Annons:
Etikettveterinärer
Läst 2004 ggr
ppernie
9/18/16, 12:22 AM

Akut, kissar blod?!

Hej, hoppas någon ser detta snabbt och kan svara! Min kotte på tre år började ikväll att kissa blod. Vi är på Strömsholm djursjukhus nu där de inte är jätteduktiga på just igelkottar. Vet någon vad som kan vara fel? Är det vanligt med urinvägsinfektion/njurstenar hos igelkottar? Veterinären bad mig att lägga ut en fråga och hoppas att någon med lite mer erfarenhet kan ge svar

Annons:
[AnimeV4]
9/18/16, 12:25 AM
#1

Ja, de kan säkert få både infektion och urinsten. Detta måste kollas hos en kunnig veterinär. Du bör lämna urinprov samt få igelkotten röntgad för att de ska kunna ställa diagnos.

ppernie
9/18/16, 3:51 AM
#2

Kiwi är nu hemma igen och det har verkligen varit full fart på henne under hela tiden på djursjukhuset. Hon har fått smärtstillande och antiinflammatoriskt och vi väntar på ett antibiotikarecept att hämta ut imorgon. Hon nästan dök ner i matskålen när vi kom hem så hungern är det inget fel på :) Misstanke att det är urinvägsinfektion så vi hoppas att vi hamnar på rätt spår efter lite medicinering!

[AnimeV4]
9/18/16, 3:10 PM
#3

Åh, vad skönt! Håller tummarna för att det bara är en infektion och inga elaka stenar🙂

Angelica Hallberg
9/20/16, 5:33 AM
#4

Blöder hon mer så åk till roslagatull i Stockholm o be dem göra ultraljud på livmoder urinblåsa

ppernie
9/22/16, 12:34 AM
#5

Jag mailade Roslagstull igår kväll eftersom det fortfarande kommer blod i kisset. Hon får medicin nu men vill ha någon att rådgöra med. Anser de inte att vidare undersökning behövs för tillfället så undviker jag gärna att åka till Sthlm då jag har en bit dit. Får hoppas att de svarar imorgon, annars får jag testa att ringa!

Upp till toppen
Annons: