Annons:
Etikettbeteende
Läst 2138 ggr
vanssvega
2014-11-13 01:10

Hjälp! Nybadad kotte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis badat min lilla Raphaello för allra första gången. Det gick inte alls som jag hade hoppats och sitter nu här framför datan med lite oro i kroppen.

Jag badade honom i mitt avlånga handfat jag har här hemma hos mig, så att han kan gå runt lite och inte känna sig så instängd. Sens min prins kom till mig har han varit helt underbart och förvånansvärt gosig. Jag känner verkligen att vi hade en riktig stabil "kontakt" och han har visat tecken på att han är väldigt bekväm i mig. 

Han luktade lite usch idag och jag tänkte att jag ger det ett försök att bada honom. Han blir lite orolig när han närmar sig mot vattnet men för att han ska känna tryggheten i att jag är där lade jag min hand bredvid honom för att han ska kunna vända sig till mig så fort han blir skrämd. Han blev väldigt orolig och nu i efterhand tänker jag att det bland annat hade kunnat bero på att han halkade lite med tassarna och råkade doppa nosen lite grann i vattnet, trots att jag inte alls hade mycket vatten. Jag borstade lite mjukt på hans taggar med en tandborste och lyfte sedan ut honom ur badet i en handduk. Han kröp snabbt upp mot min hals och tryckte sig mot mig och vilade. Jag kände verkligen hur han kände sig trygg och äntligen blivit räddad av mamma. När jag satte mig på sängen med honom i famnen så hade han väldigt bråttom ut ur handduken och ville absolut inte torkas klart. Jag försökte linda runt handduken igen då jag vet att det är viktigt att han blir torr innan han börjar springa och leka.

Jag försökte bära upp han och då fnyste han gång på gång trots att jag rörde handen sakta mot honom och försökte klappa han lite. Nej, han var super arg och rädd. Han har fnyst åt mig tidigare när han precis vaknat och jag ska bära upp han, bara lite lätt då han drar ner taggarna snabbt igen. Men idag var det något annorlunda. Jag förstår att det kanske var skrämmande för honom så tillslut bar jag han till sin "bur" så att han fick lugna ner sig ifred, men här sitter jag och är väldigt orolig. Ogillar han mig nu? Vad ska jag göra för att få tillbaka hans trygghet? Hur var första gången för er?

Här har vi en tjurig kille på bilden, det här var i början innan jag släppte ner honom på sängen.

Annons:
[hedgethehog]
2014-11-13 01:15
#1

Oh jag badade också min kotte idag, för första gången! Han ville gärna ut ur handfatet då han inte verkade trivas där, så jag tog upp honom och torkade honom. Efter att han badat så har han faktiskt blivit liiite mer tam än innan, han fnyser till när jag kommer med handen för snabbt oså men fnysningarna lugnar sig snabbt. Dock går han och kliar sig mycket på sidorna, hm..
Ge din kotte lite godis och ta upp han i en filt och gosa? 🌛

vanssvega
2014-11-13 01:18
#2

Vilket sammanträffande :) Min prins tyckte inte alls om detta, han blev motsatsen till mer tam tyvärr. Får lite ångest haha.. Ja han kliar sig väldigt mycket på sidorna, han tappar dock taggar just nu så det är även kanske därför han är så tjurig just nu. Bra tips! Ska testa med en gång.

[hedgethehog]
2014-11-13 01:21
#3

#2 Min kotte tappar också sina taggar nu, körde du med vanligt vatten-bad eller havre-bad? Jag gjorde ett havrebad till min Hedge 🙂
Ja gör det, han lär nog återhämta sig rätt snart!

vanssvega
2014-11-13 01:24
#4

Jag körde ett vanligt vatten-bad! Det är det som är grejen, jag borde kört på havre-bad kom jag på nu i efterhand när jag gick in och läste mycket här. Jag tror att ett havre-bad hade lugnat ner honom otroligt mycket, speciellt nu när han tappar taggar, men jag kan inte bada han nu förens om ett tag, och ännu mindre nu när han är lite sur..

[hedgethehog]
2014-11-13 01:27
#5

#4 Jag funderade på om jag skulle köra vanligt eller med havre, tyckte väl att havre lät bäst men vatten är nog lika bra ändå! Nu får din lilla kotte vila upp sig efter detta badet och det är ju bra då det ska vara ett rätt långt uppehåll mellan baden, för då återhämtar han sig och ni kan köra på nytt nästa gång eller hur? Lägg inte skulden på dig själv, finns massor med andra som har vanligt vatten-bad och det funkar ju olika på alla små kottisar. Så inget fel med det ❤️

vanssvega
2014-11-13 01:46
#6

Jag får absolut inte ta upp honom, han bara fnyser och hoppar till ordentligt. Stackars lille, känner mig som en sjukt misslyckad ägare. Jag gör ett nytt försök imorgon, vi båda kanske måste sova på saken.

Annons:
[hedgethehog]
2014-11-13 01:50
#7

#6 Åh vad tråkigt.. 😕 Men så var min kotte precis när jag fick hem honom, det går över på några timmar eller någon dag. Hoppas det går bättre imorgon(idag)

Angelica Hallberg
2014-11-13 06:11
#8

Han lugnar sig :) noga när de badar är att se till så de inte blir kalla där de är fuktiga. Taggat kan va vääääldigt jobbigt o en del kan börja bitas då. Badet igår kommer inte göra så att han ogillar dig. En del gillar bara inte att bada :) Så gosa på ni.

vanssvega
2014-11-13 06:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har jag tagit hjälp av min kära vän Lala Särner som äger igelkotten Bill Murray. Hon är en enastående ägare, en kärleksfull och kunnig sådan. Efter allt kämpade för att få komma ur handfatet måste Raphaello blivit väldigt trött. Samtidigt som det förmodligen är hans allra första kontakt med vatten, på det sättet kan det ha blivit en liten chock för honom.

Jag började med att erbjuda lite god mat för att locka fram honom lite, det hjälpte dock inte så vi körde på 1,2,3 knepet. På tre tog jag upp honom och la honom på min mage i sängen. Och ja, nu får jag klappa honom lite försiktig för han. Jag är så otroligt lättad eftersom att Raphaello hade en väldigt stark reaktion till detta.

Jag har varit så orolig så jag har inte kunnat sova på hela natten. Nu vet jag iallafall att saker och ting lugnar sig och för att få tillbaka hans förtroende lite mer har jag faktiskt bestämt mig för att börja läsa Godmorgon sagor. Godmorgon blir det ju eftersom att han är nattdjur haha. Men det här kommer i längden hjälpa eftersom att han kommer känna igen min röst bättre och förmodligen bli bekvämare i att veta att jag är här. 

Nu ligger vi här i sängen och Raphaello gräver in sig i täcket och myser, snart är det dags för han att gå sova och för mig att gå till skolan. Problemet är för tillfället löst men om ni har råd fakta eller någonting fiffigt att dela med er av så gör gärna det! Tack på förhand!

vanssvega
2014-11-13 06:24
#10

#8 Tack för svaret, känns mycket lugnare nu!

Tina-A
2014-11-13 06:46
#11

Ja, jag tror också att han tyckte det var lite läskigt och är lite extra avvaktande en liten stund på grund av det. Men det kommer gå över! :) hantera honom som vanligt så ska du se att allt blir som vanligt igen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

emmafelicia
2014-11-13 08:27
#12

Åh, Bill är ju pappan till min kotte, haha!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

mc83
2014-11-13 16:26
#13

Jag brukar bada mina kottar regelbundet. Det har aldrig varit något problem att lära de. Kanske för att de aldrig badat själva första gången… De har fått en "mentor" med sig i badet (dvs en van kottebadare) 🙂 Det är bara att ha tålamod och ge kotten lite tid så kommer det fungera. Belöning och prata lugnt med kotten kanske fungerar när den badar?? Sen gillar vissa bada mer än andra.

Annons:
vanssvega
2014-11-13 21:27
#14

Tack alla!

Upp till toppen
Annons: