Annons:
Etikettbeteende
Läst 1535 ggr
[hedgethehog]
11/11/14, 6:29 PM

Spottar på taggarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ligger i sängen med Hedge, har dragkamp o myser haha. 😂
Helt plötsligt började han spotta vitt 'saliv' på några av hans taggar, jag har läst om att kottarna gör det för att hålla taggarna fräscha o rena, är det så?
Har även läst att det kan vara gift i spottet som kan bli giftigt för oss om vi råkar sticka oss på taggarna? 🤔

Annons:
[hedgethehog]
11/11/14, 7:11 PM
#1

Finns det någon här inne som vet varför kottar spottar vitt saliv på sina taggar? ☀️

Laoghaire
11/11/14, 7:29 PM
#2

Det är ingen som vet igentligen. Finns många teorier om att de gillar doften eller vill smälta in i sin omgivning. Inte direkt giftigt, inte mer än att det kan klia lite extra i handflatorna när man sticker sig på taggarna :P det är roligt att se när dem går igång så njut av synen ^.^

// Johanna och Ester

Tina-A
11/11/14, 7:35 PM
#3

När dom smakar något de tycker smakar gott brukar de "skumma", alltså spotta på sig själv. De sprider den goa doften till sig själva.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[hedgethehog]
11/11/14, 7:53 PM
#4

#2 & #3 Jaha oki, vi hade lite dragkamp med en utav våra filtar som vi myste i innan, och helt plötsligt spottade han haha😛

AvyogAlge
11/11/14, 8:50 PM
#5

Jeg tror på teorien om at de gør det for at kamuflere deres lugt. Der er eksempler på at der har været pindsvin/ kottar i haver, hvor der også har været hunde, uden at hundene har opdaget pindsvinene/ kottarne. 🙂

emmafelicia
11/12/14, 1:10 AM
#6

Håller med #5, ofta när de hittar en lite udda doft så gör de det för att kamouflera och typ skrämma bort rovdjur lite tror jag, som kan reagera på lukten och inte vågar sig på dem liksom.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Annons:
ilsebilse
11/12/14, 1:20 AM
#7

Våran kotte gör det när hon träffar på nya lukter, typ handkrämer, tvålar m.m men hon går riktigt igång om man träffat mågot annat djur. Jag hade en hund som la huvudet i knät på mig och när jag tog upp våran kotte på kvällen gick hon bananas. Hon slickade som en galning på mina jeans och sen skummade hon.

[hedgethehog]
11/12/14, 9:51 PM
#8

#7 Ojoj haha! Jag har två missar här hemma men har inte märkt att Hedge reagerat på det, ÄN.. 😃

ilsebilse
11/12/14, 10:27 PM
#9

Kanske för att din kotte är van? Vi har inga andra djur så det blir nog väldigt spännande för henne 😄.

Upp till toppen
Annons: