Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1142 ggr
Laoghaire
2014-08-26 17:53

Bortlämnad

Har varit bortrest i 1 vecka och hade lämnat Rut hos föräldrarna. Rut har trivts bra  hos dem och frodats och blivit bortskämd med mask. På natten som jag kom hem med flyget hade min mamma samma kväll hittat Rut under soffan nerbajsad med tunt grönt bajs och inte förmögen att röra vänster ben. Jag landade klockan 3 på natten och rusade hem till dem för att se hur hon mådde och då hade hon ingen stå funktion på något av benen och hon hasade sig fram med frambenen. Så fort jag satte ner henne på golvet så somnade hon utan att söka sig till sin säng som hon brukar göra. Vände man på henne så hade hon fortfarande funktionen att sprattla med bakbenen så hon orkade bara inte stå på dem. Maten hade hon inte rört och mjölmaskar var hon inte alls intresserad av. Så matade henne med vatten i en spruta för att hon skulle få lite vätska och började invänta att veterinären som kan något om igelkottar skulle öppna klockan 8.  De var fullbokade till på fredag och hade ingen möjlighet att kunna klämma in henne så jag beslutade mig för att åka in till akuten på djursjukhuset i Malmö. De hade ingen erfarenhet av igelkottar men var väldigt öppna och snälla. De beslutade sig för att hon skulle stanna där för observation under natten samtidigt som de skulle vätska upp henne och ge henne näring samtidigt skulle de försöka få tag på den veterinären som var fullbokad till på fredag. Så då fick jag lämna henne där. Och nu känner jag mig  hemsk som har lämnat bort henne. Fick förklarat att hon måste ha värme och hon fick sin sovpåse och filt med sig men känns hemskt att jag inte kan vara där med henne. De lovade att ringa om det blev förvärringar men annars känns det som om jag svävar i ovisshet. 

Kommer hålla på att uppdatera detta då jag själv är i lite chock och behöver prata av mig

// Johanna och Ester

Annons:
Evelina!
2014-08-26 18:05
#1

Har ingen erfarenhet av kottar, men vet så väl hur du förmodligen känner dig. Vi fick lämna in vår hund på djursjukhus efter ett rejält huggormsbett och ingen kunde svara på hur det skulle gå. Det var bland de värsta dygnen i mitt liv. Ovissheten äter upp en, men försök tänka att inget samtal = hon mår efter omständigheterna bra. Kram!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Tina-A
2014-08-26 19:02
#2

Vad jobbigt det måste kännas för dig!! Men är det någonstans där det är bra att hon är om hon blir sämre är det ju hos veterinärena, de gör säkert allt de kan för att hjälpa henne! Du är absolut inte hemsk men jag förstår att det känns jobbigt! Håller alla mina tummar och tår för er. Uppdatera gärna hur det går! Kram!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Heidi
2014-08-26 20:09
#3

Usch vilken jobbig situation! Jag håller tummarna att det går bra ❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2014-08-27 06:59
#4

frukransvärt. jag vet att roskagstull alltid står beredda att hjälpa andra veterinärer via fax om de har frågor om kottar. be din veterinär ta kontakt med dem annars

Laoghaire
2014-08-27 14:18
#5

Håller på att ätas upp av oro.. Har inte hört något från veterinären ännu och alla möjliga scenarion börjar utspela sig framför mig. De var väldigt noga med att förklara att de ska kontakta mig idag så jag behövde inte ringa men tycker det börjar bli sent.

// Johanna och Ester

AvyogAlge
2014-08-27 18:30
#6

Det var da en sørgelig historie. Kram.
Har du hørt fra dyrelægerne nu?

Annons:
Laoghaire
2014-08-27 21:05
#7

Kl 1630 ringde veterinären äntligen och berättade att dem hade försökt få tag på rostagstullkliniken hela dagen men dem hade haft fel på tekniken så fick först tag på dem då. Enligt dem så hade hennes orklöshet att gå med bakbenen och dåliga mage ingen kombination. Vilket jag tycker är fel. Imorgon ska det göras ett ultraljud och en rtg om den inte visar något så får vi besluta vad vi ska göra. Har suttit på djursjukhuset med henne nu ikväll och hon är så trött. Inte alls samma kotte. Hon fräser inte och hon sprattlar inte så jag känner snart att hon har lidit tillräckligt om inte undersökningarna visar något imorgon. Det ända positiva idag var att hon bajsade en någorlunda fast bajs på mig idag.

// Johanna och Ester

Laoghaire
2014-08-27 23:23
#8

Har talat med mamma om hur hon har ätit denna veckan och hur veckan sett ut och rätt så snabbt konstatera jag att hon inte ätit som vanligt. Jag brukar ge henne 2msk per dag och hon brukar äta nästan allt. Mamma hade bara gett henne 1msk och hon hade knappt rört det. Bara maskar har hon ätit. Kan igelkottar sörja sig till ett sånt dåligt stadie? Har hon saknat sin omgivning så mycket att hon svält sig till ett dåligt stadie?

// Johanna och Ester

Angelica Hallberg
2014-08-28 06:44
#9

ingen aning om de kan göra det. förstår att du har många tankar nu. det jag tänker på är kottesjukdomen whs, eller nån skada på bäcken ellrr ryggrad. ja det kan ju va mycket igentligen. bra att de gör ultraljud o röntgen. england o usa ligger lååååååångt före sverige när det gäller kottar. har de möjlighet att ringa nån där så be dem. ja ska höra på en engelsk sida var bästa veterinären är.

Angelica Hallberg
2014-08-28 09:14
#10

Mine are fab. They are Birch Heath Veterinary, Clinic Birch Heath Rd, Tarporley, Cheshire West and Chester CW6 9UU 01829 733777n svarade så här

Laoghaire
2014-08-28 13:32
#11

Tack så mycket allihopa för stödet. Väntar på provresultaten och att veterinären ska ringa nu. Ska deffinitivt ge dem den adressen angelica! tack så mycket

// Johanna och Ester

Laoghaire
2014-08-28 18:27
#12

Rut gick bort påvägen hem idag min famn. Känns bra att hon fick dö där hon kände sig hemma

// Johanna och Ester

Evelina!
2014-08-28 18:32
#13

Beklagar förlusten. ❤️

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Seerose
2014-08-28 22:39
#14

Beklagar sorgen 😕 ❤️

Heidi
2014-08-29 11:38
#15

Beklagar sorgen. Så hemskt när man förlorar en älskad familjemedlem 😕❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2014-08-30 07:37
#16

meen :( beklagar verkligen .. kram

AvyogAlge
2014-08-31 00:29
#17

Det er jeg godt nok meget ked af at høre :(

Tina-A
2014-08-31 11:52
#18

Beklagar verkligen :(

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: