Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 658 ggr
borderfjant
9/15/16, 9:08 AM

Skolarbete om pygméigelkott, söker info!

Halloj! Jag går första året på gymnasiet på NB inriktning djur, och ska göra ett arbete om afrikansk pygméigelkott. Jag undrar lite över en del saker som är svåra att hitta info om, så hoppas att någon snäll vill skriva några rader om dessa saker!

Hur är en pygmés personlighet?

Hur är det med aktivitetsnivåer? Hur ser man till att de får den motion de behöver?

Vad händer om man har dem utomhus?

Är det sant att de är toleranta mot en del gifter(så som giftiga ormar)?

Finns det något som igelkotten absolut inte ska äta?

Hur håller man tänderna i fint skick?

Det var några saker jag undrar över, är supertacksam för lååånga, och korta, svar! :D

Annons:
Angelica Hallberg
9/16/16, 6:42 AM
#1

Hej Va kul att du valt dessa djur i ditt skolarbete. Var i landet går du i skola. Vore ju häftigt om man kunde ordna så du får nån dit att visa upp en kotte :) Om vi börjar med personlighet så är det väääldigt olika. Precis som hos oss människor så finns det alla sorter. En del äälskar att gosa, andra vill mest vara i fred. Mina honor gillar att gosa men hanen är lite mer svårflörtad. Han Är en egyptisk långörad o har inte haft så lätt i livet hos gamla ägaren. Aktivitet.. ja de flesta springer som tokar. De ska ju bo på minst 20 kvadratmeter o då kan man fixa olika aktiveringsgrejer som roar dem En del gillar springhjul men då ska de vara minst 30 cm i diameter för at inte ryggen ska böjas fel. Sen kan man ha leksaker som finns i djuraffärer för tankeverksamhet, osv. Ha dem utomhus kan du bara ha korts stunder en varm solig sommardag. De måste ha varmt runt sig hela tiden så de inte riskerar att gå i dvala och det är de alldeles för små för. OM man ska ha dem ute en kort stund så ska man alltid vara med. Man ska alltså INTE ha nån bur utomhus. Angående tolerans mot gift så vågar jag inte svara 100% hur afrikanska pygmeigelkottar är. Men jag ska höra efter med amerikanska o engelska vänner där just dessa kottar är mycket vanligare. Mat de inte ska äta är en hel del. Helst ska maten vara spannmålsfritt utan biprodukter, majs, sockerbetor, vete, gluten, laktos, vindruvor, helt inte nötkött då det innehåller hög järnhalt, protein bör ligga på 30-32% o fett runt 10-15% Jag ska leta upp en länk med saker de inte ska äta oxå Tänderna hålls i skick genom att äta torrfoder, sen kan man kolla framtänder o lite bak men det är svårt att kunna kolla alla tänder längst bak. Tandproblem är tyvärr rätt vanligt. Oftast får de sövas för att kolla ordentligt o det är riskabelt att söva dessa djur. Har du mer frågor så är du välkommen att ringa mig på 072318059 Mvh Angelica Hallberg ordförande i Sveriges tamigelkottförening

Angelica Hallberg
9/16/16, 6:52 AM
#2

* Vindruvor - Är giftiga för dom flesta smådjur inkl igelkottar. De orsakar njursvikt, lever och organsvikt. * Russin - Är inte bara giftiga, utan kan också fastna i yttertaket i munnen. *Rått kött - Allt kött skall tillagas innan det servers till en igelkott, allt från fisk, kyckling och köttfärs. Igelkotten är inte byggd för att klara av rått kött som en hund, katt eller iller gör. Färska insekter, ormar, små ödlor, fågel ägg och musungar ( Pinkis ) är födomål som ingår i en vild igelkotts måltid, inte rått kött från ett kadaver. Rått kött till en igelkott orsakar stora magproblem om det pågår för länge eller om det går för långt. Sår i magsäcken, tarmar mm. Och kan i många fall ta död på en liten igelkott. Allt detta pga den kraftiga bakterie nivå som rått kött innehåller. Så av samma anledning som vi människor ej skall äta rått kött gäller även för igelkottar. * Tea tree olja - Detta inkluderar, tea tree schampo, tea Tree olja, tea tree sprejer och allt inom tea tree. Detta kan vara dödlig av så lite som en dos eller en enda droppe. Detta orsakar lever och total organsvikt. * Avokado - Innehåller en giftigt fettsyra som kallas persin och många djur organisationer rekommenderar att helt undvika alla delar av avokadon. Symptomen inkluderar mag och hud irritation, kräkningar, diarré, andnöd, vätske ansamling runt vävnader av hjärtat och med död. Utfodring av avokado till något icke-mänskligt djur bör helt undvikas. Det finns dokumenterade bevis på att djur som nötkreatur, hästar, getter, kaniner, fåglar, hundar, katter och även fisk kan allvarligt skadas eller till och med dödas när de konsumerar blad, bark, eller frukt pga okunskapen om vad dom egentligen innehåller, och omedvetandet om att många växter och dyligt är giftiga för djur ( se länk nedan vilka växter som är giftiga för djur ) * Nötter & frön - kan fastna i övergommen i munnen och det finns en risk för dem att gräva ut ett öga när dom kommer att försöka riva bort skalet. Nötter och frön är gödning och ger minimala näringsmässiga fördelar. * Chocklad * Mjölk, mejeriprodukter - igelkotten är laktos intolerant och kan inte smälta mejeri. Detta leder till en orolig mage och diarré. * Skräpmat av alla slag - av samma skäl att det är ohälsosamt för människor *Ethoxyquin BHA (butylated hydroxyanisole) BHT (Butylhydroxitoluen) - "Giftig" kanske inte rätt ord här, men följande konstgjorda konserveringsmedel i foder till sällskapsdjur misstänks orsaka allvarliga hälsoproblem hos djur, inkl cancer,njursjukdom, fosterskador, leversjukdom, osv. Läs etiketterna på mat och undvika dem om produkterna innehåller något av de ovanstående. * Polysporin och Neosporin smärtlindring - Regelbundna ursprungliga Polysporin är säkra att använda. Alla andra former är giftiga.

borderfjant
9/19/16, 12:21 PM
#3

TACK så hemsk mycket för svaren! Blir jätteglad av så mycket material😃En till liten fråga har jag - Är pälsen sträv? Vet att europeiska kottarnas päls är rätt sträv men hur är det med pygméerna?

Minnasilverstig
9/19/16, 1:47 PM
#4

Angående personlighet är det som sagt väldigt olika. Min egna kotte älskar att gosa o bli pussad på, han brukar sova på min mage minst en gång om dan ^^ men min andra kotta vill gärna vara nära men inte bli gosad med. Han vill vara i fred, gå på upptäcktsfärd och utforska nya ställen. Den ena gillar även att bada medans min andra skrutt blir ganska sur 😂 Angående aktivering är det också väldigt olika vad de gillar att göra. Men mina gillar att gräva, ha dragkamp/ dra runt på saker, den ena springer i hjul men den andra gillar mer att klättra och springa utan hjul. De gillar även tunnlar och trängre utrymmen som de kan krypa in i då de känner sig trygga då. Min ena skrutt är dock inte så smidig, han kan ramla lite när som för att han har ganska dålig balans, ganska gulligt cx För att sköta deras hygien så badar jag dom med jämna mellanrum i lagom varmt vatten och babyolja, klipper klorna och går igenom dom i allmänhet för att kolla hur huden mellan taggarna ser ut. Om dom skulle ha lite torr hud så löser man det lätt med lite olja :)

borderfjant
9/19/16, 1:56 PM
#5

Och vilken typ av djur? Har hört någonstans att det är ett kattdjur?

Angelica Hallberg
9/20/16, 5:29 AM
#6

Ryggradsdjur/däggdjur/ igelkottsdjur De tillhör inte kattdjur Deras pälskar är rätt mjuk under.. vet inte vad man ska jämföra med men jag tycker den är mjuk

Annons:
Upp till toppen
Annons: