Annons:
Etikettfoder
Läst 1718 ggr
shimmer
11/11/14, 9:36 AM

Lägga till torrfoder under gravididet?

Hej! Tycker ni jag borde köpa kattunge-torrfoder till min gravida kotte som supplement så att hon får i sig mer fett och näring till sig själv och framtida bebisar? Hon äter just nu Royal Canin light.

Annons:
Tina-A
11/11/14, 7:34 PM
#1

Jag tycker att du i första hand ska se till att du ger tillräckligt med insekter, gärna syrsor eller kackerlackor som är extra näringsrika.

Sen om du vill ge 2 foder så kan det vara bra. I USA är det mer regel än undantag att man blandar olika foder faktiskt. Jag tycker du ska komplettera med eller helt byta till http://orijen.se/cat-food/cat-kitten/. Dels är fodret spannmålsfritt, vilket inte Royal Canin är, men också är det lite skillnad på hur fodret är sammansatt. Royal Canin har inte så mycket ingredienser men däremot väldigt mycket tillsatser, medan Orijen Cat&Kitten har fler ingredienser (ex kyckling, kycklinglever, sill, kalkonkött, kalkonlever, ägg, lax, fågelhjärta) och istället väldigt få tillsatser. Det är mer fett i det också och det kan hon behöva nu :) Det är ett bra "allround-foder" också som du kan ge även efter att hon fött.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AvyogAlge
11/11/14, 8:48 PM
#2

Jeg giver i forvejen 4 forskellige slags foder og insekter. Det er en god ide altid at køre med flere slags foder, da dit pindsvin/ kotta højst sandsynlig får dårlig mave, hvis de skifter fra et mærke til et andet, og det kan være det mærke du bruger pludselig går ud af produktion. ( Jeg har selv oplevet det. Vi kan ikke købe Mazuri Insectivor Diet mere i Danmark. Det var ellers mit ynglings foder ).
Det meste kattemad er lidt for fedt, så jeg ville nu ikke bekymre mig om hvorvidt det er fedt nok. Hvis du gerne vil give hende mere fed mad er det bedre at give fede insekter som Tina - A også skriver.  Jeg vil bl.a. foreslå voksmøllarver. 🙂

Det er lidt forskelligt hvilket foder jeg har brugt. Fortiden bruger jeg :
Optima Cat Light Chicken & Rice
Royal Canin Light 40
Royal Canin Kitten Sterilised
& Spikes Dinner

Jeg stopper nok snart med Royal Canin Kitten Sterilised da jeg synes den er lidt for fed.

Tina-A
11/11/14, 8:50 PM
#3

#2: Vad är voksmøllarver? 🤔

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AvyogAlge
11/11/14, 8:53 PM
#4

Jeg kan ikke finde det svenske navn.  🤔 På engelsk hedder de wax worms

Tina-A
11/11/14, 9:04 PM
#5

Aha, det är typ malens larver. Vet inte om det finns något bra ord för det.. Har aldrig sett sådanna säljas här men har läst om wax worms på utländska forum, alltså mal-larver. Folk verkar gillar det! Undrar var det går att få tag på..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AvyogAlge
11/11/14, 9:13 PM
#6

Her kan man købe dem på alle terrarie messer. De er ret fede, men super lette at have med at gøre.  🙂
Tak fordi du fortalte mig hvad de hedder på svensk. 🙂

Annons:
AvyogAlge
11/11/14, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jeg ved ikke hvorfor, men de har altid været i den her slags æsker, selvom jeg har købt dem af forskellige personer.

shimmer
11/12/14, 12:27 PM
#8

Tack för svaren! :) jag var på zoo i Bromma blocks igår (rekommenderar verkligen, jättebra utbud!) och frågade en som jobbade där vilket kattungefoder som var bäst för gravida igelkottar. Hon sa att applaws var bland de bättre, så jag köpte en liten förpackning applaws kitten! :) kommer förmodligen byta foder så småningom, men vill vänta till gravidideten osv är över

Upp till toppen
Annons: