Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1353 ggr
[Salj06134]
12/21/14, 2:11 AM

Hjälp! Blod på taggarna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min lille kille är 14 veckor gammal och har under senaste veckan börjat gå igenom ett intensivt taggbyte, han har varit som en annan kotte, vresig, arg och har tom bitit mig några gånger, något han aldrig gjort tidigare. Man riktigt ser hur taggarna sticker ut på honom. Jag har hanterat honom varsamt, gett honom havrebad och låtit honom vara ifred en hel del också., han verkar ha mycket ont :( Nu när jag tog upp honom ikväll märkte jag något som ser ut som blod på taggarna? Trodde det var bajs först men det måste nog vara blod? Hjälp! Så nu blir jag jätteorolig, vill inte tvätta honom heller då jag tänker att det kan vara bra att visa veterinären? Samtidigt blir jag rädd för infektion? Vad kan det vara, ohyra? För det kan väl inte vara så smärtsamt att byta taggar att man blöder? Eller? Jag försöker undersöka det men kan liksom inte se in under taggarna, han har inga andra sår någon annanstans. Hjälp vad tror ni?? Ska direkt ringa Roslagstull imorrn (de enda i Stockholmsområdet som verkar ha öppet söndagar?) Alla råd och tips eller aningar mottages tacksamt!!

Annons:
VildaVittra
12/21/14, 2:32 AM
#1

Annars har Ultuna djursjukhus (i min mening Sveriges bästa) i Uppsala öppet dygnet runt och man får ringa för att rådfråga dom.

Kan verkligen inget om igelkottar, så kan inte råda dig. 

018-67 26 80

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Angelica Hallberg
12/21/14, 9:26 AM
#2

Jag vet inte om de kan blöda vid taggbyte men borde inte va omöjligt. Att han blivit som en annan kotte är normalt vis taggbyte, våra ena hona va jättebra o bet oss mycket. O det höll i sig ett tag. Ring i hör med veterinären. Hellre en gång för mycket än fler lite. Men jag tror inte du behöver va orolig Han har inte kommit nåt rött att tugga på som han skummat ut på taggarna sen?

[Salj06134]
12/21/14, 10:07 AM
#3

Ja det skulle det kanske kunna vara.. Jag har hittills aldrig sett honom skumma, och kan inte heller komma på något förutom sin vanliga mat som han skulle kunna ha kommit åt hmm.. Sitter nu och väntar på att veterinären ska öppna vid 11.. Igår lekte vi i 2 timmar och han har under natten ätit upp all sin mat och vatten samt flyttat runt flera av sina hus, riktigt rejvat loss. Han verkar må bra förutom att han är väldigt mycket argare.. Vilken får en orolig mamma att må lite bättre..! Väntar och ser vad de säger på Roslagstull..

[Salj06134]
12/21/14, 11:47 AM
#4

Har pratat med Roslagstull nu, även Ultuna djursjukus, men de hänvisade till Roslagstull. De sa i alla fall att det inte skulle vara någon fara, om inget blöder nu eller har förvärrats, och att jag skulle fortsätta hålla ett öga på det. Hon sa att igelkottar har aktiva blodkärl i(eller i anslutning till?) taggarna, precis som fåglar tydligen , så att det antagligen är något som har hänt i samband med att en ny tagg har kommit ut. Att jag ska försöka göra rent området med tops och om det uppstår igen boka tid direkt.. Får väl köra på det helt enkelt även om jag känner mig orolig för infektionsrisk.. Hon verkade inte tycka att jag skulle bada honom utan att tops var bättre..? Det knepiga är att jag bara kan komma åt på taggarna, inte på själva såret eller vad det är "under taggarna".. Alla tips är fortfarande välkomna!

Upp till toppen
Annons: