Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 4639 ggr
shimmer
11/5/14, 8:24 PM

Hjälp ang gravid igelkott!?!

Hej! Jag var bortrest under höstlovet och hade fixat igelkottsvakt till min 6 månader gamla kotte Luna, men under natten där hade hon lyckats rymma iväg till deras (han-)igelkottes bur.  Vi misstänker starkt att dem har parat sig och att hon nu är gravid, och varken jag eller kotten är redo att ta hand om igelkottsbebisar. Hon är bara 6 månader och det känns som att det är så riskabelt och att hon är för ung för att få bebisar när hon precis blivit ett halvår. Sedan är det ju höst också och jag har som sagt inte kollat upp detta tillräckligt för att känna mig säker på att det kommer gå bra. Även om jag skulle läsa på mer och ha koll på vad det innebär vill jag inte att hennes liv ska riskeras för att föda bebisar som jag dessutom är rätt säker på att hon inte kommer kunna ta så bra hand om. 

Både jag och igelkottsvakten har kontaktat Doctrivet i Huddinge och dem säger att det finns en slags "dagen efter-"spruta, men det känns nästan ännu mer riskabelt och onaturligt  i och med att jag aldrig hört talas om det och inte heller vet vad det innebär. Jag har kontaktat veterinären och ska dit med kotten imorgon och göra en vanlig koll och få reda på lite mer om sprutan.

Jag vet verkligen  inte hur jag ska göra nu, hade verkligen inte planerat att börja föda upp igelkottar men är rätt säker på att hon är gravid i och med att t.ex hennes bröstvårtor redan börjat synas (det har gått ungefär 6 dagar sedan de tros ha parat sig).

Om någon har erfarenhet av "dagen efter-"spruta, vet något om uppfödning eller har ett förslag på vilket som skulle vara det bästa alternativet får ni jättegärna skriva här!! Är i stort behov av hjälp och tips.

Annons:
Angelica Hallberg
11/6/14, 5:41 AM
#1

Vet inget om dagen efter spruta. Hur mycket väger din kotte ? Rådet de ger är att para när honan är mellan 5-9 månader första kullen men inte efter 1 år. Så åldersmässigt bör det inte va nån fara. Heidi här på iFokus som är Sajtvärd har fött upp flera kullar och känner dessutom till doctrivet. Hon svarar med all säkerhet. Jag skickar ett sms till henne så hon går in o kollat. Lycka till oavsett vad du väljer.

shimmer
11/6/14, 12:05 PM
#2

okej tack så mycket! Jag ska ta och väga henne ikväll när jag kommit hem, hon har blivit knubbigare sedan jag lämnade henne hos kottevakten, förmodligen för att hon är gravid och äter mer nu när hon är det

Tina-A
11/6/14, 12:42 PM
#3

Vilket otur att det blev helt oplanerat! Jag hoppas allt går bra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

shimmer
11/7/14, 6:49 PM
#4

ca 340 g vägde hon nu, jag hade inte tillgång till världens bästa våg men i jämförelse med vad hon tidigare vägt så har hon definitivt gått upp i vikt! Eftersom ingen jag pratat med verkar känna till sprutan så vill jag inte riskera något genom att ge henne den. Även om gravidideten också innebär en stor risk känns det samtidigt mer naturligt än att hon ska bli av med sina ungar via en spruta. Skulle verkligen behöva lite mer tips (väldigt gärna från Heidi också om hon ser detta) på hur jag ska hantera den här situationen för att det ska bli så bra som möjligt! Jag har de senaste dagarna läst på mycket kring graviditet och uppfödning på flera olika hemsidor och försökt ta reda på allt viktigt, men det är som sagt ett stort ansvar som jag inte var beredd på  så därför hoppas jag på lite hjälp i form av tips etc. :)

AvyogAlge
11/8/14, 6:23 PM
#5

Jeg håber du forstår dansk 😉
Dit pindsvin/ kotta er både gammelt nok og vejer nok til at få unger, så det skal du ikke bekymre dig om.

Når langt de fleste gange pindsvin/ kottar får unger går det helt af sig selv. Hun skal bare have en god solid hule, hvor der er plads til hende og hendes unger, og så skal du være ekstra opmærksom på at der er varmt nok i det rum eller bur, du holder hende i, når hun nu får unger om vinteren. Hvis du har hende gående sammen med et eller flere andre pindsvin/ kottar skal hun tages fra, så hun går alene, da de andre pindsvin/ kottar kan finde på at dræbe ungerne.

Når hun har været gravid i 30 dage får hun brug får noget ro (Det er også her du tager hende fra, hvis hun går sammen med andre pindsvin/ kottar). De fleste pindsvin/ kottar føder efter 35 dage.

Når ungerne er kommet skal du ikke kikke i hulen i de næste to uger, da hun ellers kan finde på at slå ungerne ihjel. Når ungerne er minimum 14 dage kan du begynde at tage dem op. Og så er det en god ide at tage dem op hver dag, så de bliver håndtamme). 9 ud af 10 gange er det ikke svære end det. 🙂

Angelica Hallberg
11/9/14, 6:30 AM
#6

Förstod du det avyogAlge skrev? Det viktigaste är som sagt att de får total lugn o ro några dagar innan de föder. Runt dag 35 föder de. O när hon fött så får du INTE titta… O det är jätteviktigt annars kan hon bita ihjäl eller på annat sätt döda dem .. Du får alltså BARA fylla vatten o mat annars låta va i fred. när de är 2 -3 veckor kan du börja titta o hantera bebisarna beroende på hur mamman reagerar.. se till o ha varmt i rummet hona föder i. O lägg gärna sönderrivet toapapper utanför boet några dagar innan. Då märker du när hon börjar bädda o krafsa. Oftast går födslar bra. Ibland (sällan dock) överger mamman bebisarna o då får du flaskmata dem med kattersättning som finns på apotek eller lammnäring som finns på granngården o är betydligt billigare.

Annons:
Lia
11/11/14, 6:49 PM
#7

#6 Hur kommer det sig att honan dödar ungarna om man tittar?

Angelica Hallberg
11/11/14, 11:03 PM
#8

De kan bli nervösa o stressade … speciellt risk för förstföderskor… O tyvärr så reagerar en del med att de dödar hellre bebisarna än att nån "obehörig" får tag i dem. Så absolut inte innan 2 veckor… då kan du passa på att kika när honan äter men försök läsa av hennes reaktioner. Vid 3 veckor kan du hantera dem dagligen :)

shimmer
11/12/14, 12:18 PM
#9

Okej tack så mycket för svaren!! :)

Tina-A
12/10/14, 8:29 PM
#10

Hur har det gått?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

shimmer
12/10/14, 8:39 PM
#11

Än så länge har det inte kommit några bebisar, det har gått 40 dagar så börjar tro att hon kanske inte är gravid, men man vet aldrig. Hon har ju påvisat många symptom så om det kommer några bebisar borde de komma vilken dag som helst nu!

Kottejulle
2/1/15, 9:35 PM
#12

Har det kommit bebisar

cajsa fluff muff
2/17/15, 2:31 PM
#13

Hej! jag vet att detta kanske är lite olempligt och uppnosigt av mig… men jag ska försöka att få pappa at gå med på att låta mig ha en igelkott (jag är 13 och har god erfarenhet av djur.) du sa att du inte är redo att ha flera igelkottar så skulle du kunna tänka dig att sälja en till mig till ett billigt pris? förlåt om jag får det att låta olämpligt med jag vill ha en och jag måste ha ett väldigt billigt pris (ca 7-800 kr) om pappa ska tillåta det. om du kan säga var i landet du bor så kan jag se om jag kan hjälpa dig. (för du sa väll att du inte ville ha så många igelkottar??)  Tack så mycket. svara om du är inreserad eller inte! P.S. jag tror att den där sprutan är till för att få henne att föda lite senare?

Tack

//Cajsa fluff muff

Annons:
Heidi
2/17/15, 4:23 PM
#14

#13 Eftersom du bara vill ge så lite för en igelkott vill jag bara kolla så du räknat med att det kan tillkomma veterinärutgifter om igelkotten blir sjuk? Det kan snabbt bli flera tusen. De inte bara inköpet för ett djur som kostar, det måste du ha med i beräkningen.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

shimmer
2/17/15, 4:54 PM
#15

#13 det blev inga bebisar, hon var skendräktig!

emmafelicia
2/18/15, 11:54 PM
#16

Plus att en del annat är dyrt också ju. Maten är inte helt billig, hjulet kostar en del, eventuell värmelösning om det är för kallt i huset/lägenheten (spenderat 750kr bara på att ha smarta värmelösningar för min kotte), någon typ av bur är bra att ha, och de kostar ju också. Veterinärkostnader som Heidi sa, och försäkring som kostar månadsvis. Det blir ändå en del sammanlagt, särskilt första månaden eller så.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Upp till toppen
Annons: