Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3747 ggr
canviteel
4/12/15, 10:34 PM

Parasiter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kotte Cleo blir 2 i år och jag har märkt att hon tappar väldigt många taggar, och är såklart ganska oroad. Det ligger taggar överallt över hennes sovplats. 
Jag badar henne 1-2 gånger per månad, och oftast med havregryn i en socka i vattnet för att lugna ner huden lite grann. 
Men jag undrar om det är parasiter, och om jag borde ha gått till vetrinären typ, igår.

Tack i förhand

Annons:
Heidi
4/12/15, 11:36 PM
#1

Parasiter som tex kvalster brukar man kunna se om man tittar riktigt noga. De samlas gärna bakom öronen. De ca 1,5 mm och vit/beiga. Vad äter hon för foder? Kan du fota innehållet? Tänker i fall de någon allergisk reaktion. Vad sover hon i? Om det är filtar, vad använder du för tvättmedel/sköljmedel? De kan nog absolut vara bra att ta henne till veterinären. Om du bor i Stockholm rekommenderar jag Doctrivet Smådjursklinik.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

canviteel
4/13/15, 4:37 PM
#2

Hon äter Royal Canins kattungefoder, då förra ägaren gav henne det. Kan inte hitta förpackningen just nu, då jag förvarar maten i en plåtburk istället.  

Hon brukar sova under mitt nattduksbord, utan filtar ( hon verkar inte gilla dem så värst mycket)

Ska defenitivt åka till vetrinären så fort jag kan.

Heidi
4/13/15, 7:03 PM
#3

#2

Det är väldigt mycket spannmål i royal canins foder. Skulle rekommendera dig att byta till tex Orijen (den utan fisk),  Applaws chicken eller Porta 21 sensible tex. De är spannmålsfria kvalité foder. 
Finns inte så mycket info men jag kan tänka mig att det inte är helt omöjligt att en kotte kan reagera på spannmålet. Katter och hundar kan ju nämligen göra det. Men de bara en gissning. Men oavsett är det inte bra för dom att få i sig spannmål. 

Jag hoppas du får en lösning på problemet med hjälp av veterinären, gå dock inte på deras prat om tex fodret Hills som de gärna vill att alla deras kunder ska ha till sina djur, Typ alla veterinärer är sponsrade av dom, därför vill de att djuren ska äta det. Det är en hel del spannmål i Hills också. Har du sett om kotten kliar sig överdrivet mycket? Är det irriterat på huden någonstans?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

canviteel
4/13/15, 9:07 PM
#4

Tack så mycket, ska byta ut fodret så fort jag kan. 
Har inte sett att hon kliar sig alls, men hon har lite torr hud och en litet sår som jag märkte nyss när jag kollade runt.  Det är inte så stort, och tror knappt att det har någon att göra med tagg-problemet 

Bor i närhet av Borås. och vid Vettris kliniken så älskar alla verkligen Cleo, så jag tror att det kommer gå ganska enkelt.  
Tack för all hjälp! Jag kan uppdatera dig om vad som händer senare om du är nyfiken

Heidi
4/13/15, 9:39 PM
#5

Om hon inte kliar sig låter det inte som kvalster iaf. Va skönt att du har en bra klinik nära. Varsågod! Ja uppdatera gärna. Man kan alltid lära sig något nytt.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: