Annons:
Etikettbeteende
Läst 2913 ggr
MCF
1/15/15, 8:58 PM

Rädd liten kotte - hur får jag han tam?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nyligen skaffat en liten kotte! Folke heter han och är 2 månader gammal. Än så länge är han väldigt rädd av sig, han hyperventilerar och rullar ihop sig med taggarna utåt i stort sätt jämt när jag försöker ta i honom eller kommer nära. Jag sitter med honom i knät ofta, ger honom mat från min hand, har lagt en t-shirt som jag själv sovit i flera nätter i hans bur osv, men ingenting hjälper. Jag känner mig bara så elak när jag "tvingar" honom att umgås med mig när han är så rädd..

Har ni några tips? Hur länge tog det innan era igelkottar gav med sig och insåg att ni inte ville dom något illa? Kan det bero på att han inte är så gammal än? Alla tips uppskattas massor!

Annons:
Tjeja
1/15/15, 9:21 PM
#1

uj en sån sötnöt!!!

Hoppas du får bra svar snart för jag undrar med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Storip
1/15/15, 9:23 PM
#2

Han är ju bedårande!! 😍

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


AvyogAlge
1/15/15, 10:46 PM
#3

Nogle pindsvin/ kottar har sværere ved at blive tamme end andre, og nogle har meget svært ved at blive tamme.
Det er en god ide at han har mulighed for at gemme sig, når han sidder hos dig. Du kan evt. give ham et håndklæde at gemme sig under eller måske en af de "soveposer" der laves til pindsvin.
Derudover handler det om tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed. Bliv ved med at tage ham ud hver dag og give ham godbidder. Det tog mig ca. et år at gøre mit første pindsvin Avy tam. Men det er så også en hel særlig følelse når det lykkes.

Angelica Hallberg
1/16/15, 6:48 AM
#4

Ja som #3 säger så är det olika på olika kottar. Din kotte är liten o säker osäker. Du är ny, alla dofter är nya, boet är nytt…. ja du förstår. Det beror oxå på hur vana hantering de är från uppfödaren. Men tålamod o ta han ut varje dag. Lägg han under din t-shirt när du kollar tv. Ge han nåt gott att äta i ditt knä, ha han på bröstet så han lär känna dina hjärtslag …det lugnar. En del får ont när de byter taggar.. då kan de bli väldigt irriterade men det går över. De byter en del de första veckorna men även vid 3, 6, 9 månader … så du är beredd på varför han blir sur längre fram. Ena honan var supergrinig när det va taggbyte. Andra märktes det inte på. En liten påse av fleece eller mjuk pläd är inte dumt att ha som de kan sova i hos dig. Lycka till. Jättesöt va

shimmer
1/16/15, 7:58 PM
#5

Åh så söt har en liten kotte som var jättelik din som liten! :) hon var också väldigt tjurig och skygg i början, tror det åtminstone tar någon vecka för dem att vänja sig vid alla lukter och att vara på en ny plats! Märker stor skillnad på kottis nu, det märks att hon känner sig mer trygg med mig nu. Fortsätt som du gör nu så blir det nog bra, men du måste som sagt ha mycket tålamod! Att få henne att associera dig med positiva saker (såsom mat och trygghet) är jättebra :)

MCF
1/17/15, 11:29 PM
#6

Tack så mycket för era tips! Vi fortsätter att jobba på vår relation här hemma! Folke är väldigt kinkig av sig när det gäller mat, vad är era bästa tips på godis som era kottar verkligen älskar? Frystorkade mjölmaskar var totalt ointressant haha.. :)

Annons:
AvyogAlge
1/18/15, 12:46 AM
#7

Levende melorm/ mjölmaskar. Det elsker alle mine pindsvin/ igelkottar :)

Catchoo
1/18/15, 6:19 PM
#8

Min lille finsmakare äter revbensspjäll och fläskfilé (försökte mjölmaskar igen - har aldrig sett en så förolämpad igelkottsnos…)

Laoghaire
1/18/15, 8:01 PM
#9

Min älskar tomat! Man ser verkligen hur ögonen gnistrar när jag äter sallad och det sticker alltid ut en liten nos för att norpra åt sig några tomatbitar 😜 Prova lite allt möjligt till den lilla krabaten. Finns få saker man ska undvika men annars så brukar dem ju sätta i sig lite allt möjligt i naturen 😁

// Johanna och Ester

Seerose
1/18/15, 8:23 PM
#10

Kokt kyckling är en stor favorit här hemma, fick henne att smälta i början.

EllinorNera
1/31/15, 8:34 AM
#11

Zophobas är min kottes favvo. Inte så mysigt att mata i knät med sånna kanske. Men du kan mata först så han blir glad, sen ta upp. Min kotte blir jätte arg om jag inte tar upp henne på hennes sätt, måste sätta handen framför nosen och putta med andra handen på rumpan så hon lixom för gå upp själv i handen. Sen är mitt bästa tips att vara vaken när kotte. Är vaken och sitta på golvet när han springer omkring. Lägg fram handen med jämna mellan rum tills han inte är rädd för den och sen ta upp för att gosa. Det hjälpte för mej och min kottis iallafall. Fin han är förresten!

MCF
2/1/15, 11:01 PM
#12

Tack så jättemycket för tipset! Ska absolut provas! Vi hängde lite igår natt när jag satt uppe sent och kollade på film :) han är väldigt ljudkänslig så sålänge jag knappt rör på mig så går det bra haha!

Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: