Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2481 ggr
vanssvega
2015-08-11 01:27

Spyr blod! HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag skulle jag ta upp min lilla raphaello för att mysas och jag hittar blod i en av hans filtar. Jag blir livrädd och söker igenom alla kroppsdelar men INGA som helst ledtrådar får jag. Då misstänker jag direkt att det här kommer ut antingen bakifrån eller framifrån. Jag inspekterade lite lätt i baken och det verkar komma upp genom munnen. Han är fortfarande väldigt energisk och springer runt och leker men VART kommer blodet ifrån undrar jag. Jag är helt panikslagen. Vart ska jag ringa?! Jag har ändrat 1 sak i hans kost och det är att jag gav han mjölmaskar i förrigår. Han blir 1 år i september och har tidigare inte alls intresserad sig för mjölmaskar. Jag testade då nu igen när han är äldre men ville inte äta när jag gav han styckvis. Jag lämnade kvar några stycken i matskålen ifall att han skulle vilja testa under natten när jag gått och lagt mig, senare på morgonen ser jag att de är upp ätna.  Kan det vara något fel med dom???? Jag förstår inte varifrån blodet ska komma. Det är klumpar också.. Tänk om mjölmaskarna har skadat han i magen? Hjälp!!!

Annons:
vanssvega
2015-08-11 01:30
#1

Han verkar inte heller vara bitter eller så, han rör på sig hela tiden och är precis som vanligt förutom att jag hittat detta på två olika ställen nu.

vanssvega
2015-08-11 17:42
#2

Jag har nu kommit i kontakt med veterinären Raad Askar i huddinge och allt är under kontroll.

Heidi
2015-08-11 19:44
#3

Ring Doctrivet  Smådjurklinik på en gång. Fråga om Raad är där. Men oavsett behöver du prata med någon på kliniken!!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2015-08-11 19:45
#4

Åh läste nu att du pratat med Raad. Va skönt. Du kan väl meddela hur det går. Lille killen är väl från mig?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Alwyn
2015-08-12 19:53
#5

Åh vad hämskt, skönt att det va lugnt nu men berätta gärna vad ni kom fram till det kan hjälpa andra :)

vanssvega
2015-08-12 22:37
#6

#4 Ja den lille är från dig.. Jag pratade med Raad, han gav mig en sån trygghet. Han tyckte inte att jag behövde komma in med Raphaello då allmäntillståndet var bra, han misstänkte magkatarr av nått slag. Han är dock inte lika bra längre tror jag. Han vill inte äta men dricka vill han. Han slutade spy upp blod och började sedan spy upp saliv som är lite blodfärgat, men nu har han fått upp en klump igen. Han springer i hjulet på natten men är väldigt lugn och söker sig till mig så fort jag ropar hans namn och han hör min röst. Han vill gärna bli klappad och tröstad, han kryper in i min hand hela tiden och söker tröst. Min lilla kämpe, ska ringa Raad imorgon igen för uppdatering och även meddela att det inte går så bra som jag trodde att det skulle.  Det har trots allt bara gått en dag, jag kanske bara överdriver pga oro. Han ligger inte ner och är orörlig, han visar inga tecken på smärta när jag bär upp honom eller masserar magen så det är väl fortfarande ganska lugnt. Vill bara att allt ska gå över…

Annons:
Alwyn
2015-08-13 22:53
#7

Om mitt djur kräktes blod skulle jag sitta på veterinärakuten fortast möjligt. Bättre ett besök för mycket än för lite.

vanssvega
2015-08-13 23:45
#8

Jo absolut men jag visste inte vart jag skulle vända mig då alla veterinärer inte är kunniga inom exotiska djur så som igelkottar. Sen så först och främst var klockan halv 2 på natten, om jag inte ens vet vilka kliniker som tar emot exotiska djur, hur ska jag veta vilka tider som gäller.  Det jag försökte ta reda på här var hur jag kunde agera för stunden för att underlätta för min kotte inte sitta med armarna i kors.

Hur som helst så besökte jag Raad idag med Raphaello och wow vilken duktig veterinär han är! Han sa att det för tillfället ser ut som att raphaello har magsår och vi fick med oss nytt matfoder som vi ska testa för att få han att äta, vilket han ej velat göra tidigare. Vi fick även med oss medicin som ska hjälpa besvären i magen/tarmen. Han har redan påbörjat kuren och det går bra hittils, hans allmäntillstånd är fortfarande stabilt och vi hoppas på att Raphaello blir fullt frisk snart igen. Vi ska uppdatera Raad på måndag. Om det har skett en förbättring så blir han frisk så småningom. Om inte så kommer Raad ta över Raphaello under dagen, röntga och han sa att det eventuellt kan vara tumör vilket vi absolut inte hoppas på. Jag uppdaterar här för framtida information. Jag vet att jag googlade ihjäl mig och jag hittade ingen hjälp så hoppas detta hjälper någon nångång!

Angelica Hallberg
2015-08-14 06:15
#9

Stort lycka till. Vi håller tassar o tummar här

Alwyn
2015-08-14 08:44
#10

#8Ja jag menade inte att trampa dig på tårna, men vissa går ju och drar på det lixom och det är så onödigt. Härligt att ni hittat en bra veterinär! Det är verkligen ovärderligt tycker jag. Håller tummarna att det går bra nu, har ni någon tanke om vad som ligger bakom magsåret och hur man kan undvika att det uppkommer igen? Måste väl vara något som stressar den lilla, ibland är det svårt att veta vad orsaken till stress är. Vissa individer är så väldigt stresskänsliga medans andra är raka motsatsen.

vanssvega
2015-08-16 20:58
#11

#8 Tack! Magsåret är orsakat av belasting i magsäcken. Han åt alldeles för mycket vilket delvis är mitt fel, men tidigare har det inte varit några problem därför har jag låtit han gå äta själv när han känner för det då han absolut inte är överviktig. Jag håller också tummarna nu och hoppas att allt fixar sig snart. Han är på bättringsväg och har inte spytt något alls sens sist. Han har börjat äta mat tillsammans med sin medicin och inatt hörde jag han rulla sig i sanden och springa på hjulet så det är goda tecken! :')

Alwyn
2015-08-16 21:29
#12

Vad skönt att det går på rätt håll! Jaha så kottar ska inte ha fri tillgång till mat? Hur ofta ska de äta?

vanssvega
2015-08-21 13:20
#13

Lite oklart där, jag har alltid trott att de ska ha fri tillgång till mat dock har jag inte lämnat fram hur mycket som helst för att inte riskera övervikt men om de tycker att det är alldeles för gott måste man portionera ut maten åt dom annars kan detta som hände mig tyvärr hända andra. Han åt både mjölmaskar och sin vanliga kost då det var så gott alltihopa och det var det som belastade magsäcken och bildade magsår.

Annons:
Alwyn
2015-08-22 15:47
#14

Ok skönt att ha fått lite klarhet i det i alla fall. Lycka till med tillfrisknandet :)

Heidi
2015-08-24 21:52
#15

Skönt att han blivit bättre! ❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: