Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1108 ggr
EllinorNera
2014-12-24 23:56

Sjuk. Öroninflammation eller tumör.

Hej. Min igelkott har blivit sjuk. Det började för några dagar sen då hon kliade sig väldigt mycket på ena örat. Efter några dagar började hennes huvud luta åt vänster och taggarna på huvudet låg också mer åt vänster än rakt bak. Hon tappade även balansen och sover extremt mycket. Var hos veterinären (doctriver i Huddinge) och han kollade på hennes öronvax i mikroskop och såg en liten bakterietillväxt men inte alls så mycket som det brukar vara vid en inflammation. Han sa att antingen är det en inflammation/infektion eller så är det en tumör. Och då finns inget att göra. Men gick örondtoppar att behandla med två gånger om dagen i tio dagar. Min fråga till er är om era kottar haft öroninflammation nångång och vilka symptom dom visade och hur snabbt det gick över? Samt vad ni fick för medicin utskriven? Väldigt tacksam för svar. Så himla orolig dygnet runt att det ska vara en tumör. Har bara haft henne ett år och är verkligen fäst vid henne. Vill inte bli av med henne. Min bebis.

Annons:
[Wilbur]
2014-12-25 00:11
#1

Kan absolut inget om igelkottar .. Men råttor kan ju få "sne-skalle", kanske igelkottar också kan få det?

EllinorNera
2014-12-25 11:07
#2

Vad betyder det då?

[Wilbur]
2014-12-25 13:03
#3

Det var jag som virrade i natt. Tillståndet du beskriver, där igelkotten vrider huvudet på sne och blir virrig kallas inom "råttvärlden" snedskalle. Det kan bero på lite olika saker, nedan har du en länk där du kan läsa mer :) http://rattor.ifokus.se/articles/53db86868e0e743995000632-snedskalle

EllinorNera
2014-12-25 13:35
#4

Tack så mycket för svar och tips! Låter ju rimligt att något av detta skulle vara problemet.

Upp till toppen
Annons: