Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1259 ggr
arandeira
2017-01-16 22:23

Torris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej

Har haft min kille i ungefär 2 månader nu. Han är 1.5 år och är en omplacering pga allergi. Jag är lite orolig för hans hud för den verkar vara torr och på öronen är huden längst ut alldeles hård. Han mår inte dåligt eller så, men vill gärna hjälpa honom om jag kan. 

Har ni några tips på hur jag kan råda bot på hans hudproblematik?

Annons:
arandeira
2017-01-16 22:25
#1

Glömde säga att öronen och huden såg ut så när han kom hit. Jag vet inte hur det blev så. Vi har dragit ner ordentligt på badandet vilket har hjälpt lite.

VildaVittra
2017-01-16 22:44
#2

Så där kan (öron)skabb se ut på andra arter. Igelkottar vet jag inte värst mycket om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2017-01-16 22:50
#3

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

arandeira
2017-01-16 22:58
#4

Men han verkar inte ha problem med klåda eller smärta? Dessutom så blir problemet inte värre (eller bättre). Öronen är inte såriga eller variga. Det är som om huden längst ut har torkat ut…? :(

VildaVittra
2017-01-16 23:00
#5

Grannens hund hade det och kliade sig inte alls. Jag skulle i alla fall mejla bilderna till veterinären.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

arandeira
2017-01-16 23:03
#6

Gör så imorgon! 

Men med huden på ryggen? Kan man ha olja i badet eller liknande?

Annons:
VildaVittra
2017-01-16 23:22
#7

Avvakta till veterinären sett alla bilderna, symtomen kan ju hänga ihop.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JessikaFlacke
2017-01-17 12:52
#8

Din kotte har troligtvis inte skabb. Vissa igelkottars öron ser ut så, andra blir så med åren eller pga skada i tidigare hem.
Kan vara så att din kotte haft torr-problem länge och tidigare ägare inte gjort något åt det. Öronen kan då bli så, alt att han haft problem med kvalster/svamp tidigare.

Det du kan hålla koll på är svamp, kvalster och ringorm, det är även något som du kan få av kontakt med kotten. Då kommer du även få sanera hela hemmet eftersom det sätter sig i möblerna. (Ringorm alltså)

För öronen:
Smörj in med t.ex. linfröolja längst ut på öronen. Vet att flera i USA har lyckats mjuka upp sina kottars öron med det. Viktigt dock att inte ha för mycket så det rinner ner i örat!

För den torra huden:
Det du kan prova är att ge honom ett havrebad.
Du gör såhär:
Fyll en t.ex. strumpa med havregryn och knyt åt den så inget ramlar ur. Fyll handfatet med varmvatten (sikta på fingervarmt 35-37grader) och lägg sedan ned den havrefyllda strumpan i vattnet.
Låt ligga en stund och krama sedan ur strumpan så vattnet blir grumligt. Är vattnet för varmt låter du det svalna en stund. Sedan är det bara bada!
Havret hjälper kotten på så sätt att det mjukar upp och minskar ev kliande.  Kotten blir väldigt fin mellan taggarna efter. 
Du kan även köra med kokosolja i taggarna efter badet för mer återfuktning!

Viktigt är att inte bada kotten för ofta heller - MAX 1gång/månaden.
Vattnet torkar ut huden även det.
Små fotbad är ju dock nästan ett måste. Kottens bajs fräter på tassarna och de lyckas ju alltid dra på sig s.k. "poop boots" :)

JessikaFlacke
2017-01-17 13:21
#9

Om du vill hitta information själv så sök på "hedgehog tattered ears" så får du fram både bilder och information/frågor/förklaringar/tips!

arandeira
2017-01-18 13:08
#10

#9 Tack så jättemycket för svar! Badade honom i havrebad och sköljde med kokosolja och ryggen ser redan mycket bättre ut. Tidigare ägare berättade att de badade honom med tvål 1 gång i veckan så gissar på att det är därför han är torr. Kämpar vidare men ska absolut vara uppmärksam på skadedjur.

JessikaFlacke
2017-01-18 14:57
#11

Inga problem! :) Inte så konstigt att han är torr, bad 1gg/veckan är alldeles för mycket. Vet du vem tidigare ägare är/var denne bor? Håll noga koll på honom under veckan och blir det värre så ta dig in till en veterinär. Såg någonstans att du ev hörde hemma i Stockholm, kan det vara så? Rekommenderar VARMT Doctrivet i Huddinge. Raad som även är chefsveterinär är bäst när det kommer till kottar. Har du fler funderingar är du mer än välkommen att fråga! Jag finns även i Farsta, Stockholm, om du skulle behöva hjälp på plats :)

Upp till toppen
Annons: