Annons:
Etikettbeteende
Läst 2105 ggr
shimmer
1/8/15, 3:28 PM

Kotte mindre aktiv, nästan slutat äta

på senaste tiden har min lilla kotte blivit allt mindre aktiv överlag. Jag trodde (som jag gjort inlägg om tidigare) att hon var gravid men eftersom inga bebisar dök upp och hon slutade äta lika mycket verkade det som att hon var skendräktig. Nu har hon dock nästan slutat äta helt och hon lämnar nästan aldrig sin filt. Hon verkar inte ha ont eller något utan verkar snarare deppig och eftersom hon inte äter eller dricker speciellt mycket så bajsar och kissar hon knappt något heller. Det skulle ju kunna bero på att det är vinter, men hon äter oroväckande lite ändå. Jag vet såklart inte om hon är uppe och springer något om nätterna men jag brukade tidigare höra henne när hon vaknade för att äta och dricka, nu brukar hon aldrig gå upp självmant utan jag behöver snarare väcka henne. Har inte heller sett henne vara uppe och riktigt springa omkring på ett bra tag.  

Är väldigt orolig för att hon inte får i sig tillräckligt mycket mat, och har bokat en veterinärtid på tisdag, men frågan är ifall det är tidigt nog? Jättetacksam för svar ifall ni känner igen det här beteendet hos kottar, Luna är min första kotte så blir väldigt orolig när hon beter sig så här 😕

Annons:
Laoghaire
1/8/15, 6:15 PM
#1

Ger du henne tillräckligt med ljus? Vi är ju inne i mörka tider och kottar kan få för sig att gå i ide och bli lite slöa om de inte får minst 12-14 timmars ljus när de sover. Usch vad hemskt. Äter hon gottismat när du ställer fram det? T ex blötmat eller mask?

// Johanna och Ester

AvyogAlge
1/8/15, 8:15 PM
#2

De kan også blive mindre aktive hvis de fryser. Har hun det varmt nok?

Og som Laoghaire skriver, så prøv at give hende noget rigtigt lækkert mad.

Angelica Hallberg
1/9/15, 5:35 AM
#3

Jag hade inte väntat till på tisdag. Ring o få en tid idag. Det kan gå fort när de slutar äta o dricka o de blir fort

shimmer
1/10/15, 9:28 PM
#4

#1 och #2 det kan mycket väl vara så att hon fått för lite ljus! När jag varit i skolan har det varit släckt i mitt rum och det mörknar väldigt fort utomhus, så jag har försökt se till att det är ljust så mycket som det går under dagen nu! Tack för tipset :) Jag köpte syrsor åt henne för några dagar sedan och dem äter hon mer än gärna som tur är, och hon har börjat äta mer mat nu och fått fart på magen, tror det kan vara tack vare tipset ovan^ om ljus :)

shimmer
1/10/15, 9:31 PM
#5

#3 ringde in för jag blev rätt orolig men tyvärr var det fullbokat! Även om hon åt mindre så fick hon ändå i sig både mat och vatten som tur var, så hon slutade inte äta helt och hållet. Men hon har iallafall börjat äta bättre nu så förhoppningsvis kommer det fortsätta i dem positiva riktningen, och på tisdag när jag ska till veterinären får vi se så allt ser bra ut

Laoghaire
1/12/15, 3:33 PM
#6

Vad skönt :) hur mår hon nu?

// Johanna och Ester

Annons:
shimmer
1/13/15, 8:07 AM
#7

Hon mår bättre! :) hon har börjat äta ordentligt igen så nu gäller det bara att hon ska börja röra lite mer på sig, vi ska till veterinären senare idag och kolla så allting ser bra ut :)

Angelica Hallberg
1/15/15, 5:33 AM
#8

Hur gick det?

Upp till toppen
Annons: