Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 930 ggr
lilljaeger
2014-07-10 11:51

Larver och torrfoder.

Hej hej liten fråga angående larver. Jag köper mina från djuraffären här i närheten och oftast då mjölmaskar. De lever i sitt "hem" och dom som inte hinner ätas upp dör såklart och kastas. Men lite nyfiken på hur ni har era larver eller insekter till kottarna? 
Jag har en ensam kotte och de är inte alltid hon hinner äta upp alla på 1-2 veckor åker och handlar nya varannan vecka ungefär. Har ni nåbra hanteringstips av larver? 

Och sen torrfoder. Testat Royal Canin light nu och hon är inte överförtjust. Kitten var mycket godare tydligen. Men har sett att dom säljer ett foder som heter Four Friends som ska vara riktigt bra för kissekatter iallafal, är de någon som testat de till sin kotte?

Annons:
Seerose
2014-07-10 15:19
#1

Jag har mina maskar i kylskåpet och ger dem lite havregryn emellanåt. Verkar ha fått dem att hålla sig vid liv och hon äter dem med god aptit. De har levt en dryg månad nu.

Tina-A
2014-07-10 18:42
#2

Lägg dom i en bunke med lite lufthål, du kan ha dom i rumstemperatur om du tycker det är obehagligt i kylen. Du kan ha dom i någon byrå eller ett skåp eller så. Sen lägger du  havregryn i lådan så botten är täckt och någon skiva gurka emellanåt så de får lite vätska där igenom, då borde dom klara sig fint!

Angående fodret så är Four Friends bättre än Royal canin, så om du ska välja någon av dom så välj Four Friends! Gärna four friends chicken. Men det finns bättre foder som passar kottar bättre. Gå till djuraffären och fråga efter ett spannmålsfritt kattfoder, det finns tex Orijen, Porta 21 och Taste of the wild.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lilljaeger
2014-07-10 23:03
#3

Tack för svar ! :) jag frågade faktiskt efter spannmålsfritt, men den nissen som jobbade där hade noll koll så började kolla runt lite vad som fanns. På den affärn hade dom bara Royal Canin, Four Freinds och Mjau :p 
Tror de blir att beställa från internet istället i framtiden :)

Angelica Hallberg
2014-07-11 07:43
#4

beställ från animail.se :)

lilljaeger
2014-07-11 10:35
#5

Tack för tipset! ska kolla lite :)

madde75
2014-07-11 10:50
#6

Har zophorbas i en genomskinlig fyrkantig godislåda med massor med luft hål…häller i havregryn så dom kan äta av o gräva i o gömma sig i….sedan skivar större bitar av potatis eller morötter o lägger överst dom är till för att hålla lite fukt i lådan tycker att frukt o gurka mögglar fortare o det är inge bra för maskarna eller djuren som ska äta … byt morötterna efter nån dag när dom ser skruppliga ut.. har gjort så med mjölmaskar oxå. har funkat det med. Mjölmaskar i kylen funkar oxå . Våra kottar föredrar zophorbas bättre än mjölmaskar mer att tugga på.

Annons:
AvyogAlge
2014-07-11 20:29
#7

Hvis du gerne vil blive ved med at bruge Royal Canin kitten. Så findes der en udgave der en udgave med mindre fedt der hedder Royal Canin Kitten STERILISED ,  hvor fedtprocenten er 12%

choiicho
2014-07-14 16:52
#8

Jag gjorde så att jag startade en liten mjölmask odling istället. Blev mycket billigare. 

Jag köpte en påse mjölmask, ca 2-3 dl bara. La dem i en bigpack glasslåda. Gjorde en hel del hål i locket. Fyllde med havregryn och kuskakli, ca 2-3cm tjockt lager, då dem gillar att gräva ner sig. Slängde i en näve Royal Canine torrfoder. Skivade ner ett få tal morots skivor. Tänkte jag ville göra dem så näringsrika som möjligt. 

En del av dessa mjölmaskar gav jag till kotten. Men dem som förpuppade sig flyttade jag till en annan låda med samma blandning. Där fick dem bli skalbaggar. 

Skalbaggarna i sig tur parar sig och lägger ägg. Och vartefter dem dör plockar man bort dem. Efter några veckor ser man hur mat blandningen rör på sig och hur massvis med småsmå mjölmaskar kryper runt. Sen är det bara vänta tills dem blir lite större så är det bara att mata med dem. 

Vill man ha flera maskar då låter man flera maskar bli skalbaggar. Det tar lite tid i början men det är helt klart värt det i längden! :D

AvyogAlge
2014-07-14 18:53
#9

Mit ene pindsvin/ igelkott kan ogå godt lide at spise skalbaggarna og dem er der mindre fedt i :)

Upp till toppen
Annons: