Annons:
Etikettleksaker-och-aktivering
Läst 1849 ggr
gieser
8/12/14, 4:06 PM

flying saucer springhjul = inga bra hjul

Många som använder sig av dessa spring hjul till sina igelkottar samt även blivit rekommenderad att ha just dessa typer av spring hjul.

Men snälla ni!

Alla som använder dessa för sina igelkottar.. släng dem och köp ett normalt hjul istället.

I längden skapar flying saucer springhjulen så mycket problem för era igelkottar om dem är flitig användare an springhjulet så kan tårna forma sig eftersom igelkottarna springer snett samt att fötterna blir deformerade. 

Även klorna  kan växa snett och oftast in mot fötterna. Kottens små fötter kan även svullna och de kan få det jobbigt att gå på olika underlag.

Jag har själv erfarenhet av detta. Har en kotte tjej som just hade ett sådant springhjul och lider idag av problemen som hjulet skapade.

Hennes klor växer krokigt och i värsta fall in mot tassen som kan leda till punktering av trampdynorna. Man får klippa klorna väldigt ofta för att det inte skall bli allvarliga följder. Hon kan även inte gå på vissa ytor utan att hennes små fötter svullnar.  Veterinären bekräftar även att detta kan vara ett problem i framtiden för henne när hon väl blir äldre.

Så snälla ni. Spara era igelkottar detta och skaffa ett ordentligt hjul. Så slipper ni dessa skador.

Ta hand om er.

Kram  Anna Cool

Annons:
Angelica Hallberg
8/13/14, 6:42 AM
#1

våra använder inte hjul alls… däremot springer de som attan på plana golvrt :)

Tina-A
8/13/14, 8:04 AM
#2

Jag köpte ett sånt hjul men slängde det efter någon vecka eftersom det var så dåligt snurr på det..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Heidi
8/13/14, 8:17 AM
#3

Vi hade också liknande hjul men såg att se sprang snett så har bytt. Byter man hjul ska man dock vara noga med att det är minst 30 cm till en fullvuxen kotte då för litet hjul också skadar dom. Ryggen blir sne. Ganska så snart kommer en bekant till mig börja sälja stora hjul i webbshop. Hojtar till när de är ute i shopen.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

gieser
8/13/14, 12:16 PM
#4

jätte bra med stora hjul ja hojta gärna till :)

Kram  Anna Cool

Seerose
8/13/14, 9:13 PM
#5

#3 ser också fram emot att han ska börja sälja hjul. Har velat länge om jag ska skicka efter från USA. Vet du om det kommer dröja länge tills han börjar?

AvyogAlge
8/13/14, 9:20 PM
#6

Seerose hvis du skal have det fra et andet land, er det lettere at få et tilsendt fra England 🙂

Annons:
Heidi
8/13/14, 9:30 PM
#7

#5

Har fått prova första utgåvan men det behöver ordnas en grej så Kent och jag ska ses snart så han får hem hjulet och sen ska jag prova igen. Okejar jag den så tror jag inte de dröjer så länge till. Kent har dock fullt upp med sin shop osv. Men han vill gärna börja sälja hjulen.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
8/13/14, 9:35 PM
#8

Pratade med Kent nu. Kan nog börja säljas nästa vecka. Han har sem från sitt andra jobb så då hinner han fixa med hjul 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Seerose
8/13/14, 10:53 PM
#9

#8 Det låter ju toppen :) #6 Hittade ett på etsy och då var det billigare än det jag hittat från England :) men hoppas jag slipper det nu då

kent
8/14/14, 10:31 AM
#10

jag håbes att ha ett par stycken med ned till kristianstad på expo syd den 30 aug

gieser
8/17/14, 6:26 PM
#11

vart kan man köpa dina hjul ?

Kram  Anna Cool

AvyogAlge
8/18/14, 3:36 PM
#12

Hvilken slags flying saucer brugte du gieser? Der er jo flere forskellige mærker.

gieser
8/18/14, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

det var inte jag som använde det, men förra ägaren gjorde väldigt länge på idefix.

jag slängde det direkt när jag fick de

Kram  Anna Cool

Annons:
Heidi
8/18/14, 6:57 PM
#14

#11 Kents hjul kan man snart köpa på reptilgrottan.se

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: