Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1352 ggr
carrcorr
2014-07-09 19:16

Går i igelkottstankar...

Hej på er! Första gången jag tittar in här. 

Det är så att jag och min sambo skulle vilja ha ett till husdjur och jag har under en längre tid drömt om en liten kotte. För tillfället har vi tre råttpojkar som är helt underbara men djurtokig som jag är kan jag ju aldrig få nog…

Jag har läst det mesta här på forumet, googlat och googlat och googlat… Men givetvis har jag en del frågor ändå! :) Hoppas att ni kan svara på några av dem…

- Som sagt har vi redan tre råttor, har någon av er erfarenhet av igelkottar+råttor? Kan de lära sig komma överens? Jag vill gärna att råttorna ska kunna springa fritt i lägenheten (inte dygnet runt som kotten kommer kunna göra, men iaf några timmar om dagen) och då är det ju bra om de kan komma överens så jag slipper begränsa någon av djuren. Förstår att det är väldigt individuellt det här!

- Vet att kottarna bör få i sig en del insekter då och då. Hittade torkade mjölmaskar och någon sorts skalbagge på en djursida, kan det vara något eller är det mycket sämre än färska insekter? Tror att det var frystorkat… Jag tycker det är liiiite läbbigt att ha levande kryp hemma, men om det frysta/torkade har sämre kvalite får jag väl komma över min rädsla ;)

- Är det verkligen nödvändigt med en bur till kotten? Den ska ju ändå gå fritt, jag tänker att det borde funka lika bra med ett eller flera krypin där den har sitt/sina hus, matskål, vatten och toalett?

- Hur får man sin kotte rumsren? Med råttorna gjorde jag helt enkelt så att jag la bajset i bajslådan, till sist fattade de vinken. Skulle samma metod kunna funka på en kotte eller krävs det mer avancerad träning?

- Hur stort behöver springhjulet vara? Går det lika bra med en flying saucer?

- Min sambo är allergisk mot katter, han har aldrig träffat en kotte så vi vet ej om han är allergisk mot dom också… Brukar katt- och kotteallergi hänga ihop? Är det över huvud taget vanligt att man är allergisk mot dom? Det bästa vore ju om vi kunde åka och träffa några igelkottar innan vi bestämmer oss, vill ju inte behöva omplacera det lilla livet…

Tack till er som orkat läsa så här långt! Hoppas ni kan svara på mina frågor, det skulle göra mig så glad!😃

Annons:
Tina-A
2014-07-10 18:51
#1

- Som sagt har vi redan tre råttor, har någon av er erfarenhet av igelkottar+råttor? Kan de lära sig komma överens? Jag vill gärna att råttorna ska kunna springa fritt i lägenheten (inte dygnet runt som kotten kommer kunna göra, men iaf några timmar om dagen) och då är det ju bra om de kan komma överens så jag slipper begränsa någon av djuren. Förstår att det är väldigt individuellt det här!

Jag vet inte så mycket om råttor, men brukar de verkligen jaga andra djur? Igelkott passar med de flesta andra djur upplever jag, så länge djuret inte försöker döda igelkotten. Kotten är ju så bra på att försvara sig så efter några stick på nosen brukar de flesta djur lämna kotten ifred. Vet många som har kottar med katter och sälv har jag kotte med hund utan problem. Jag kan som sagt inte så mycket om råttor me jag skulle inte tro det skulle vara problem.

- Vet att kottarna bör få i sig en del insekter då och då. Hittade torkade mjölmaskar och någon sorts skalbagge på en djursida, kan det vara något eller är det mycket sämre än färska insekter? Tror att det var frystorkat… Jag tycker det är liiiite läbbigt att ha levande kryp hemma, men om det frysta/torkade har sämre kvalite får jag väl komma över min rädsla ;)

Frystorkade finns det lite delade meningar om. I grund och botten tycker nog alla iaf att något är bättre än inget alls :) Har provat frystorkade själv men det har inte tyckts om här hemma, men jag fortsätter försöka och hoppa att det ska bli omtyckt snart.

- Är det verkligen nödvändigt med en bur till kotten? Den ska ju ändå gå fritt, jag tänker att det borde funka lika bra med ett eller flera krypin där den har sitt/sina hus, matskål, vatten och toalett?

Nej, det är inte nödvändigt. Skaffa lite krypin och lugna platser med filtar och lådor där den kan dra sig undan så duger det gott.

- Hur får man sin kotte rumsren? Med råttorna gjorde jag helt enkelt så att jag la bajset i bajslådan, till sist fattade de vinken. Skulle samma metod kunna funka på en kotte eller krävs det mer avancerad träning?

Lägga i lådan är bra. De går gärna där det redan finns bajs och kiss så prova det. Vad man har i lådan påverkar också. Chinchilla sand verkar många gilla och nästan uppmuntra dom att gå just där. Så några stycken toaletter med chinchilla sand och lite basic toaträning så är nog saken biff!

- Hur stort behöver springhjulet vara? Går det lika bra med en flying saucer?

Flying saucer går bra men jag har själv dålig erfarenhet av dom då den varit så jäkla trög och svår att få att funka över huvud taget, men visst går det. 30cm i diameter för vanligt och typ samma för FS, det största. Tror den är 28 eller 30 den med.

- Min sambo är allergisk mot katter, han har aldrig träffat en kotte så vi vet ej om han är allergisk mot dom också… Brukar katt- och kotteallergi hänga ihop? Är det över huvud taget vanligt att man är allergisk mot dom? Det bästa vore ju om vi kunde åka och träffa några igelkottar innan vi bestämmer oss, vill ju inte behöva omplacera det lilla livet…

Dom är inte allergifria men många tål dom. Jag är själv allergisk mot katt (mycket!) och andra pälsdjur med, jag har en pudel som är allergivänlig och reagerar inte på kottar!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[mommo 12]
2014-07-10 19:29
#2

Vilken sorts skalbagge?

carrcorr
2014-07-11 10:33
#3

#1 Tack så jättemycket för alla svar! :D #2 Åh jag kollade inte så noga.. Kan ha varit kackerlacka också…?

Tina-A
2014-07-11 10:45
#4

#3: Troligtvis någon syrsa (cricket på engelska om du var inne på en engelsk sida) gissar jag men kan ha varit kackerlacka också.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

carrcorr
2014-07-11 12:59
#5

#4 Ja så kan det nog ha varit :D Kollade som sagt inte jättenoga, då jag ändå inte ska beställa något ännu, kikade mest runt efter vad som verkar finnas och ungefär hur mycket saker och ting kommer kosta…

Har någon av er erfarenhet av att resa med igelkottar? Jag brukar åka hem till mina föräldrar på jul/påsklov osv och då har jag tagit med mig råttorna ibland, när det inte funnits någon som kan passa åt mig. Blir det väldigt stressigt för kotten att byta hem i 1-2 veckor eller brukar det gå bra?

Upp till toppen
Annons: