän och hennes fästman och bor själv på bottenvåningen. I min familj har vi alltid haft hund, just nu borderterrierna Ellen och Ebba som båda två är gamla som gatan (12 och 16), men de bor såklart kvar hos mina föräldrar där de hör hemma, som tur är bor de på samma hata som jag så abstinensbesvären blir inte allt för stora :) min bästa vän har alltid haft massa för sig med djur, katter, marsvin, grodor, skorpioner, fåglar… You name it, så jag är rätt djurvan :) jag minns faktiskt inte vad det var som gjorde att jag upptäckte pygméigelkottar, men jag minns att det var i samband med att jag flyttade hemifrån när jag var 19. Sedan dess har jag läst på och planerat för den dag jag har utrymme då det räcker och det har jag ju nu! Mina hyresgäster tycker att det ska bli jättekul så jag har kottevakter i huset om det skulle behövas (lyx!) jag har nestat som en tok så nu finns allt en liten kotte kan behöva hemma hos mig, det är bara själva kotten som saknas :) längtar!

Annons:
Angelica Hallberg
2014-02-15 20:36
#14

#13 va kul :) att du planerat skaffa kotte :) urmysiga djur

Catchoo
2014-05-27 09:03
#15

Hej! Jag heter Catarina, är 45 år, inbiten singel, ursprungligen från Söderhamn men har bott här i Stockholm i mer än halva mitt liv. En stor del av min uppväxt tillbringades på min farbrors bondgård, där jag lärde mig armbågas med katter, kossor och höns. (Låt oss säga som så att jag ofta kände till namnet på den mat jag åt…) Hemma hade vi hundar och - under en kort tid - undulater. Sen jag flyttade hemifrån har jag alltid nånstans i någon hjärnvindel funderat på att skaffa husdjur, men frånsett några silverfiskar i badrummet och en långlivad tamagochi (var tvungen att rycka batteriet ur kroppen på den när jag skulle börja ett nytt jobb - tänkte mina kollegor kunde få räkna ut att jag var galen utan extra hjälp) har det aldrig riktigt fungerat i verkligheten. Fram tills jag då upptäckte att man numer kan ha igelkott som husdjur (senast jag kollade så var det fortfarande förbjudet). Så jag tänkte igenom tillvaron, ändrade och tweakade min situation - och här är vi nu. Så. Framåt juli kommer jag bli sambo med vad som kan vara världens sötaste igelkott (naturligtvis en helt opartisk uppfattning), Adrián - eller Sherlock, som han kommer börja kallas så fort han sticker nosen innanför min dörr. Jag håller just nu på att färdigställa Kottes boplats, kottesäkra lägenheten, samt driva stackars Heidi till vansinne med alla mina frågor - så för hennes skull har jag nu tagit steget från trådlurkare till aktiv medlem för att istället driva er andra till vansinne… =) Så. Alla goda råd om vad man bör tänka på vad gäller de små illistiga rackarna mottages tacksamt!

Angelica Hallberg
2014-05-28 06:16
#16

Va kul :)

Upp till toppen
Annons: