Igelkottens beteende

Spottar på taggarna

2014-11-11 18:29 #0 av: [hedgethehog]

Ligger i sängen med Hedge, har dragkamp o myser haha. Gapskrattar
Helt plötsligt började han spotta vitt 'saliv' på några av hans taggar, jag har läst om att kottarna gör det för att hålla taggarna fräscha o rena, är det så?
Har även läst att det kan vara gift i spottet som kan bli giftigt för oss om vi råkar sticka oss på taggarna? Funderar

Anmäl
2014-11-11 19:11 #1 av: [hedgethehog]

Finns det någon här inne som vet varför kottar spottar vitt saliv på sina taggar? Sol

Anmäl
2014-11-11 19:29 #2 av: Laoghaire

Det är ingen som vet igentligen. Finns många teorier om att de gillar doften eller vill smälta in i sin omgivning. Inte direkt giftigt, inte mer än att det kan klia lite extra i handflatorna när man sticker sig på taggarna :P det är roligt att se när dem går igång så njut av synen ^.^

Anmäl
2014-11-11 19:35 #3 av: Tina-A

När dom smakar något de tycker smakar gott brukar de "skumma", alltså spotta på sig själv. De sprider den goa doften till sig själva.

.: Dance like there is no tomorrow :.

Läs min blogg - www.hejtina.blogg.se

Anmäl
2014-11-11 19:53 #4 av: [hedgethehog]

#2 & #3 Jaha oki, vi hade lite dragkamp med en utav våra filtar som vi myste i innan, och helt plötsligt spottade han hahaLipar

Anmäl
2014-11-11 20:50 #5 av: AvyogAlge

Jeg tror på teorien om at de gør det for at kamuflere deres lugt. Der er eksempler på at der har været pindsvin/ kottar i haver, hvor der også har været hunde, uden at hundene har opdaget pindsvinene/ kottarne. Ler

Anmäl
2014-11-12 01:10 #6 av: emmafelicia

Håller med #5, ofta när de hittar en lite udda doft så gör de det för att kamouflera och typ skrämma bort rovdjur lite tror jag, som kan reagera på lukten och inte vågar sig på dem liksom.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Anmäl
2014-11-12 01:20 #7 av: ilsebilse

Våran kotte gör det när hon träffar på nya lukter, typ handkrämer, tvålar m.m men hon går riktigt igång om man träffat mågot annat djur. Jag hade en hund som la huvudet i knät på mig och när jag tog upp våran kotte på kvällen gick hon bananas. Hon slickade som en galning på mina jeans och sen skummade hon.

Anmäl
2014-11-12 21:51 #8 av: [hedgethehog]

#7 Ojoj haha! Jag har två missar här hemma men har inte märkt att Hedge reagerat på det, ÄN.. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.