Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2109 ggr
Seerose
7/9/14, 10:28 PM

När är det för varmt?

Nu när högsommarvärmen slagit till på riktigt undrar jag om det kan bli FÖR varmt för våra små vänner. Man vet ju att man ska hålla koll för kylan på vinterhalvåret, men är det lika farligt om det blir för varmt?

Jag har googlat mig till att de gör något som kallas för "splatting" på engelska, alltså lägger sig platt på mage, när det är för varmt, men lyckas inte förstå om det är farligt?

Finns det annars några tecken på överhettning man ska hålla koll på eller fattar de själva att det är varmt och justerar genom att dricka och sova på rätt ställe?

Annons:
Tina-A
7/10/14, 7:29 PM
#1

Det brukar sällan bli SÅ varmt i Sverige så det är nog få som upplevt att kottar mått dåligt av värmen här, så det är nog svårt att hitta ett vettigt svar. Jag har läst om iaf 1 kotte som togs till veterinären efter att den dött som fick dödsfallet konstaterat av värmeslag så visst kan det vara farligt.

Helst bör det nog inte vara över 25 grader inomhus och om du märker att din kotte verkar för varm (vilket förstås är en individuell gräns egentligen, för vissa säkert runt 24,25 och andra kanske runt 27,28) så försök kyla av kotten lite genom att försöka göra det kyligare inomhus eller att erbjuda kyligare platser för kotten att ligga på. Tror inte alla förstår hur de kommer undan värmen så att lita på att dom reglerar det själv ska man nog inte göra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Seerose
7/10/14, 8:37 PM
#2

Det jag undrar är ju hur jag märker att hon är för varm. Lite slö blir ju vem som helst av värmen, men när ska jag bli orolig. Har jättevarmt hemma , och har jättesvårt att få ner värmen.

Tina-A
7/10/14, 8:43 PM
#3

Att dom lägger sig sådär på magen är ett tecken, dom kan också börja flåsa , inte vilja äta och vara märkbart slöare än vanligt. De ska vara lika aktiva som vanligt, märker man att kotten är mindre aktiv eller slö är det antagligen för varmt.

Har du ingen fläkt? Blås inte direkt på kotten men blås i en annan rikning så det blir cirkulation på luften i rummet. Öppna fönster på var sin sida om din bostad så luft kan passera igenom. Inget direkt drag på kotten helst.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
7/10/14, 8:45 PM
#4

Du kan också ta en, vad heter det? En sån här blå isklamp.. Linda in den några varv i en handduk så inte kotten kommer åt den och lägg den i närheten av kotten, har du en sovbur kan du lägga den utanför buren mot ena hörnet så de kyls av lite. Lägg inte en direkt i buren för det blir lätt för kallt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Seerose
7/10/14, 10:47 PM
#5

Jag öppnar korsdrag på kvällarna, när solen har flyttat sig, och jag har en fläkt som jag kan ha i gång när jag är hemma. Men vågar inte lämna den på så det blir ju varmt under dagen.

Äter gör hon och i kväll har hon sovit hos mig ihoprullad i stället för utsträckt. Det jag är lite orolig för är att jag om ett par veckor ska åka bort och lämna henne med kottevakt, så vill inte riskera att nåt ska hända då.

Laoghaire
7/11/14, 2:43 PM
#6

Har samma problem med värmen då jag har stora fönster i söderläge så kommer lätt upp i 30-32 grader inomhus på sommaren även med tvärdrag. Men jag har köpt en liten mosaikplatta som jag lagt i närheten av hennes hus hon kan splatta på om hon blir varm. Dem är ju alltid lite svala och hon verkar gilla den.

// Johanna och Ester

Annons:
Seerose
7/12/14, 12:11 AM
#7

#6 Bra idé, ska se om jag hittar nåt sånt. En annan fråga, om hennes mage/hud bakom öronen är mer rosa än normalt, kan det bero på att hon är lite varm precis som vi människor blir röda?

Heidi
7/14/14, 7:12 PM
#8

Nu när det var så där riktigt varmt så var det 28-29 grader här hemma. Brukar inte ha fönstret öppet hos kottarna för är rädd för att de ska bli kallt men nu när det varit så varmt så  har jag haft det. Har en termometer så jag kan hålla koll.  När det var som varmast så märkte jag att dom åt sämre och var mindre aktiva. Blev bättre när jag öppnade fönstret. Nu är det 25,6 där inne och det verkar vara okej för dom.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Catchoo
7/25/14, 5:45 AM
#9

Så. Lille Sherlock har nu hunnit bo hos mig i två dagar. Två väääääldigt varma dagar, även med fläkt och korsdrag ligger temperaturen på sådär 25-26 grader. Under dessa dagar har den lille taggbollen till stor del sovit, druckit ganska lite och ätit ännu mindre. Han har dock inte "splattat" av värmen, och när man plockar upp honom så är han väldigt pigg och nyfiken (alternativt lätt irritabel…) - men inte ens en saftig mjölmask resulterar i mer än ett par förströdda tuggor. Är det ett resultat av flytten eller värmen, finns det nåt sätt att få det lilla livet att framför allt dricka (parkerade honom i en burk med lite vatten i botten, det fick honom att ta några klunkar) och när börjar det bli farligt för honom att äta/dricka för lite?

Tina-A
7/25/14, 6:58 AM
#10

#9: Vid flytt kan de äta och dricka väldigt dåligt i något dygn, men det bör inte hålla i sig för länge. Jag skulle ge det en dag till och avvakta, men erbjud honom lite olika goa saker att äta och försök få i honom lite vätska som ni gjort nu. Förhoppningsvis är det bara flytten!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AvyogAlge
7/25/14, 7:16 PM
#11

Du kan f.eks prøve at give den katte vådfoder nogle dage. Nogle gange vil de godt spise det selvom de ikke spiser andet. (Husk det stadig skal være fedtfattigt)

Catchoo
7/25/14, 10:58 PM
#12

Han äter nu!! Hurra!!! (Och utforskar sitt nya revir på ett mycket kaxigare sätt än de två tidigare nätterna - så lycklig!!!)

Catchoo
7/25/14, 10:59 PM
#13

(Och tack för råd och stöd - även om jag tycker jag läst på så… nu gäller det ju MIN kotte… :) )

Annons:
Upp till toppen
Annons: