Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1456 ggr
Bill&Bull
2014-08-21 14:21

Igelkott?

Ursäkta om det är en dum fråga ;-) men vad för igelkott har ni? Vart finns de å köpa? Våra vilda igelkottar får man äga/ta hand om dom? Jag älskar igelkottar men har aldrig riktigt trott att man kunde ha de som husdjur.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
RoxannaS
2014-08-21 14:28
#1

Afrikanska pygméigelkottar kan man ha som husdjur. Men dem kräver väldigt mycket så det är inte bara att gå och skaffa en. 

Man måste ha en boyta åt dem på minst 20 kvadratmeter. Dem äter kattfoder, och så kan man ge musbebisar och mjölmaskar som godis ibland. Man lär bada dem och hålla koll så de inte fastnar hårstrån/päls i fötterna på dem. Klippa klor. Och dem blir väldigt sällan rumsrena så bajsar överallt. Och dem luktar inte så jätte gott. Deras största hobby är att bajsa medan dem springer och dem springer några kilometer per natt. (Dem är nattaktiva).

Och nej, vilda igelkottar är fridlysta, så dem får man inte "äga". Man kan dock mata dem osv. Om man kollar efter något lämpligt. Man ska inte ge dem mjölk då deras mage inte mår nå bra av det.

(Lite snabb info bara, läs på ordentligt innan du ger dig på dem)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Bill&Bull
2014-08-21 14:38
#2

Tack för infon! :) Jag va mer nyfiken bara, tycker mycket om igelkottar men kommer nog inte skaffa :) Fast skulle de komma en igelkottsfamilj på tomten har jag inget emot de söta små liven.

||My Love For Animals Is Immortal||

RoxannaS
2014-08-21 15:00
#3

Nej det är ena väldigt mysiga små att ha på tomten. 😃


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Heidi
2014-08-23 18:50
#4

Man köper afrikanska pygmeigelkottar från uppfödare 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: