Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1120 ggr
kottentesla
10/7/15, 12:25 PM

tappar taggar och irriterad hud

hej jag har en igelkott som är över året och som nyligen har börjat tappa läskigt mycket taggar så det blir kala fläckar. huden har börjat bli torr, röd och irriterad. jag har varit hos en veterinär med henne där de tog prover efter svamp, bakterier och parasiter men utan att hitta något av det som kan orsaka utslagen och taggbortfallet. jag fick ett klorhexidin schampoo och en återfuktande spray som jag ska använda i några veckor. men jag är fundersam eftersom de inte hittade något på henne. 

tacksam för funderingar, teorier och råd. är orolig för min lilla flicka.

Annons:
emmafelicia
10/8/15, 11:30 AM
#1

Ojojoj, det där lät ju inget vidare? Det låter ju inte som ett vanligt taggbyte, är några taggar på väg upp från de kala fläckarna? Tycker verkligen att det låter som svamp, parasiter eller något med bakterier, men då borde de ju ha hittat något tycker jag. Vad äter hon för foder, märke och typ vore jättebra att få reda på? Uppdatera oss om hur det går för er!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

kottentesla
10/8/15, 5:10 PM
#2

använder four friends foder, weight control för högt protein värde och låga fett halt. vi har haft det fodret i över ett år så det känns lite konstigt att hon ska reagera nu på det?

emmafelicia
10/8/15, 10:15 PM
#3

Hudirritation känns också rätt omöjligt av själva fodret typ. Tänkte mest om det kunde vara någon slags näringsbrist och taggarna föll av därför. Annars.. Hm, har du sökt på utländska kottesidor?

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

kottentesla
10/9/15, 1:08 PM
#4

ja det har jag :/ och jag hittar ingenting om det utan bakterier, parasiter och svamp som orsak. huden är inte lika torr längre med sprayen jag fick men  det som gör mig mest orolig är att hon tappar taggarna

kottentesla
10/9/15, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tappar bara uppe på ryggen och inget mot sidorna.

Laoghaire
10/9/15, 5:38 PM
#6

Låter som kvalster. Hur ser hon ut runt öronen?

// Johanna och Ester

Annons:
kottentesla
10/9/15, 6:33 PM
#7

Det är ingenting bakom öronen, kollade nu ordentligt och det ser fint ut.

Alwyn
10/10/15, 11:57 AM
#8

Följer

kottentesla
10/27/15, 7:33 PM
#9

Nu tre veckor efter jag va hos veterinären och efter klorhexidinschampoo tvättar och parasitmedel så har hon äntligen slutat att tappa taggar :) man ser att nya är på väg upp! Så antagligen va det någon parasit som orsakade detta fast dom inte såg nått på proverna. Jag känner mig oerhört lättad just nu att se att hon mår bättre!

kottentesla
10/27/15, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Alwyn
10/27/15, 10:54 PM
#11

Vad skönt att hon är på bättring!

AnnsofieW
10/28/15, 8:09 PM
#12

Härligt att se!!

Upp till toppen
Annons: