Annons:
Etikettbeteende
Läst 3756 ggr
Smultrontrollen
9/3/15, 6:16 PM

Kottarnas läten

Hej alla! Som nybliven kotteägare är man vetgirig och jag tror att jag snart sökt av hela svenska och amerikanska nätet efter all möjlig information… :-D Utöver en bra artikel om läten här på forumet, hittar jag inte så mycket av svenska ägares egna erfarenheter, så därför startar jag en tråd om just det. Vore kul att få läsa om hur era kottar låter och i vilka situationer de gör sina läten. Vår Tage fnyser och fräser när han blir rädd. Allra mest i samband när vi skall ta upp honom och då bollar han oftast och är han riktigt "utagerande", kan han även göra små "attacker" genom att försöka stångas med huvudtaggarna, eller hoppar till med hela kroppen. Ibland är fräsandet då även ett långt utdraget läte - låter lite som ett tuffande ånglok… Om han blir lite rädd för ett ljud eller en rörelse, sänker han visiret och kan fnysa till, ibland bara en gång, ibland flera gånger. När han blir störd av oss medan han hellre springer runt, blir han märkbart irriterad och morrar/knorrar och blåser liksom upp sig på stela ben och går omkring. Då känns han verkligen mer kaxig än rädd :-) Han smaskar ofta högljutt när han äter. Sniffande när han är nyfiken och checkar av omgivningen med vaken blick och rörlig nos, som vädrar i luften. När han lägger sig tillrätta i famnen inuti myspåsen, ger han små svaga klickanden ifrån sig. Låter gulligt och jag tolkar det som att han liksom lugnar sig själv och är nöjd. Han har alltid taggarna nere vid dessa tillfällen och känns avslappnad. När han badade och ville upp i min hand, kom det söta små svaga gnyenden. Ett ljud som jag såg på youtube, var på en kotte hos veterinären - och det lätet hoppas jag verkligen att Tage aldrig kommer ge ifrån sig! Det lät som ett förtvivlat spädbarns gråt och skar i hjärtat! Är väldigt nyfiken på det nöjda kurrandet och kvittrandet, som jag har förstått att vissa kottar ger ifrån sig när de mår gott. Ser fram emot att få läsa om era erfarenheter och era kottars ljud! Och skriv gärna och berätta om de stämmer överens med Tages :-)

Annons:
Alwyn
9/8/15, 7:18 PM
#1

Tass, intressant ämne!

Angelica Hallberg
9/16/15, 10:28 PM
#2

Det du beskriver som tuffade lok är rädsla o varning. En hane som är intresserad av en hona kvittrar som en fågel. Supersött

Heidi
9/17/15, 1:31 PM
#3

Jag har hört både kutter och kvitter :-) Kuttrade gjorde min hona när sanden varit slut och jag fick hem ny sand och fyllde på hennes sandbad/toa. Hon rullade sig och kuttrade förtjust. Kvitter är det grabbarna som står för när dom raggar upp tjejer.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: