Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1595 ggr
Hedgiez
9/2/16, 10:12 PM

AKUT! ben sticker ut under tå!

om någon är vaken snälla hjälp 😕

Efter att kommit hem från att sovit borta en natt så kollade jag igenom min igelkott(vid ca 20:00 tiden). han hade sår i ansiktet och framför allt så såg jag att hans ena tå (typ motsvarande toppdelen av vårat finger) var böjt öppåt och en ben bit(vad jag tror är ben) stack ut underifrån!  tvättade med klorhexedin och hämtat rena handdukar,  jag åker till veterinären så fort jag får tag på någon såklart!

 han stödjer benet, skriker/låter inte när man rör/tvättar och dricker vatten. dock vägrar han äta. blödde inte när jag såg det, hittar inte heller blodfläckar i omgivningen dock lite gult när jag tvätta :( .  Någonting  om hur jag ska göra tills dess, ska jag försöka hålla honom stilla hela natten eller gör det mer skada än att låta honom springa i ett spritat hjul?? 

det är ett nät vid transportburen(som han brukar sova i) som jag tror han fastnade i Ledsen

 strömsholm kan  inget om igelkottar vad jag vet, har ni något natt nr till någon som kan något så skicka jätte gärna! elr ska jag ringa dom ändå? sökt också på google om liknande men inte hittat något :'( 

ngt tips elr något iaf är jätte tacksamt, jag vet inte vad jag ska göra Ledsen

Annons:
[AnimeV4]
9/2/16, 10:24 PM
#1

Jag tycker att du ska strunta lite i att de inte kan igelkott, för denna skadan bör ju ändå kunna behandlas som om det vore på en katt, hund eller ett marsvin. Sålänge som du själv har koll på om de ex. är extra känsliga för narkos så borde de kunna hjälpa dig. Det där måste göra väldigt ont för kotten, så ring direkt!

imsuchadiva
9/2/16, 10:34 PM
#2

Jag håller med #1! Igelkotten behöver få veterinärvård så fort som möjligt. Hoppas lilla igelkotten klarar sig.

Hedgiez
9/2/16, 10:53 PM
#3

#1 #2 jag ringde dom och de sa att de inte kunde göra så mycket. inga råd hade de heller förutom att tvätta(vilket jag redan har gjort). de sa åt mig att vänta och ringa till stockholm imorgon. 

 fyllt en stor låda med rena lakan han ska få bo inatt i så det hålls hyfsat sterilt iaf 😕

Angelica Hallberg
9/3/16, 7:36 AM
#4

Roslagatull i Stockholm har öppet dygnet runt

[AnimeV4]
9/3/16, 12:27 PM
#5

Hur går det?

Hedgiez
9/3/16, 3:50 PM
#6

#5 jag hade nog lite väl panik igår när jag hittade hnm☺️ med tanke på hur han beter sig osv verkar det mer som att nageln/klon bröts och sitter löst(öppåt) och det var nog köttet under som stack ut lite. 

han stöder helt på foten och haltar inte,klon är typ mörkblå/grå men resten av tån ser typ "fint" ut.  ringde vet direkt när de öppna och jag fick en tid nästa vecka då det ändå är risk att tån är bruten , om det skulle bli värre så skulle jag ringa igen så skulle dom försöka klämma in mig tidigare. :/

Annons:
AnnsofieW
9/3/16, 7:51 PM
#7

Jag var till Marianne i rävsta med mina chillor. Som tur är har jag ej vart tvungen att åka dit med min kotte. Har dock en bekant som var tvungen att åka dit och hon är jätte bra med alla udda djur 😊

[AnimeV4]
9/3/16, 8:49 PM
#8

#6 Hoppas att det går bra oavsett vad som skett!

#7 Menar du Marianne Tornvall eller är jag ute och cyklar?

AnnsofieW
9/5/16, 2:56 PM
#9

Puffbuck. Japp de är hon, de intrycket jag och min bekanta fått så är hon bra! :)

[AnimeV4]
9/5/16, 9:53 PM
#10

#9 Ja, hon är väldigt duktig! Varit till henne med marsvinen när jag bodde i närheten🙂

TS - Hur går det?

Hedgiez
9/9/16, 9:24 PM
#11

#10  det var igår jag hade tiden till vet (kan säga att jag ringde flera gånger under veckan och fråga om det fanns ngn som avbokat så jag kunde komma tidigare :/)  I onsdags upptäckte jag ett sår i pannan på hnm och det visade sig att "såret" var mycket värre än tån.
han hade gått ner 130 gram (från 505g till 370g), de kollade i munnen på hnm och hittade inget konstigt där, området runt klon(klon är svart) var fint så hon ville inte göra ngt med det.
"såret" var en böld fyllt med var och blodprov visa att han hade infektion i kroppen.. stackarn klarade knappt ens narkosen :(
han beter sig jättepiggt o så men ja.. det brukar dom ju göra tills nästan precis innan dom dör :/ Så jag fick antibiotika och ett antiinflammatoriskt medel och blir han inte bättre inom 1 vecka så finns det inte så mycket att göra förutom att låta honom somna in. :(

sen hur det gått efter vet besöket..:
Antibiotikan är det värsta som finns tydligen(enligt hnm) men köpte kyckling-kattmat som han tokälskar iaf, så får hoppas att det räcker för att han ska börja bli bättre!(skulle skämma bort hnm så mycket jag kunde)

#9 det var marianne jag var hos^^ inte träffat en bättre veterinär :)

emmafelicia
9/12/16, 9:06 AM
#12

Åhh, vad tråkigt att höra, hoppas att lillkillen kryar på sig med antibiotikan nu då. Uppdatera oss gärna om hur det går för er!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

[AnimeV4]
9/12/16, 6:52 PM
#13

#11 Ojdå! Vad var det för antibiotika och vilket antiinflammatoriskt fick du? Bactrim/Baytril och Metacam? Antibiotika kan rubba tarmfloran och då kan det vara bra att tillföra lite goda bakterier med ex. Proviva. Är det Metacam är det antiinflammatoriskt smärtstillande. Tömmer du bölden också?

Måste påpeka att jag INTE har koll på vad som gäller igelkott utan utgår ifrån det jag kan om marsvin, så påpeka gärna om någonting inte stämmer!

Bra att du var hos Marianne. Hon är väldigt duktig🙂

Hur går det för er nu?

Annons:
Hedgiez
9/13/16, 8:58 PM
#14

#13 Exakt, ger honom Bactrim och Metacam. Hon tömde bölden där borta, skulle nog göra mycket värre än nytta om jag försökte tömma bölden på honom själv(det är ganska nära ögat dessutom och han är inte den tamaste igelkotten precis^^). 

Har inte fått i honom all antibiotika varje dag(mer än hälften men inte allt) men han verkar bli bättre! han har börjat äta det mesta av sin vanliga mat nu och gått upp till 401 g! 😃 han är en tuff liten kotte 🙂

[AnimeV4]
9/14/16, 12:38 AM
#15

#14 Jag har tömt varböld på marsvin men det satt ju på kinden. Det fylls inte på var i den då? Du borde åtminstone hålla öppet så gott det går så att det läker inifrån och ut, tycker jag🙂

Oj, varför inte? Det är nog viktigt att han får i sig ordinerad dos! Minst lika viktigt som att man inte avbryter behandlingen, skulle jag tro. Jätteskönt att han gått upp i vikt!

Hedgiez
9/14/16, 1:15 PM
#16

#15 han är som sagt inte en helt tam igelkott(får inte ens klappa hnm) och han gillar inte antibiotikan. jo jag vet att det är viktigt men kan tyvärr inte göra så mycket då han antingen spottar ut det efter 2-10 sec (trots försök att hålla igen munnen) eller rullar ihop sig och sen spottar ut det. Jag vill ju inte chansa o ge hnm för mycket för att kompensera :/

[AnimeV4]
9/14/16, 2:15 PM
#17

#16 Jag förstår problemet! Det går inte att rulla in honom i en handduk/lägga honom i en skjortärm ex.? Han är för smart för sitt eget bästa!😃

[AnimeV4]
9/17/16, 3:19 PM
#18

Hur går det nu?🙂

Hedgiez
10/13/16, 1:26 PM
#19

liten uppdatering nu: han äter,dricker,kissar,motionerar o allt som han ska :) lyckades som sagt inte få i hnm all antibiotika men verkar ha varit tillräckligt då han varit bra i flera veckor nu^^ han tappade hela klon men det var förväntat och det som är kvar ser fint ut :)

[AnimeV4]
10/13/16, 6:14 PM
#20

Åh, vad roligt! Tack för uppdateringen!🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: