Annons:
Etikettallmänt
Läst 2160 ggr
i fokus
2014-09-09 14:38

Intervju med lilljaeger

Här kommer intervjun med lilljaeger som vann månadens igelkott augusti, grattis! 🙂

Jane heter jag och är 23  år, bor i Täby, Stockholm och har alltid haft ett intresse av "udda" djur. Under uppväxten är jag van vid katter och hundar av olika slag, samt råttor. Med åren växte intresset för djur och speciellt smådjur. Efter att haft en igelkottsfamilj boende hos oss på landstället var jag såld på dessa taggiga bollar. Men att ha dom som husdjur visste jag inte då. 

Min sambo Tobias blev väldigt klar över mitt intresse över kottar väldigt fort. Liten rolig sak som han berättade för några veckor sen var att första gången vi träffades pratade jag tydligen om igelkottar. Pratade lite snabbt om beteende, visa bild och berättade att så fort jag flyttar till en lägenhet vill jag ha kotte. Och har jag pojkvän får han helt enkelt leva med de! Det var över 3 år sen och nu har vi haft lägenheten i ca 1 år och kotten i 10 månader. Han är helt underbar med Decibel och hon älskar honom.  Oftast han som kommer med larver, och sånt vinner man pluspoäng på! :D

Hur hittade du hit till Igelkott iFokus?

Till iFokus började de med att jag googla exotiska husdjur fick fram en massor av sidor. Efter att ha kollat runt lite på nätet var de just igelkotten som drog till sig mitt intresse. Ifokus hjälpte mig väldigt med mitt val, och redan innan jag skaffa kotte så var jag en stadig besökare för jag ville lära mig allt! Så jag var redo till den dagen ytan och möjligheten fanns. 

När upptäckte du att man kunde ha igelkott som husdjur?

De märkte jag på iFokus. Sen var jag och hälsa på på smådjursmässan i Kista när blandannat Mikaela från Blueberry Hedgehogs stod där med sina kottar. De var första gången jag fick träffa en afrikansk pygmeigelkott =)

Är det som du trodde det skulle vara att ha hand om en igelkott?

Jag var väldigt påläst när jag skaffade Decibel. Visste vad de krävdes och hade redan kollat upp så de fanns djuraffärer som sålde larver, hjul och övrigt som man kan behöva.  Hade till och med kollat upp vetrenärer i området, vilka som man kunde vända sig till akut och tidbokning. Så de enda som var lite annorlunda var att jag trodde de skulle vara ännu mer städa och skura. Men Decibel går bara på sina lådor när hon ska på toa :D

Berätta lite om dina igelkottar!

Ojojoj vår lilla tös är helt underbar samtidigt som hon kan vara världens suraste bitch. Men oftast brukar hon faktiskt ge sig när hon väl är upp i famnen.  
Hon var en omplacering från Blueberry Hedgehog och var 3-4 månader när vi åkte och hämtade henne. Vi fick träffa en väldigt taggig boll och inte alls sugen på att träffa oss. Men ändå kändes de som hon hörde hemma med oss så jag och Tobias tog med henne till Täby. Hon var otroligt bitter första tiden, ville inte alls umgås och var snabb på att bitas och naffsas. Efter en tid lugnade de ner sig och efter att alla taggarna var på plats så slutade bitterheten. Hon blev nästan direkt rumsren, social och mycket gladare, dessutom kom nyfikenheten in och hon fick vara med överallt. Men favoritplatsen är framför tv liggandes vid min hals. 
Hon är otroligt aktiv om nätterna vilket är jätte roligt. Efter dagliga myset framför tvn så hör man hur hon springer rally i hjulet! Nu mera måste jag höra henne springa annars blir jag nästan orolig.
Decibel har fyllt 1 år nu och jag kunde inte valt ett bättre djur. Hon passar min personlighet, vår livstil, och vår vardag.  Tobias som är känslig för päls har inga som helst problem med henne. Och skulle han få de får han väl sova på balkongen då, vi har faktiskt två stycken ;) 

Vad är det svåraste med att ha igelkotten som husdjur?

Svårast helt klart allt klippa klorna. Hon avskyr klosaxen och vill inte alls sitta stilla när de e kloklippar dags. Sen har jag lite svårt med levande larver och maskar. De går,  men oftas hjälper Tobias till där :) 
Och yt kraven för kotte strular till de ibland. Helst vill jag ha med kotten överallt, men nu har vi ett par underbara grannar som kommer över och umgås med Deci om jag och Tobbe behöver vara borta. 

Och till sist - Vad är det bästa med att ha igelkott?

De bästa. Höll på att säga allt. Men kanske inte riktigt allt som ni ser på svaret ovanför. De är underbara små individer. Sen tycker jag om att dom inte behöver ha nån bur. Vi har lek och sov hörna till henne men ingen bur. Hon springer så gott som fritt med vissa direktiv. Hon får inte vara vid ytterdörren eller vid skorna. Vill inte gärna sätta ner foten i skon med en kotte på botten :p

Annons:
Angelica Hallberg
2014-09-10 08:45
#1

kul läsning

Upp till toppen
Annons: