Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 766 ggr
Lovet_
1/5/17, 8:55 PM

självständiga

Hej! Jag går i tankar att skaffa mig en kotte. Jag jobbar inom försvarsmakten och är ibland iväg på övningar så jag är borta i ett par dagar. Jag har en del reptiler här hemma redan och de klarar sig bra själva under den tiden då de är sollitära vilket jag förstått att kottarna också är. Så min fråga är helt enkelt om man kan lämna den ensam i ett par dagar eller om man måste skaffa en vakt så fort man ska iväg någonstans?

Med vänlig hälsning, Viktor

Annons:
JessikaFlacke
1/5/17, 11:33 PM
#1

Hej, Det är vakt som gäller. Jag skulle inte rekommendera någon som är borta flera dagar i stöten att skaffa igelkott. Det är mycket jobb med dessa, hantering, mat och städning. Kottarna skall ha nytt vatten samt mat varje dag. Torrfoder samt blötfoder och/eller insekter. Detta är inget man kan lämna framme ett par dagar utan måste ges nytt varje dag. Blötfodret håller sig inte bra ens 1 dygn framme samt insekterna är slut på 2 sekunder. Vad gäller städning så är ofta igelkottar inte 100% rumsrena vilket gör att du måste städa. Jag gör det VARJE dag trots att min lille kille är riktigt duktig på låda. Man måste dessutom hålla koll på kottens tassar, efter så kallade "poop boots". Igelkottens bajs fräter på tassarna och därför måste man ge de fotbad till och från beroende på hur mycket de stökat till det. De behöver även dagsljus en viss tid under dygnet. Klart man kan ordna med timer och så men det måste i så fall också göras. En igelkott behöver hanteras mycket för att bli trevlig och social. Har man dessutom långt hår måste man kolla kottens tassar efter ev hårstrån så inget lindat sig och orsakar blodstopp. Detta kan leda till amputation alt död beroende på hur långt det går (infektioner etc). Så det är en del att hålla koll på med dessa små. Jag kan lämna min hemma 1 natt ensam om jag fyllt på med mat och städat innan. Behöver jag vara borta 2 nätter eller mer så fixar jag vakt. Hoppas att det hjälper dig i funderadet!

Lovet_
1/5/17, 11:47 PM
#2

Okej tack för svar :) Timer är inge problem då de flesta lampor här redan är på timer för reptilernas skull :) Vet att det finns vattenautomat som man kan ha till katter som pumpar fram nytt vatten hela tiden,  men de kanske inte duger :)

Lovet_
1/5/17, 11:50 PM
#3

Har även en liten fundering angående min kackerlacksodlingar som jag har för att ha mat till reptilerna. kommer igelkotten märka av dom och bli stressad eller liknande trots att de är i en svart hammarplastlåda som ej går att se in i?

JessikaFlacke
1/6/17, 12:12 AM
#4

Perfekt, har även jag timer just så att det verkligen skall vara ljust :) Vad gäller vattenautomat så borde det fungera. Men du har ju fortfarande de andra "problemen", mat, städning samt hantering. Jag har ingen bra lösning på de tyvärr.. Maten måste fyllas på och för torrfoder finns det ju automater också men det är ju just det med insekterna samt blötmaten som kotten blir utan, vilket Inte är att rekommendera. De behöver ju få i sig det också. Lämnar du kotten hemma ensam, på den stora ytan som det är lag på, finns det ju en stor risk att något händer också. Fastnar, slår sig och drar på sig fula sår som du då inte har möjlighet att kolla till direkt. De är några jävlar på att klättra, och är ju extremt envisa så man får se upp. Jag kollar min kotte minst 2 gånger per dag att allt är OK - morgonen samt kvällen. Letar efter ev avvikelser som sår, hårstrån, "poop boots" etc. Det kanske låter något "överbeskyddande" men jag har lärt mig under de åren jag haft kotte att det behövs. Man vet aldrig vad man kommer hitta, eller var man kommer hitta kotten. En del som lämnat sina kottar ensamma en natt får även problem med de så pass att kotten blir förbannad. Förbannad för att den lämnats ensam, vilket man då också måste tåla. :) Detta är ju dock troligen helt individbaserat.

JessikaFlacke
1/6/17, 12:16 AM
#5

Inte omöjligt att kotten märker av kackerlackorna. De förlitar sig på sin hörsel samt luktsinnet då de ser väldigt dåligt. Kackerlackor är en del av kottens föda så tror definitivt att kotten kan komma att försöka plocka på sig en och annan. Eller kanske stånga sig blodig i försök att komma åt dem. Som sagt, de är väldigt envisa :) Vet bara hur min är runt mjölmaskarna när lådan åker fram :)

Lovet_
1/6/17, 12:19 AM
#6

Så de måste ha alla tre typer(torrfoder,blötmat samt insekter) varje dag? Det funkar inte med att man har blötmat och insekter när man är hemma och att den har endast torrfoder de få dagar man är borta (handlar om kanske 3-4 tillfällen / år) har ju även en till som bor här men tänker mest utifall att det råkar bli att båda måste vara borta samtidigt nån gång men risken att det blir så mycket som 3-4 tillfällen / år är ganska liten :) Som sagt, oftast är någon av oss hemma så jag tänker bara i värsta fall :)

Annons:
JessikaFlacke
1/6/17, 12:33 AM
#7

För att få i sig allt de behöver, fett, protein, vitaminer etc, så ja jag anser att de behöver det. Torrfoder har tyvärr inte allt. Och i Sverige har vi heller inte ett torrfoder som fungerar utan man får blanda till sig något som är så nära det går. Man siktar på 10-15% fett samt 30-35% protein. Brukar bli 3-4 olika torrfodertyper. Sen som du säger, sker det en eller två gånger så är det ju inte ett jätteproblem. Hur många dagar brukar handlar det om när du är borta? Det finns ju alltid folk som kan hjälpa till att passa kotte vid behov. Annars är det ju jättebra att det finns en person kvar i hemmet som kan kontrollera.

Lovet_
1/6/17, 12:37 AM
#8

Okej :) jag kan vara borta i upp till en vecka men så fort de blir mer än ett par dagar så fixar jag ju ändå en vakt pga reptilerna, detta har dock ej behövts sen vi blev två som bodde här så det gäller som sagt ytterst få tillfällen om ens några. Tänkte att det är bäst att kolla upp även såna småsaker innan man köper hem något :)

JessikaFlacke
1/6/17, 12:41 AM
#9

Låter bra! Och som sagt, det finns ALLTID någon som kan hjälpa till annars. Om så bara för att kolla till tassar och fylla på med mat. Har du fler funderingar är det bara hojta till. Finns även en facebook-grupp "Afrikansk pygméigelkott och andra Tamigelkottar". Där finns fler aktiva som också kan svara på frågor. :)

Lovet_
1/6/17, 12:42 AM
#10

Och en kotte är ju lättare än en ödla att ta med sig om man bara ska ut till föräldrarna några dagar eller liknande :)

Lovet_
1/6/17, 12:54 AM
#11

Tack så mycket för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: