Annons:
Etikettallmänt
Läst 986 ggr
Tanjis
1/22/16, 4:50 AM

Nyfiken på igelkotte

Min hamster picatchu dog i går efter en olycklig incident med katten (vi har haft katt och gnagare i nio år och det är första gången en sån här olycka sker).

För att inte drunkna helt i sorg har jag börjat fundera på nästa djur(hoppas ni förstår)

Igelkott verkar hemskt intressanta, snälla berätta allt om era igelkottar och sånt som kan vara bra att veta. Självklart kan man läsa på för full hals på internet men jag tycker att det ger mycket mer att få höra real life storys!

Annons:
Angelica Hallberg
1/23/16, 7:51 AM
#1

Oj.. det blir mycket om man ska skriva allt :) De är vakna sen kväll o natt.. de lever ca 6-10 år De har perioder vid 3, 6, 9 o 12 månader då de byter taggar o kan bli väldigt irriterade under dessa perioder (Finns lindring) De är individer i det märker man genom att deras humör o gos igen kan skilja sig . Min ena hona äääälskar att gosa in sig under morgonrocken o sova vid nacken. Andra honan gillar gos men inte lika länge som andra honan (de är båda afrikansk pygmeigelkott ) sen har vi en egyptisk långörad igelkott hane som vi tog över för 2 månader sedan som knappt varit hanterad under sina 1.5 år o dessutom är en ras som generellt sett är lite mer svårhanterlig. De äter spannmålsfri kattmat som basföda o mjölmask. Olika kottar gillar olika saker. Många lär sig gå på låda men inte alla. Då ska man ABSOLUT INTE ha klumpbildande då det blir cement i magen. Chinchillasand brukar va populärt. De ska ha varmt inne (ca 22-27 grader o det är dygnets alla timmar o då är det golven som ska va varma. Man bör ha värmematta under deras bon. De ska ha minst 20 kvadratmeter att röra sig på. Man får alltså inte stänga in i bur. En del har bu som bo men har den alltid öppen så de väljer om de vill gå ut. Vi har inte bur utan har olika bon utställda. Man ska klippa klor på dem o jag själv använde en kklosax för fåglar. De får badas ibland pga att de springer i sitt eget bajs eller kiss. Om de blir för kalla nån gång finns risk för att de går i dvala o dessa små är alldeles försmå för det. Jaa vad ska man skriva mer. .. De rör oftast inga sladdar o de fungerar oftast bra med katt. Mysiga speciella djur. :)

Upp till toppen
Annons: