Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2130 ggr
ericaelly
2015-09-03 20:54

Söker en till pygméigelkott(?)

Hej!

I Augusti 2013 köpte jag min lilla Luno. Jag åkte dock på tabben att köpa från Blocket utan att vara särskilt kritisk, ajabaja. Hur som helst, kvinnan jag köpte honom av hade säkerligen inte uppfostrat honom rätt då han varken var i närheten av att vara rumsren eller uppskattade närhet av något slag. 
Maten jag fick med när jag hämtade honom var helt fel och resulterade i att han tappat taggar. Hon sålde alltså mig en sjuk kotte, visserligen var det mitt fel att jag inte var mer noggrann innan jag hämtade honom. Jag lyckades göra honom helt frisk väldigt snabbt men hans personlighet formades nog väldigt mycket utifrån hans uppväxt.
Jag anser att jag gjorde honom en gärning då han snabbt kom undan den hemska damen, men jag går fortfarande och grumlar över hur mycket det känns som att han hatar mig. Han hatar att umgås, han bits, han bajsar och kissar överallt.
Jag har tidigare erfarenhet från igelkottar men jag förväntade mig inte att han skulle vara så svår att göra tam, det har ändå gått två år nu och inget råd jag har fått har hjälpt situationen. Nu känns det bara som att jag försöker lära en gammal hund sitta.

Hur som helst, jag älskar honom VÄLDIGT mycket och skulle aldrig vilja göra mig av med honom. Han har sina supersöta stunder. Men jag har också väldigt länge funderat över att köpa en till kotte som jag faktiskt kan umgås med och faktiskt känna kärlek tillbaka. Jag skulle såklart umgås med båda två, men anledningen till att jag ville ha en igelkott från första början var för hur underbar igelkotten var som jag satt kottevakt åt en vinter var. HELT UNDERBAR. Den ville jättegärna sova i min hand och pussade mig hela tiden. Jag vill ha tillbaka det, oavsett om det innebär extraarbete. 

Då undrar jag, kan man ha två pygméigelkottar från olika släkten och undvika bråk? Kan man på något sätt isåfall skilja dem åt?

Om möjligheten finns, så skulle jag verkligen uppskatta hjälp att hitta en uppfödare (eller alternativt en redan vuxen kotte till salu) med garantin om att igelkotten faktiskt är tam/har behandlats med kärlek.

Tacksam för svar!

Annons:
emmafelicia
2015-09-06 21:50
#1

Men åh, lilla Luno har jag faktiskt sett förut! (på EC har jag för mig?)
Alltså, det beror dels på hur stort du bor, skulle jag säga. Kan de vara åtskilda hela tiden eller kommer de behöva dela på en ganska liten yta? Om de behöver bo nära inpå varandra så skulle jag säga att det inte vore en så bra idé att skaffa en ny så länge du har Luno. Du lär ju behöva skaffa en till hane, och då kan det faktiskt bli ganska mycket trubbel, även fast en del får det att fungera. En hona skulle jag nog inte rekommendera oavsett om de har något som skiljer dem eller ej, då det är så lätt att den ena slinker ut genom dörren och plötsligt står man där med en dräktig igelkott.
Kan de bo separat så tycker jag att du kan satsa, annars är det en ganska stor risk tyvärr.

Enda sättet att skilja dem åt är väl dörrar eller någon form av galler, utan det så tror jag att de kan vara på varandra ganska mycket.

Dock så är det skillnad på olika igelkottar, det är jätteindividuellt hur de är, mycket beror på gener. Min kan vara lite svårhanterad och skrämd fastän han kommer från en fantastisk uppfödare som hanterat honom från början. Han är lättast att hantera när han är sysselsatt med något och går runt och upptäcker nya ställen, helt annorlunda jämfört med min första igelkott, och det är sådant man får anpassa sig till. Det kan säkert vara fel med det sättet han växte upp på, men det kan också ligga personlighetsdrag där bakom.

Lycka till!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Upp till toppen
Annons: