Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 1957 ggr
Mysisa
6/28/16, 11:25 PM

Skadad vild kotte

Hej
Jag hittade idag en liten kotte i min trädgård som såg ut att ha fått värmeslag. Jag la en sval handduk över honom, gav honom mat och vatten och fixade ett parasoll.
Undertiden jag ringde kotte jouren så repade han sig och knallade iväg.
Efter ca en timme ringer  grannen och berättar att kotten kolappsat  hemma hos dom. Så vi följde kotte jourens instruktioner och gav vatten blandat med honung i en spruta och  "burade" in honom för observation.
När detta var gjort så upptäckte vi att han har ett skadat öga. Så det blev att ringa runt igen för att få reda på hur vi ska göra. Ringde polisen, flera olika veterinärer,  "kotte entusiaster" i halva landet m.m.
Nu  har jag honom ute i trädgården  med ett litet bo  och en värmeflaska om det behövs och  ögat kommer att rengöras. Ska prata med min veterinär imorgonbitti om att eventuellt få ögondroppar/salva.
I övrigt får han mat och vatten efter alla konstens regler.
Jag har fått information från flera olika håll att jag får ha honom under observation under 48 timmar  sen måste han släppas ut igen.
Hur gör jag om han behöver vidare vård för ögat efter dessa 48 timmar? Hur gör jag hans lilla hem som mest trivsamt? Hur mycket mat behöver en kotte?
Jag har fått rådet att ge honom några matskedar blöt kattmat blandat med äggula om dagen, är det inte bättre med färskfoder som jag ger hundarna (vom och hundemat).
Jag har fått mycket bra tips och råd från några eldsjälar som verkar vida sitt liv åt dessa små kottar men tänker att det är bra att få mer hjälp från  olika håll.
Så överös mig med tips om hur man tar hand  om en liten kotte bäst.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
tlover
6/28/16, 11:41 PM
#1

Har du ringt länsstyrelsen? Det är ju olagligt att ta hand om vilda djur utan tillstånd även om dom är skadade. Länsstyrelsen ska däremot ha koll på vilka som har tillstånd i närområdet

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Skadade-vilda-djur/

l'm back

Tjeja
6/28/16, 11:49 PM
#2

#1 Mysisa har full koll på den biten.

Snälla hjälp istället att svara på frågorna. Hon gör verkligen sitt bästa för att hjälpa kotten på bästa möjliga vis. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
6/28/16, 11:53 PM
#3

#2 Det framgår inte därför tipsar jag. Jag gissar att de som naturvårdsverket har godkänt själva har bra koll på vad som ska göras då dom nog har bättre erfarenhet och därför kan svara på frågorna bättre

l'm back

Tjeja
6/28/16, 11:56 PM
#4

#3 kika gärna in på vildadjur i fokus för där skrev hon först och blev tipsad om att fråga här med. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysisa
6/28/16, 11:56 PM
#5

#1
Länstyrelsen går under kontorstider som jag förstått. Första samtalet imorgon blir dock till dom. Enligt den informationen som jag fått så behövs tillstånd från länstyrelsen efter 48 timmar.
Jag hoppas att dom har koll på vilt rehabiliterare i närheten då både polis och veterinärer verkar handfallna på den punkten.
#2 tack ❤️

Jag kollade till kotten nyligen och vattnet jag gett honom var urspillt och han verkar ha kissat/bajsat i skålen. Vilken typ av skål är bäst att ge vatten i så han har tillgång till färskt vatten ?

minavitas.wix.com/kennel

tlover
6/28/16, 11:59 PM
#6

#5 Det ska ju vara deras jobb att veta så dom borde ha bättre koll 🙂

l'm back

Annons:
Tjeja
6/29/16, 12:05 AM
#7

#6 så du tänker inte hjälpa till med de kunskaper du har för att bidra med tips fram tills ts får tag på någon kunnig ansvarig viltvårdare? 

Fint… du vill inte ha någon aktivitet på den här sidan alltså? Eller är detta enbart ett forum för inbördes beundran bland redan kunniga som håller hårt på hemligheten till sina recept typ?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysisa
6/29/16, 12:06 AM
#8

#6
Det hoppas jag verkligen. Efter en snabb googling så fann jag att polisen ska kunna hänvisa m.m men dom blev nästan sura på mig när jag ringde om så banala saker som en igelkott :( men länstyrelsen  borde ha bättre koll tycker jag.
Kommer som sagt ringa dom imorgon bitti. Håller tummarna för att dom har bättre koll än polis och veterinär

minavitas.wix.com/kennel

Tant Grön
6/29/16, 12:43 AM
#9

#7 Gissar att tlover inte kan något alls om igelkottar utan bara råkade komma in här.
Klockan är ju ganska mycket så dom som kan något sover nog tyvärr.
Hoppas det går bra med den lilla kotten.

Angelica Hallberg
6/29/16, 5:46 AM
#10

Hej Var i landet bor du? Jag är viltrehabiliterare o bor i Säffle. Enligt lag får du ha hand om vilt i 48 timmar sen ska den till rehabiliterare Rå äggula o blöt kattmat är jättebra. Vatten med honung i eller druvsocker.. honung är bäst då det är lite naturmedicin. Skriv gärna var du bor så ska jag hjälpa dig hitta rätt rehabiliterare. Polisen har sällan koll på sånt här. Mvh Angelica Hallberg

Tjeja
6/29/16, 9:43 AM
#11

❤️❤️❤️ #10

Hoppas Mysisa tittar in här och kontaktar dig snart om inte länsstyrelsen där hon bor lyckas hjälpa henne med kotten idag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
6/29/16, 11:37 AM
#12

#7 Det här är inte mitt forum utan jag kom in från "Nya inlägg" och ville hjälpa med det jag kunde (hänvisa till de som kan sånt) men uppenbarligen får jag inte det

l'm back

Mysisa
6/29/16, 11:56 AM
#13

#10.
Jag bor i Västmanland så du är nog lite långt bort :)
Jag har fått några namn av Strömsholm och pratat med fantastiska människor. Dock ingen som bor speciellt nära. Så om du vet nån i närheten av Västerås så säg gärna till :)

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Tjeja
6/29/16, 9:47 PM
#14

Alltså.. jag känner inga viltrehabiliterare.. men jag tänker spontant att tex Ulltuna djursjukhus i Uppsala borde kunna känna till eller i alla fall hjälpa till?

Med tanke på Västerås…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysisa
6/30/16, 7:32 PM
#15

Jag har haft kontakt med strömsholm. Han mår bättre nu och fått komma ut igen. Kommer att försöka mata och vattna honom och han koll. Blir han dålig igen har jag ett nummer att ringa så får han hjälp

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
6/30/16, 8:30 PM
#16

👍 Toppen att det löste sig! Bra jobbat! och tack för att du bryr dig om de små runt dig!  ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

imsuchadiva
9/2/16, 10:38 PM
#18

Hur har det gått med lilla kotten? :)

Tjeja
9/3/16, 3:57 AM
#19

#18 Läs på länken i #17 så har du svaret där.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: