Annons:
Etikettfoder
Läst 1899 ggr
[Salj06134]
11/21/14, 10:29 AM

Vägrar allt annat än torrfoder?

Hej!

Min lilla kille är bara 10 veckor gammal och har varit hos mig i 2 veckor. Det har fungerat väldigt bra och han verkar trivas utmärkt! :) Men jag blir lite småorolig då han vägrar all annan mat än torrfoder? Jag har provat; mjölmask vid flertalet tillfällen, syrsor, zophobas, mjau blötmat 2 olika smaker samt kyckling, kalkon och grönsaker utan kryddor.. Även en liten bit ost eller frukt.. Har även en böklåda för honom då jag tänkte att han kanske blir sugen på levande föda om han får leta själv.. men nej..

Anledningen till att jag blir orolig är att han nästan såg "förstoppad" ut igår då han såg ut att gnugga rumpan mot marken? Jag kanske inbillar  mig? Är det väldigt dåligt för honom att bara äta torrfoder, om det nu är det han vill? 

Tacksam för svar!

Annons:
Tina-A
11/21/14, 11:40 AM
#1

Min ena hona vågade inte prova annat än torrfoder förrän hon hade blivit 5-6 månader, så ibland tar det tid. Prova då och då med annat och var beredd på att det ibland tar tid :) en av mina tjejer vägrar levande mjölmask men älskar torkade!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

vanssvega
11/21/14, 8:56 PM
#2

Samma sak med min kotte, han äter inte annat om inte jag tar bort torrfodret

AvyogAlge
11/22/14, 10:27 AM
#3

Bliv ved med at prøve med f.eks. melorm/ mjölmask. Nogle gange skal de vende sig til det. :)
Her i Danmark er der mange der kun fodre med katte tørkost, og pindsvin/ kottar kan blive adskillige år gamle uden at få andet. Der er bare ikke fibre nok i kattetørkost, så det er en god ide at blive ved med at servere insekter for ham.
Har du prøvet at give ham tørrede insekter?

mc83
11/22/14, 11:06 AM
#4

Jag har fått alla mina kottar att äta lagad kött/kyckling och torrfoder. Jag portionerade upp köttet i en skål med lite torrfoder i. Så gjorde jag varje kväll när jag la fram maten. 2-3 dagar sen började alla äta kött istället för bara torrfoder. Dvs prova att ta bort skålen med torrfoder och blanda lite torrfoder med kött. Då kommer de provsmaka på köttet. Det fungerade för mina igelkottar.

[Salj06134]
11/22/14, 11:42 AM
#5

Ja, jag har både provat torra och döda syrsor, eftersom han inte åt dem :) Men jag tror också att det bara är att fortsätta prova.. Ska prova det att blanda torrfoder och blötfoder/kyckling varje dag..
Ska prova med pinkies idag också! Och ägg. Tack för alla tips!

[Salj06134]
11/23/14, 10:22 AM
#6

Igår åt han både en pinkie och blötmat, hurra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: