Annons:
Etikettallmänt
Läst 1294 ggr
[JenniN]
10/1/14, 10:31 PM

Igelkott som husdjur.

Jaha, jag har hört att man kan ha igelkott som husdjur men trodde inte att det var så stort att det hade en egen ifokussajt =) . 

Men jag har lite funderingar, hur fungerar det egentligen? 
Fångar man en igelkottbebis som man sen gör tam? Kan man ha igelkottar som utomhuskottar så som man har utomhuskatter?  Om man inte tar en igekottbebis som var "vild" från början, vart kommer de då ifrån? Hur långt bak i ledet finns det förföräldrar som man har dokumenterat? Alltså hur längesen var det som dom var "vilda" ? 

Och vad kostar en igelkott? Vad äter dom? går de på låda? 

Haha nu vart det massor av frågor på samma gång, men med lite tur är det någon som orkar svara på alla! 
Mvh Jen

Annons:
[krysopras]
10/1/14, 10:46 PM
#1

Nej, man får inte fånga vilda igelkottar och ha som husdjur. Det är förbjudet. Igelkottarna här är uppfödda till sällskapsdjur och heter afrikansk dvärgigelkott.

Tina-A
10/2/14, 11:38 AM
#2

Fångar man en igelkottbebis som man sen gör tam? Nej, det är inte tillåtet att ta hem några vilda djur. Kan man ha igelkottar som utomhuskottar så som man har utomhuskatter? Nej, afrikanska pygmeigelkottar tål inte kyla så bra utan de trivs bäst när temperaturen är 20-25 grader, inte kallare. Om man inte tar en igekottbebis som var "vild" från början, vart kommer de då ifrån? De kommer från uppfödare! :) de säljs inte på djuraffär utan man köper de så som man köper hundar, katter och illrar tex. Hur långt bak i ledet finns det förföräldrar som man har dokumenterat? Alltså hur längesen var det som dom var "vilda" ? Dom började domesticeras för inte så länge sen, i slutet av 70- talet/början på 80-talet tror jag. Och vad kostar en igelkott? Ca 2000kr. Vad äter dom? Högkvalitativt kattfoder och kött/insekter. går de på låda? Ja, många gör det!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[JenniN]
10/2/14, 12:54 PM
#3

Hur kommer de till Sverige?

Heidi
10/2/14, 2:45 PM
#4

#3 Det finns igelkottungar at köpa i Sverige från oss uppfödare. Men vi uppfödare importerar oftast också igelkottar. Själv har jag importerat från uppfödare i Polen. Tjeckien och Tyskland. De går till liknande som när man importerar en katt tex. Men vill man köpa igelkott till sällskap behöver man inte importera, de lättare att ställa sig i kö hos en uppfödare och köpa en svenskfödd afrikansk pygmeigelkott.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: