Annons:
Etikettfoder
Läst 2291 ggr
[hedgethehog]
11/8/14, 8:30 PM

Äta zophobas

Hejhej! Igår flyttade en liten kotte vid namn Hedge hem till mig. Idag var jag inne i zooaffären och köpte pinkisar och zophobas. Min fråga är, hur ofta och hur många zophobas ska jag ge Hedge? 🎁

Annons:
Tina-A
11/8/14, 8:44 PM
#1

Innan du ger zophobasarna, lägg gärna i lite goa grönsaker till dom (tex morot, gurka eller paprika). Då blir dom ännu lite mer näringsrika har jag läst :)

Jag vet att alla gör lite olika, jag tycker det beror lite på hur tjock igelkotten är till att börja med. Är dom lite tjocka kan man gärna hålla igen, men jag brukar ge 2-3st i taget kanske 2 gånger i veckan. Det varierar lite, ibland blir det ännu fler och ibland färre!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AvyogAlge
11/8/14, 9:14 PM
#2

Som Tina skriver er de ret fede, så man skal holde lidt igen, så du skal nok give mindre end en om dagen.

Tina-A
11/8/14, 9:26 PM
#3

Det beror kanske också på hur aktiva dom är på nätterna, hur mycket kotten kan äta utan att bli tjock. Så vad som funkar för en kotte funkar kanske inte för en annan! Jag har tex en vilding som röjer runt som en tok på natten och en annan som knappt lämnar sovburen alls :/

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[hedgethehog]
11/8/14, 10:45 PM
#4

#1 Okidoki, tack så jätte mycket för svar! Hedge är inte speciellt tjock, vad jag själv ser haha. Och pinkisar? Jag har läst att vissa ger kotten 1 pinkis varje vecka (som godis) 🙂

AvyogAlge
11/8/14, 10:55 PM
#5

Jeg har selv et overvægtigt pindsvin/ kotta som har fået for meget foder fordi han var meget aktiv. Ca. ved 2 års alderen begyndte han at blive meget overvægtig.  Så jeg vil holde fast i at man altid skal være varsom, når man giver fed foder som f.eks.  zophobas. Husk på at en af de mest normale dødsårsager for pindsvin/ kottar er fedtlever.
Jeg har ikke selv givet pinkies, men det er også meget fed foder, så pas på ikke at give det for meget. (Desværre ved jeg ikke hvad for meget er 🙂, det kan godt være en gang om ugen går an. 🙂)

[hedgethehog]
11/8/14, 11:59 PM
#6

#5 Hejhej! Jaha oki, så det ska helst ges som lördagsgodis, om man säger så.  😉

Annons:
[hedgethehog]
11/11/14, 10:55 PM
#7

! Någon runt om Göteborg som vet vilken zoo-butik som säljer mjölmaskar? 🤔

Tina-A
11/11/14, 11:03 PM
#8

Jag bor inte där men de flesta gör det, men har dom "gömda" så man får fråga efter dom.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[hedgethehog]
11/11/14, 11:14 PM
#9

#8 Okidoki, min kille har praktiserat på två zoo-affärer o ingen har det 😕
Ska kolla med affären som ligger nära mig, ifall dom har det, imorgon! ✨

kent
11/12/14, 9:17 AM
#10

annars så sänder jag….reptilgrottan.se 🤫

[hedgethehog]
11/12/14, 10:03 PM
#11

#10 Oh nej men tack så mycket! Vill helst hämta upp maskarna ❤️

[hedgethehog]
11/13/14, 1:05 AM
#12

Har åkt på en rejäl förkylning, har alltså inte kommit ut än och köpt några mjölmaskar.. 😕Jag hoppas på att bli bättre imon, isåfall ska jag ut och handla lite på zoo-affären! Har tänkt på att börja odla mjölmaskar, för att se om det är bättre än att springa till affären när dom är slut, finns det någon av er som odlar/föder upp egna mjölmaskar/zoophobas? Hur gör ni?😊

Angelica Hallberg
11/13/14, 6:35 AM
#13

Jag gör. Ha i rikligt med havregryn o exempelvis gurka för vätskans skull. Byt gurka varje dag så det inte blir mögel. Låt en del maskar utvecklas till skalbaggar. Så lägger de nya larver. De blir som vita stela saker så tro inte de är döda då :)

Annons:
[hedgethehog]
11/13/14, 11:37 AM
#14

#13 Okidoki tack så mycket för svar! Behöver jag flytta på bebisarna/äggen eller kan jag låta dem ligga där mjölmaskarna är? 🙂

AvyogAlge
11/13/14, 11:43 PM
#15

Melorm/ mjölmaskarnas babyer og æg, kan du bare lade ligge i havregrynene. Men med tiden bliver havregrynene spist og så skal melormene/ mjölmaskarna skiftes. Jeg ved at nogle flytter de mjölmaskar der bliver til biller over på håndklæder så ægene bliver lagt der, og det kan være det er smartere. Men det andet fungere fint for mig. 🙂

Upp till toppen
Annons: