Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1321 ggr
[xamerax]
8/1/15, 12:04 AM

tappar taggar, sista taggbytet?/ flagnande hud

huden har även varit rätt flagnande, upptäckte det igår men efter att jag hade badat honom o haft olivolja i , idag när jag kolla så såg inte huden flagnande ut iallafall.. hittat flera taggar dock. nyligen köpt mer fleecefiltar som han fått o läst att det kan orsaka problem så jag tog bort det. 

har sätt honom klia sig bara 1 gång totalt(är vaken i stort sätt hela nätterna).

Äter,dricker,rör sig normalt, inte röd vid huden ser dock ut som att taggarna sitter väldigt löst när man kollar noga :/

Jag ser olika överallt när de byter taggar, men kan dom byta taggarna vid 9-10 månaders ålder? 
Känner mig väldigt tveksam på att de gör det :( 

Om det är så att kvalster eller liknande från fleecen orsakat det, kan det försvinna av sig själv då eller måste veterinär uppsökas?

(Kommer i vilket fall som helst ringa veterinär när de öppnar men vill höra lite här innan/också) 

tacksam för svar!

Annons:
Heidi
8/1/15, 12:12 AM
#1

Igelkottar brukar göra ett taggbyte när de är runt året. Om igelkotten skulle fått kvalster så går de inte bort av sig själv. Man kan oftast se kvalstren. De vitbeiga ca 1-1,5 mm stora. Samlas gärna bakom öronen men kan krypa överallt på igelkotten.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
8/1/15, 12:14 AM
#2

Får jag fråga var du läst att fleece kan orsaka problem? Brukar använda fleece och blev nyfiken på orsaken.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[xamerax]
8/1/15, 12:22 AM
#3

det var någon här som sagt att det kunde komma med kvalster på fleece som de kunde reagera på och att man därför måste tvätta i 90 grader för att få död på dom. hur sant det är vet jag inte men ifall det är så så tänker jag tvätta det innan för säkerhets skull^^

okej då är det kanske ettårsbytet det är^^ är osäker på när han exakt är född då han (antagligen) inte har stamtavla och kan inte få kontakt med första ägaren :/ han är född någon gång i höstas iallafall vet jag :)

Heidi
8/1/15, 2:48 AM
#4

Okej. Ja de aldrig fel och köra på det säkra kortet :-) Jag har hört om kvalster som kommit med bottenströ eller foder. Kvalster är skitäckligt. En hane jag köpte till min uppfödning visade sig ha kvalster. Han mådde så dåligt av kvalstrena så han var även dålig i magen. Tog en stund innan jag fattade vad han hade och kunde bekämpa dom.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Alwyn
8/6/15, 11:23 AM
#5

Vad behandlar man kvalster på igelkottar med?

Upp till toppen
Annons: